Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Onderwerp: Zaagtafel gezocht.

Zaagtafel gezocht.

Ik zoek een zaagtafel. Een kleintje, omdat ik e.e.a. wil inpassen in een Incra-meetsysteem. Wil wel een machine voor langere tijd. Heeft iemand een tip (merk/type of mischien een tafel zelf)?

Zie graag een berichtje tegemoet.

Peter Kruse.
    Laatst gewijzigd door peter kruse; 14-06-13 om 19:44.

Peter ik heb mijn festool ts 55 ingebouwd. Werkt prima. Natuurlijk zijn er beperkingen. Zaagdiepte is 40 mm. Haal jr de zaag veruit dan moet je de boel opnieuw gesteld worden. Il heb hier al een post over gedaan.
    Zoek op zaag-tafel van december 2012
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 14-06-13 om 23:56.

Als ik het goed begrijp ga je geen gebruik maken van de standaard geleiders die bij een zaagtafel zitten. Dat zijn m.i. meestal de zwakke punten van de wat goedkopere/kleinere zaagtafels. Als ik dan e.e.a. zou inbouwen zou ik zelf bijvoorbeeld eens kijken naar de makita 2704, of een wat ouder model. Ligt er ook even aan of je wel en roltafel/afkortgeleider wilt gebruiken. In dat laatste geval heb je toch weer wat minder keus.

Misschien even uitleggen wat je precies van plan bent?

Goed punt!

Welnu, om het in te passen in dit meet-/geleidingsysteem ben ik beperkt met betrekking tot de afmetingen van het blad. Dus allerlei extensies die vaak onderdeel zijn van de tafel bij de aankoop kunnen dan niet worden gebruikt. Ook al omdat ik de zaagtafel wil inbouwen. Dus het blad wordt wel vergroot door de inbouw. Het wordt dan rechthoekig, zodat het meet/geleidingssysteem past.
    Heb ik het nu wat duidelijker gemaakt?

Drie volgende vragen van mij:
    -Ik heb de indruk (een gevoel) dat een gietijzeren blad vaster van vorm is dan een aluminium/stalen blad. Klopt dit?
    -Is er veel verschil tussen de aangeboden tafels als het aankomt op het gemak van het verwisselen van zaagbladen?
    -Zijn er nog andere specifieke zaken die van groot belang zijn als het gaat om het maken van de definitieve keuze?

Op een zaagtafel hoort een snelrem in mijn ogen. Werkt prettig wanneer je de zaag vaak moet verstellen, de oudere 380 v bouwzagen (je hebt het over gietijzeren bladen) liepen gigantisch lang door, we namen vaak de moeite niet om ze uit te zetten bij het verstellen.
    Zou ik in ieder geval in de gaten houden. Heb je denk ik meer gemak van dan van makkelijke zaagbladwissel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjorn Bekijk Berichten
    Op een zaagtafel hoort een snelrem in mijn ogen. Werkt prettig wanneer je de zaag vaak moet verstellen, de oudere 380 v bouwzagen (je hebt het over gietijzeren bladen) liepen gigantisch lang door, we namen vaak de moeite niet om ze uit te zetten bij het verstellen.
    Zou ik in ieder geval in de gaten houden. Heb je denk ik meer gemak van dan van makkelijke zaagbladwissel.
    Goede tip, die over die rem!! Bedankt.

Je opmerking m.b.t. "de oudere 380V bouwzagen" zet mij aan het denken. Zijn er dan geen "nieuwere"(hoeft uiteraard niet per sé een nieuwe te zijn . Mag ook gebruikt) zagen met een gietijzeren blad. En maakt een gietijzeren blad inderdaad het verschil, zoals ik zelf eerder opgemerkt heb? Zijn er geen zaagtafels met een gietijzeren blad voor de "professionele" doe het zelver. Met professioneel bedoel ik meer het nastreven van een niveau dan het nu al bezitten van dat niveau.

Na de laatste tijd veel gegoogeld te hebben zag ik dat er in de VS wel dat soort tafels zijn (bv. van het merk JET). Is dat merk "Jet" eigenlijk wat?

Je ziet het. Vragen...vragen...vragen!

Zoon rem op een zaag is erg handig. Maar als je een zaag hebt waar hij niet op zit is dat makkelijk zelf te maken. Je moet gewoon zorgen dat zodra jij de zaag uit zet dat de plus en de min pool van de motor met elkaar in contact komen. Let wel op dat de massa van het zaagblad niet te hoog is. maar bij zagen die tot max 7 cm diep kunnen is dit prima en bij veel merken wordt dit ook gewoon zo gedaan.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iedereen en niemand Bekijk Berichten
    Zoon rem op een zaag is erg handig. Maar als je een zaag hebt waar hij niet op zit is dat makkelijk zelf te maken. Je moet gewoon zorgen dat zodra jij de zaag uit zet dat de plus en de min pool van de motor met elkaar in contact komen. Let wel op dat de massa van het zaagblad niet te hoog is. maar bij zagen die tot max 7 cm diep kunnen is dit prima en bij veel merken wordt dit ook gewoon zo gedaan.
    en nu even een duidelijke uitleg.

Ik heb er één!
    Heb een gebruikte Harwi gekocht. Een degelijke machine met goede geleidingen. Ben er blij mee.
    Helaas geen rem, maar je kunt niet alles hebben. Ik behelp mij met een blokje hout en zal bij Harwi eens gaan navragen of inbouw mogelijk is. Zo niet dan zal ik toch even bij "Iedereen en niemand" aankloppen om over zijn bijdrage wat verdere uitleg te vragen (alsnog bedankt voor je tip).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter kruse Bekijk Berichten
    Helaas geen rem, maar je kunt niet alles hebben. Ik behelp mij met een blokje hout en zal bij Harwi eens gaan navragen of inbouw mogelijk is. Zo niet dan zal ik toch even bij "Iedereen en niemand" aankloppen om over zijn bijdrage wat verdere uitleg te vragen (alsnog bedankt voor je tip).
    zit nog steeds te wachten op een uitleg, of was het een loze kreet.

Forum Rechten