met kruisstaal aftekenen in nerfrichting, hoe maak je het beter zichtbaar?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb altijd het probleem dat als ik bijvoorbeeld een halfhoutverbinding afteken met
mijn Veritas kruisstaaltje (met wieltje), dat de snede bijna niet zichtbaar is wanneer die parallel aan
de nerfrichting loopt. Op de kopse kant geen
enkel probleem. Hoe kun je die snede beter zichtbaar maken zodat je beter kunt zien
tot hoe diep je moet zagen?

Groeten,
Duncan
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Je kan met een .5 tekenpotlood de lijn van kruisstaal inkleuren. Of de aftekenlijn afplakken met schilderstape en hierop aftekenen.
Succes
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bekend verschijnsel, ik kleur de lijn in met een vulpootlood van 0,5 mm ook bij donkere houtsoorten zie je de lijn hierdoor veel beter.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor mij is dit bij de Veritaskruisstaal ook een bekend probleem.
Het rondesnijwiel snijdt maar aan een kant, daar verkeerde lichtinval op de kras zie je hem dan niet.

Bij de oudere Nooitgedagt, met bij gevijlde punt, heb ik dit probleem een heel stuk minder.

Ik ga er idd ook vaak met een 0,5 mm vulpotlood door de kras heen, ik gebruik dit vulpotlood ook voor normaal aftekenwerk, met een hb vulling.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb ook lang met de gedachte gespeeld me zo'n sjiek Veritas kruisstaaltje te kopen, omdat ik steeds aan het klooien was met het kruishout.
Heb me uiteindelijk zelf iets gemaakt wat ervoor kan doorgaan, heel basic, maar het werkt. Het snijwieltje is niet van een goede kwaliteit staal, maar voor aftekeningen van zwaluwstaarten op zacht hout is het wel geschikt.

Nu zag ik laatst in een video van Paul Sellers (ik weet alleen niet meer welke het is, wellicht weet iemand hier het ;-)) een andere manier om een traditioneel kruishout te gebruiken. De kraspen van een kruishout zit normaal gezien in een hoek van 90 graden tov de oppervlakte van het liniaal, maar Paul heeft daar iets op gevonden. Als je de kraspen (ik gebruik hiervoor een spijker) onder een hoek van ongeveer 45 graden laat komen snijd je meer in plaats van krassen. Dat heeft als grote voordeel dat je niet 'stottert' als je dwars over de vezelrichting aftekent, en in langshout kan je redelijk diep en toch heel zuiver aftekenen. Waar het traditionele kraspennetje heel makkelijk de vezelrichting van je hout zou volgen, snijdt het model van Paul mooi door de vezels heen.

Ik heb het direct na het bekijken van de video (staat ergens op youtube) geprobeerd met een oud nooitgedacht kruishoutje dat ik gewoon nooit gebruikte, kwestie van er geen groot verlies aan te hebben als het mislukte.
Gewoon een gaatje voorgeboord, spijkertje erin en met een nepdremel de punt van de spijker bijgeslepen tot een miniatuur mesje.
Werkt echt als een tierelier! Voel niet meer de behoefte aan een Veritas kruisstaaltje, hoewel ik op degelijk gereedschap niets tegen heb.

Nog enkele foto's ter verduidelijking. Het originele kraspennetje heb ik gewoonweg afgeslepen, nu zit het niet meer in de weg. Het kruishout ziet er maar een raar ding uit nu, maar het werkt gewoon fantastisch.

S6001193.jpg

S6001190.jpg

S6001191.jpg

S6001192.jpg

S6001189.JPG
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.