Project : Visgraat

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vorige week is er wat 18mm berkentriplex overgebleven na een "zaagfoutje".....Soms komt dergelijk "afval" goed van pas.....

Ipv een reeks lange stroken heb ik nu allemaal kleinere stukjes, daar ga ik misschien de komende dagen maar eens mee rommelen. Eens zien wat een mooi ontwerp is...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag heb ik met de reststukken eerst wat gebouwd met mijn kinderen en toen mocht papa zelf ook nog even "spelen"... Natuurlijk werd mijn saaie bouwsel afgekeurd door mijn kinderen want er was geen plek voor A. een auto of B. een knuffelbeest. Tja, daar hebben ze wel gelijk in....echter....zo'n visgraatmotief lijkt er wel grappig uit te gaan zien.

Qua verlijmen wil ik het eerst gaan proberen met een zogenoemde"rub-joint "....eigenlijk is dat gewoon lijm erop, twee delen tegen elkaar wrijven en dan "VAST" .... Mocht dit niet werken dan moet ik even een soort mal voor maken...

Samen met mijn dochter heb ik een soort houdertje gemaakt voor alle losse freesbitjes.....of te wel -> plaat mdf met gaatjes erin....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou....alle stukjes zitten nog steeds aan elkaar vast....Gisteren heb ik er gelijk een rond blok hout met schroefplaat aan vast gelijmd dus theoretisch kan er vandaag gezaagd en gedraaid worden...

Heb nu al zin om met andere houtsoorten te gaan experimenteren
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Speciaal voor Sam....even een foto van de situatie voor het verlijmen..

IMG_6380.jpg

IMG_6381.jpg
Altijd handig zo'n bord....

@Wim : Het is inderdaad veel slijpen....Hout draait wel lekker maar die lijm ertussen in minder prettig...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Oh ja....hoe vinden jullie trouwens mijn steigerhouten-tafelblad waarop de foto's genomen zijn.....

Mijn vrouw wilde graag een andere tuintafel ipv mijn veredelde zaagbokken met multiplex plaat erop.......Zo.....stukje plastic zeil erop en we kunnen weer verder hahahaha...Ik vond het wel goed gevonden....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo.....ik was even vergeten hoe beroerd multiplex draait....Er komt ook nog eens een bijzonder vervelende geur vrij....Da's dan het voordeel van houtbewerken als hobby : Niet leuk meer? Lekker wat anders gaan doen...

Het effect van het visgraatmotief is bijzonder gaaf , zeer zeker het proberen waard. Ik denk echter dat ik dit liever in massief hout ga proberen. Misschien combinatie van noten met kers.... Het blok multiplex gaat straks als vulling dienen voor onze kliko.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Rick,

Ik pik je idee even!

Ik denk dat ik een schaal van noten maak op deze manier, ben wel benieuwd hoe het er na het draaien uit ziet namelijk.

Groeten,

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Helemaal goed!!! Daarom beschrijf ik dergelijke zaken ook hier.

Misschien is noten met een streepje esdoorn fineer ook wel gaaf....
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Je bent zeker niet de enige met deze 'aandoening'.
Bij tijd en wijle MOET ik gewoon dingen aan het papier kwijt, zodat in het hoofd weer wat ruimte komt voor zaken die er écht toe doen... :confused: :rolleyes:

Momenteel borrelt al een aantal dagen een idee dat enige tijd geleden ontstond: een tafel maken die strak en mooi is, maar die ook een technische uitdaging omvat.
Zal het er dan toch maar een keer van moeten komen ??!! Maar ik heb nog zoveel meer te doen... :mad: #dilemma's ;)
Eetkamer tafel 001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.