deurmaat

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Omdat de schuur nu een hobbyruimte is geworden, noodgedwongen een wandkast in te tuin om spullen in op te bergen.

Ben nu bezig met de (stompe) deur en de ruimte tussen de deurstijlen is 75cm. Is een deurmaat van 74cm voldoende of is dit te ruim of te krap? Het materiaal is geimpregneerd vuren.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Wat moet er in die wandkast? Voor bloempotten is 74cm ruim voldoende.

Tuingereedschap, tuinslang etc., bbq spullen zoals houtskool en nog wat rommeltjes.

In de balkjes U-profiel gefreesd zodat de plankjes ertussen klemmen. Aan de binnenzijde dampremmende folie (gespannen op latjes voor een mini spouw). Daartegenaan komt nog dun plaatmateriaal. De kast moet in ieder geval waterdicht zijn zodat de boel niet nat wordt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Wij maken anders bloempotten die in een kast van 74 cm niet inkunnen......

Cas

De maten van de kast zijn H 2100mm x B 1250mm x D 500mm
De deurmaat is H 1900mm x B 740mm

De ruimte TUSSEN de deurstijlen = 75cm of te wel 750mm. Voor de bloempottenbakkers en slecht begrijpende onder ons nog wat uitleg :D

H = hoogte
B= breedte
D= diepte
mm = millimeter
cm = centimeter
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Bericht van de bloempottenbakker, wij maken bloempotten met een diameter (D) van 1200 mm en een hoogte (H) van 1200 mm

Deze gaan toch echt niet passen door een deur van 750 mm .... :) (op mijn telefoon kan ik geen smiley invoegen) maar bij deze wen geschreven dikke grijns.

Cas
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als ik het goed begrijp heb je een kozijn van 75 cm breed, en een deur van 74 cm?
Normaal wordt er een speling van een mm of 3-4 totaal aangehouden, jij hebt nu 10 mm. Dat is vrij fors.
Ik zou op een van beiden (dus of binnenin het kozijn of op de kopse kant van de deur) een dun latje van een mm of 7 spijkeren om dit op te vangen. Je krijgt anders wel een erg brede kier.

Gr. Rob
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@klusrob, Ja, ruimte tussen het kozijn is 75cm en deur is 74 cm breed. Is inderdaad wat ruim uitgevallen vandaar ook de vraag of 1 cm te ruim of te krap is. Ben geen timmerman en dit was mijn eerste deur en buitenkast.

Ben van het antwoord van ArtHarg uitgegaan dat 74cm voldoende was. Was in de veronderstelling dat het een serieus antwoord was op mijn beknopte vraag. Kennelijk voer voor grappenmakers.

Wel zonde van alle arbeid die je erin steekt om iets moois te maken en je niet het optimale uit je materiaal hebt gehaald. Neem de tip van de latjes mee maar kijk het eerst nog even aan als het hout een natte periode heeft gehad. Het gebruikte hout werkt nogal.

de kast ;)

buitenkast.jpg

De kier :confused:

dekier.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Sorry, dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Het was wel degelijk een serieus antwoord. Ik begreep je vraag alsof je je afvroeg of 74cm breed genoeg is om die kast te kunnen gebruiken. Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor dingen je erin wilt zetten. Ik ga ervan uit dat je een deur ergens tegen laat aankomen, hetzij in een kozijn, hetzij tegen een aanslag, hetzij tegen de voorkant van het kozijn. Met een stompe deur valt-ie in het kozijn en ik vatte 'deurmaat' op als de maat van de opening als de deur open staat (omdat de dikte van de deur nog een stukje de opening in steekt).

Anyway, het is toch een mooie kast geworden.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Van deze grappenmaker ook. Het is een mooie kast. Als de deur ergens tegenaan sluit is de opening niet te groot, en een latje er tegenaan maak het niet mooier.

Cas
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor een deur (buitendeur of binnendeur) houd je minimaal 5 mm speling aan, vaker nog wat meer. Met latjes erop maak je er knooiwerk van, je kunt nog overwegen om de scharnieren wat te zetten, zodat de naad aan de sluitzijde even groot is als die aan de hangzijde. Dit doe je door de knopen vd scharnieren bij te buigen.
Haal de pennen uit de scharnieren en buig de knopen van het scharnierdeel dat aan de deur zit naar buiten. Dit kun je doen met een vlechttang. Je kunt de knopen die aan het scharnierdeel zitten die aan het kozijn bevestigd is ook wel bijbuigen, alleen komt je deur dan ook verder naar binnen toe(de kast in), kans dat hij tegen de (eventuele)aanslag klemt.
Gewoon uitproberen en zorgen dat je het scharnier niet teveel beschadigd, misschien eerst even een plakbandje op de knopen.

Als ik deuren afhang en een keer de deur wat wil afstellen/zetten vd scharnieren, dan doe ik dat door een bithouder oid tussen de scharnierbladen te houden en dan de deur dicht te drukken, zelfde effect als met een tang de knopen buigen, alleen hoef je dan de deur er niet uit te halen. In het geval van deze kast zou ik wel de deur eruit halen en de knopen met een tang verbuigen, als ik het goed kan zien op de foto zit er nog wel een beetje verschil in de hang en de sluitnaad.

Mooie kast trouwens, strak werk.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb deze vorm van het "corrigeren" van scharnieren nu en dan toegepast. Ik laat de pennen in de scharnieren zitten, dan heb je minder kans om de scharnieren te beschadigen. Ik doe dan een metalen plaatje (of meer naar gelang van de mate van correctie) tussen de platen en klem de platen samen in de (metalen) bankschroef. Als je de knoop van het scharnier net boven de bankschroef laat uitsteken krijg je een regelmatige verbuiging. Als het te ver is gegaan kan je het simpel corrigeren door het zonder plaatjes weer in de bankschroef te klemmen.
Heb je aan de sluitkant van de deur een aanslag geplaatst? Dat is op de foto's moeilijk te zien. Zonder aanslag kan de deur doordraaien en de scharnieren uit het hout trekken.
De kast ziet er netjes uit, daar heb je goed werk mee geleverd.
Heb je nog iets onder de poten geplaatst zodat er geen vocht kan opkruipen?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Als ik deuren afhang en een keer de deur wat wil afstellen/zetten vd scharnieren, dan doe ik dat door een bithouder oid tussen de scharnierbladen te houden en dan de deur dicht te drukken, zelfde effect als met een tang de knopen buigen, alleen hoef je dan de deur er niet uit te halen.
goed matsen is nog moeilijker dan goed timmeren. ;)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Lijkt me erg handig, zo'n buitenkast. Ook netjes gemaakt.

Als ik een verbeterpuntje mag aanvoeren: de invulling van de panelen had mooier gekund. Het bovenste stuk oogt mooi rustig doordat de planken in de deur en het paneel daarnaast nog goed doorlopen. Daaronder wordt het helaas wat chaotisch: links en in de deur zit een middenbalk (op net-niet-gelijke hoogte), in het rechter paneel niet. Constructief zal het weinig uitmaken, maar visueel werkt dit verschil (voor mij) storend.
Dus voor je volgende buitenkast :rolleyes: : middenbalk in deur en beide panelen op dezelfde hoogte, en daardoor ook de planken doorlopend. Desgewenst zelfs per plank de hoek om. Kost evenveel materiaal en amper meer voorbereiding. E.e.a. blijft uiteraard een kwestie van smaak.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heb je nog iets onder de poten geplaatst zodat er geen vocht kan opkruipen?

Nee, de poten staan deels ingegraven in het zand. Totaal niet aan opkruipend vocht gedacht. Foutje nr. zoveel. Dom, dom, dom. Dat wordt zagen en iets tussen de poten plaatsen.

Als ik een verbeterpuntje mag aanvoeren: de invulling van de panelen had mooier gekund. Het bovenste stuk oogt mooi rustig doordat de planken in de deur en het paneel daarnaast nog goed doorlopen. Daaronder wordt het helaas wat chaotisch: links en in de deur zit een middenbalk (op net-niet-gelijke hoogte), in het rechter paneel niet. Constructief zal het weinig uitmaken, maar visueel werkt dit verschil (voor mij) storend.
Dus voor je volgende buitenkast :rolleyes: : middenbalk in deur en beide panelen op dezelfde hoogte, en daardoor ook de planken doorlopend. Desgewenst zelfs per plank de hoek om. Kost evenveel materiaal en amper meer voorbereiding. E.e.a. blijft uiteraard een kwestie van smaak.

Ben het helemaal met je eens. Oorzaak van al die slordigheden is gewerkt zonder een goede tekening en teveel uit het hoofd.


Het na-stellen van de scharnieren lijkt me het meest zinvol. Zijn wel van RVS dus weet niet of dat zo makkelijk gaat.
Al met al veel geleerd en voor mijn nog te maken BBQ tafel eerst een goede tekening met exacte maten en de juiste verhoudingen.

Bedankt voor alle tips en commentaren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.