Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: deurmaat

deurmaat

Omdat de schuur nu een hobbyruimte is geworden, noodgedwongen een wandkast in te tuin om spullen in op te bergen.

Ben nu bezig met de (stompe) deur en de ruimte tussen de deurstijlen is 75cm. Is een deurmaat van 74cm voldoende of is dit te ruim of te krap? Het materiaal is geimpregneerd vuren.

Wat moet er in die wandkast? Voor bloempotten is 74cm ruim voldoende.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Wat moet er in die wandkast? Voor bloempotten is 74cm ruim voldoende.
    Tuingereedschap, tuinslang etc., bbq spullen zoals houtskool en nog wat rommeltjes.

In de balkjes U-profiel gefreesd zodat de plankjes ertussen klemmen. Aan de binnenzijde dampremmende folie (gespannen op latjes voor een mini spouw). Daartegenaan komt nog dun plaatmateriaal. De kast moet in ieder geval waterdicht zijn zodat de boel niet nat wordt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Wij maken anders bloempotten die in een kast van 74 cm niet inkunnen......

Cas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caso Bekijk Berichten
    Wij maken anders bloempotten die in een kast van 74 cm niet inkunnen......

Cas
    De maten van de kast zijn H 2100mm x B 1250mm x D 500mm
    De deurmaat is H 1900mm x B 740mm

De ruimte TUSSEN de deurstijlen = 75cm of te wel 750mm. Voor de bloempottenbakkers en slecht begrijpende onder ons nog wat uitleg

H = hoogte
    B= breedte
    D= diepte
    mm = millimeter
    cm = centimeter

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Bericht van de bloempottenbakker, wij maken bloempotten met een diameter (D) van 1200 mm en een hoogte (H) van 1200 mm

Deze gaan toch echt niet passen door een deur van 750 mm .... :-) (op mijn telefoon kan ik geen smiley invoegen) maar bij deze wen geschreven dikke grijns.

Cas

Als ik het goed begrijp heb je een kozijn van 75 cm breed, en een deur van 74 cm?
    Normaal wordt er een speling van een mm of 3-4 totaal aangehouden, jij hebt nu 10 mm. Dat is vrij fors.
    Ik zou op een van beiden (dus of binnenin het kozijn of op de kopse kant van de deur) een dun latje van een mm of 7 spijkeren om dit op te vangen. Je krijgt anders wel een erg brede kier.

Gr. Rob

@klusrob, Ja, ruimte tussen het kozijn is 75cm en deur is 74 cm breed. Is inderdaad wat ruim uitgevallen vandaar ook de vraag of 1 cm te ruim of te krap is. Ben geen timmerman en dit was mijn eerste deur en buitenkast.

Ben van het antwoord van ArtHarg uitgegaan dat 74cm voldoende was. Was in de veronderstelling dat het een serieus antwoord was op mijn beknopte vraag. Kennelijk voer voor grappenmakers.

Wel zonde van alle arbeid die je erin steekt om iets moois te maken en je niet het optimale uit je materiaal hebt gehaald. Neem de tip van de latjes mee maar kijk het eerst nog even aan als het hout een natte periode heeft gehad. Het gebruikte hout werkt nogal.

de kast

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      buitenkast.jpg
Bekeken:   166
Grootte:   73,1 KB
ID:        6966

De kier

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      dekier.jpg
Bekeken:   167
Grootte:   83,1 KB
ID:        6967

Sorry, dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Het was wel degelijk een serieus antwoord. Ik begreep je vraag alsof je je afvroeg of 74cm breed genoeg is om die kast te kunnen gebruiken. Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor dingen je erin wilt zetten. Ik ga ervan uit dat je een deur ergens tegen laat aankomen, hetzij in een kozijn, hetzij tegen een aanslag, hetzij tegen de voorkant van het kozijn. Met een stompe deur valt-ie in het kozijn en ik vatte 'deurmaat' op als de maat van de opening als de deur open staat (omdat de dikte van de deur nog een stukje de opening in steekt).

Anyway, het is toch een mooie kast geworden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Van deze grappenmaker ook. Het is een mooie kast. Als de deur ergens tegenaan sluit is de opening niet te groot, en een latje er tegenaan maak het niet mooier.

Cas

Forum Rechten