min. afmeting/norm voor werkplaats

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
Hallo Forumleden,


Ik ben zoekende naar de minimale benodigde afmeting van een werkplaats of een norm per machine.
Vanuit mijn MTS Bouwkunde meen ik mij te herinneren dat er normen zijn hoeveel ruimte een machine nodig heeft, maar kan dit niet terugvinden.
In mijn geval zou het gaan om de volgende machines.
- vlakbank
- vandikte bank
- afzuiging
- cirkelzaag
- afkort
- werkbank

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen en wellicht tips geven waar nog meer aan gedacht moet worden?
Alvast bedankt.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Echt een norm per machine zal wel verschillen. We hebben hier in Zwolle een mooie werkplaats, die is 200m2 . Ik kan me moeilijk voorstellen dat je met minder ruimte goed uit de voeten kan. In de praktijk zal je vaak met meerdere projecten tegelijk bezig zijn, je hebt dus nogal wat ruimte nodig om alles kwijt te kunnen.

Mocht je in de buurt zijn dan ben je altijd welkom
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je tekent beter een bovenaanzicht van je machines en werktafels. En dan als je bv hout tot 2m lang wil kunnen bewerken dan moet je bij de meeste machines 2m voor en achter bijdoen.
Ook ongeveer 1m50 loopruimte tussen de machines en een open plek waar je werkstukken kan neerzetten en rondom werken.
Als je voornamelijk pennen draait dan heb je genoeg met een kot van 10m2, maar als je platen en groot massief wil gaan verwerken dan dan zit je beter boven de 100m2.
Ik heb 580m2, en soms is het te krap!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb een werkplaats van 140m², met geasfalteerde oprit ervoor van 200m² (handig voor laden en lossen van hout/platen en het stapelen van hout onder een afdak)

De 140m² is inclusief een klein bureau waar mijn laptop in staat om te ontwerpen.

De ruimte is opgedeeld in 3 secties.

Deel 1: ong 70m²: De helft is open ruimte (heel handig voor het plaatsen van schragen als ik bv iets moet olien, of een grote plaat in stukken moet zagen met de invalzaag), met opslag voor lange houten balken en een oude maar krachtige verstekzaag.

Deel 2: ong 35m²: mijn kleine vlak-vandiktebank, mijn tafelzaag, de kolomboor en mijn milwaukee-verstekzaag, en een kleine opslag boven mijn verstekzaag voor de resten.

Deel 3: ong 30m²: deze ruimte ben ik nu aan het inrichten met de Sysport van Benchworks. Hierin zit al mijn klein materiaal. Deze ruimte moet ik ook nog stofvrij maken (toekomst-gericht project).

Tussen deel 2 en 3 staat mijn 'assembly-table' zodat ik gemakkelijk mijn gezaagde stukken uit deel 2 kan bewerken in deel 3, zonder al teveel dingen te verleggen.

Momenteel ben ik heel tevreden van mijn opstelling. Alleen mis ik nog een lintzaag, en een degelijke vlak-vandiktebank (heb nu een kleintje van Powerplus). Deze machines moet ik er dus nog tussen krijgen.

Ik plaats in de komende dagen nog wel een sketchup of grondplan van mijn werkplaats.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En vergeet ook de hoogte niet. Werken met ruw hout van 2m70 is erg vervelend als je werkplaats 2m50 hoog is met TL-bakken onder het plafond. Je loopt te kloten als je zo'n balk eind over eind wilt draaien. Ook plaatmateriaal van 1220x2440 is ruim 2m70 over de diagonaal. 3 meter tussen vloer en plafond wil je toch liefst wel hebben.
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
Zo te zien een erg actief forum, leuk!

De informatie is erg nuttig.
Mijn intentie was het vanuit huis te doen, in de tuin een werkplaats bijbouwen.
Maar als ik dit zo lees is 100/150m2 toch wel het minimum. zoveel had ik niet in gedachten.
Even laten bezinken dus.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
JCJ DIJKstra ik kan je gerust stellen als je houtbewerking voor de hobby gaat doen kun je thuis best uit de voeten kunt. maar hoe meer plaats je hebt hoe praktischer je kun werken, en geloof mij plaats heb je inderdaad nooit teveel. Maar als we 110 tot 150 m2
minimum nodig moesten hebben om onze hobby uit te voeren dan waren er nog maar weinig forum leden, een gemiddeld huis beschikt niet over zoveel binnen ruimte. Als je je werkplaats maar goed inricht en alles zoveel mogelijk mobiel maakt kom je thuis al een heel eind. En natuurlijk de grootte van je te maken projecten speelt een rol. hoe groter je project hoe meer plaats je nodig zult hebben.

Gr marc.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Voor een hobbyruimte gelden hele andere eisen inderdaad maar wil je echt fulltime aan de slag dan kan je niet genoeg ruimte hebben....Mijn zoldertje thuis is 18m2 en daar red ik me uitstekend mee. Mocht ik daar echter mijn geld moeten verdienen dan is dan echt te klein.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Mijn schuurtje is 10m2. Staat een grote draaibank in en een kleine. Een grote lintzaag kolomboor en vierkante gatenboor. Paar kasten werkbank van viermeter en een zelfgemaakte frees/zaagtafel. Wil ik een grote machine gebruiken ben ik eerst een half uurtje aan het verplaatsen. Maar het is een hobby. Mijn combinatiemachine staat gelukkig niet in het schuurtje. Maar ja als zo'n machine niet thuis staat gebruik je hem minder.. uit kleine projecten kan je ook veel voldoening halen.
 

WR1944

Oud hout
Ik moet me "behelpen" met een kelder van 300 sq ft, dat klinkt gelukkig veel groter dan 32 m2. De hoogte is meer een probleem, net geen 1m90. En daar bij opgeteld mijn slordigheid maakt dat elke ruimte klein. Maar met wat passen en meten kan ik doen wat ik wil. En vergeleken met de 10 m2 in Nederland is het een paradijs. Ik ga op termijn een tweede kelderruimte inrichten voor een andere hobby, electronica. Dan wordt er gesoldeerd. En ik hoop dat de combinatie mooie buiznmversterkers en luidsprekerboxen op gaat leveren.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ WR1944

Buizen versterkers en luidsprekers :)
Als je nog een mooie simpele bouwbeschrijving hebt twee eindblokjes dan hoor ik het graag. Staat al heeeeeeel lang op mijn lijstje heb al wel een paar setjes luidsprekers gebouwd, mijn oude eerste staan op dit moment zelfs in Amerika, zijn met een vriend mee geëmigreerd
Cas
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Mijn oude hobby/werkplaatsje was ongeveer 6 vierkante meter en toch stonden er een zaagtafel, vlak-vandiktebankje, draaibank, kolomboor, lintzaag, werkbankje en 2 fietsen en een motor in (was uiteraard wel altijd puzzelen en tweewielers eruit als ik bezig was).
Nu doe ik het met 17 vierkante meter en heb alles zó opgesteld dat ik zonder problemen alle machines kan gebruiken maar wel een aantal op wielen zodat ik ze aan de kant kan rollen. De fietsen hebben wel een eigen schuurtje gekregen :)

Groeten,
Patrick
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als je inderdaad je boterham hier mee wild gaan verdienen dan hebben de eerste formun leden gelijk. Want dan geld de regel tijd is geld en moet je dus alles goed opstellen en niet teveel met machine hoeven te verplaatsen. Als je thuis een eigen zaak wilt gaan beginnen komen er volgens mijn ook nog heel anders zaken om de hoek kijken. bv een hinder wet en milieu vergunning. Ik kan natuurlijk niet van hier beoordelen hoe je woont waar ik kan mij voor stellen als je gewoon in een woonwijk woont de buurt niet blij zal worden als je de hele dag aan het zagen en schaven bent. Als nog veel succes met je nieuwe onderneming.

groetjes marc
 

WR1944

Oud hout
@ WR1944

Buizen versterkers en luidsprekers :)
Als je nog een mooie simpele bouwbeschrijving hebt twee eindblokjes dan hoor ik het graag. Staat al heeeeeeel lang op mijn lijstje heb al wel een paar setjes luidsprekers gebouwd, mijn oude eerste staan op dit moment zelfs in Amerika, zijn met een vriend mee geëmigreerd
Cas

M'n eerste ontwerp was een versterker met 3 buizen en 2 x 5 W uitgangsvermogen. Ruim voldoende voor een huiskamer en efficiente luidsprekers. Ik moet die alleen nog aan gaan passen voor 120V/60Hz. Een tweede staat in de steigers met 8 buizen en 2 x 25 W. Ik heb de onderdelen van m'n KEF Concerto boxen meegenomen dus daar gaat nog een kast omheen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.