Transport, hout kopen en vervoeren...tips?

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Na mijn laatste avontuurtje waarbij ik 250 kg kastanje op mijn dakdragers heb vervoerd om daarna thuis vast te stellen dat de stam het van de dakdragers had gewonnen - de dakdragers waren gewoon bezweken en de stam lag los, had wel een "klopje" gehoord onderweg... - toch maar besloten om een andere optie te overwegen.

Ben gaan informeren voor een aanhangwagen, standaard is die 2m60 lang, nu zijn veel stammen wel wat langer dan 2m60, je zou ze schuin de hoogte in kunnen laden maar dat lijkt me ook niet echt ideaal bij zware last.

Dus voor ik een aanhangwagen aanschaf:

Hoe vervoeren jullie hout of brengt de handelaar het netjes aan huis?
Tips en budget vriendelijke -bestaan die bij houtbewerking? - oplossingen zijn welkom.

Groeten,

Geert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf heb ik een aanhangwagentje met een bakmaat van 250 x130. Daar passen mooi grote platen multiplex of mdf in. Zowel de voor als de achterklep kunnen scharnieren, waardoor ik probleemloos planken van 3,5 meter kan vervoeren, vlak en zonder dat het achter te veel uitsteekt (is ook een wettelijke regel voor en je kentekenplaat moet zichtbaar blijven).

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb er zoeen:

volvo%20duett%201957.jpg


Als ik de achterbank en de voorstoel er uit haal, kan ik tot 2,50m en 400kg hout meenemen. De laatste hap esdoorn heb ik zo opgehaald.

Ik heb ook wel eens eiken balken tot 5.50 meter met een huur aanhangertje gehaald. De langste balken lagen dan op de aanhanger (goed vastsjorren) en staken vooral aan de voorkant flink uit, boven het dak van de auto. Wel oppassen bij verkeersdrempels.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste geert

het meerendeel haal ik plaatselijk. soms kom je echter een goede aanbieding tegen. bv notenhout uit turkije. dit is met het transport van de walnoten naar de walnotendistributeur gegaan. vanuit daar(westen van nederland) heb ik alles naar zwolle gehaald. soms is het laten vervoeren voordeliger dan zelf alles afhalen. vorige week heb ik contact gehad met een gitaarbouwer die haalt al zijn hout uit canada via een veilingsite. tja da's ook een optie. goed kijken of je een hele partij bij elkaar kan kopen en dat laten vervoeren.

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik denk dat ik geluk heb met mijn aanstaande schoonzoon, die rijdt op een vrachtwagen met opgebouwde kraan, en heeft mij al een paar keer een grote dienst bewezen door twee complete bomen van enkele honderden kilo thuis te bezorgen, zo van je familie moet je het toch maar hebben.
Ad
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Ad de Crom zei:
Ik denk dat ik geluk heb met mijn aanstaande schoonzoon, die rijdt op een vrachtwagen met opgebouwde kraan, en heeft mij al een paar keer een grote dienst bewezen door twee complete bomen van enkele honderden kilo thuis te bezorgen, zo van je familie moet je het toch maar hebben.
Ad
Zolang ie ze maar niet op je tenen neerpleurt dan, ... :mrgreen:
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Bij een redelijke bestelling ( ik meen al vanaf 250 euro) wordt mij het materiaal franco thuis bezorgd.
Dit bevalt mij prima en de route wordt wekelijks gereden, dus altijd vlot geleverd.
Maar waarschijnlijk zijn er slechts enkele houtleveranciers die dat doen.
Ik hoef niet zelf te rijden, geen kar of busje te huren.

Zoiets zal mij dan ook niet overkomen:... :D :D



Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.