Japanse zaag duur ?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Handvat morgen even testen. Eerst op het aambeeld en daarna met de ijzerzaag. Deze eigen bedachte tuv test word meestal niet gehaald. Mocht dit toch gehaald worden dan bedenken we aanvullende testen. Maar een handvat van mooi hout in twee delen zal het wel worden.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
http://www.stanleyworks.nl/products/detail/Zagen+_+Bijlen/Specifieke+Zagen/FatMax%C2%AE+Japanse+Zaag
Was vorig jaar met mn vader in Canada en deze gekocht en ik gebruik m erg vaak. Maar ik ben soms een beetje lomp dan buigt ie bij het handvat.
Mijn vader was dit jaar weer in Canada, ik heb m naar lee valley gestuurd en daar nog 2 veritas? laten kopen als reserve,die heb ik nog niet gebruikt.
Toen zag ik ineens de aanbieding in de aldi folder, maar ja beetje onzin om die ook nog te gaan halen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik meende van de week in de nieuwe lidl folder nu ook een japanse trekzaag te hebben zien staan, kan het alleen nergens online terug vinden.

Het was een zaag met flexibel blad en als het dezelfde is als die ik al heb ook geen zetting van de tanden, perfect om deuvels e.d. af te zagen van doosjes en werkstukken
 

bruge00

Nieuw lid
22 okt 2013
11
0
Lelystad, Flevoland
Ik meende van de week in de nieuwe lidl folder nu ook een japanse trekzaag te hebben zien staan, kan het alleen nergens online terug vinden.

Het was een zaag met flexibel blad en als het dezelfde is als die ik al heb ook geen zetting van de tanden, perfect om deuvels e.d. af te zagen van doosjes en werkstukken

Is dat niet uit een folder van een paar weken geleden? In de nieuwste folder staat volgens mij geen gereedschap. Welke folder is het dan?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Volgens mij heeft niet elke lidl deze liggen. Ik kan ze niet in de folder vinden van de vestiging in de buurt.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Aan de hand van dit draadje had ik mijn zus een aantal weken terug geinstrueerd dat ze bij de Aldi de zaag voor zichzelf moest gaan halen en dat heeft ze ook gedaan. Zij klust nog al eens in en om het huis. Leuk toch, dat broer z'n zusterlief vanuit Finland verteld dat de volgende week de japanse zaag bij de Aldi ligt ;)
Roeliepoelie vermelde hier eerder dat hij zagen bij Dieter koopt uit Duitsland. Ook ik koop al jaren bij Dieter en de winkel wel eens bezocht. (Heb trouwens recentelijk daar een Benchcrafted Moxon vice kit besteld) Ik heb mijn set Japanse zagen bij Dick gekocht een aantal jaren terug.
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712833/Basic-Saws-3-Piece-Set.htm
Ook gebruik ik erg veel de flush trim zaag en had eerder een van Veritas en toen die uiteindelijk verboog en niet scherp meer was nog weer een Veritas gekocht. Ik heb ook een aantal Japanse flush trim "vast zagen" versleten en keer op keer weer zo'n wegwerpzaag aangeschaft. Vandaag de dag gebruik ik een flush zaag die ook van Dick komt en kan het zaagblad vervangen wat voor mij een hele uitkomst bood. Nu hoef ik niet meer een hele zaag weg te gooien en maak ik van het oude zaagblad, dit deed ik met de Veritas ook al wel, schraapstaal. Uiteindelijk is deze 40€ zaag goedkoper gebleken "in the long run".
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712166/Akagashi-Flush-Cut-170.htm

Maurice
 
Laatst bewerkt:

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Vandaag heb ik de Japanse zaag van de Lidl aangeschaft. voor 10 euro zeker het gokje waard. Ik kan helaas niet testen ivm. sinterklaas aankomende weekend en de gedichten die nu toch echt af moeten.

Bij de Lidl, amsterdamsweg in Arnhem waren er nog zat voorradig.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heb er ook een paar gehaald, ze zagen wel prettig dun flexibel blad ideaal voor het afzagen van uitstekende pennen en deuvels.
Heb snel even een rug van koperleiding gemaakt en een bijpassend handvat nu kan ik hem ook voor het fijnere werk gebruiken zoals zwaluwstaarten zagen. zonder deze aanpassing is het wel een heel nerveus lees flexibel blad

224.jpg

Handvat is van Essen hout omwikkeld met henneptouw
Al om al voor dat geld hoef je het niet te laten zonder aanpassing uitstekend te gebruiken voor het afzagen van uitstekende delen zonder het hout oppervlak te beschadigen. Voor het exact zagen en afkorten is de zaag minder geschikt ivm de flexibiliteit.

Roeland
 
A

Athanor

Guest
Ik zou de leiding plat slaan en aan een kant afslijpen/vijlen.....


Fons
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Gaat goed met een beugelzaag waarvan je het blad in de schuine stand zet.

@roeland, hoe heb je het blad vastgezet? Ingezaagd blad erin en een schroef erdoor?

Cas
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Paul,
Dat doe ik op mijn lintzaag met een oud(15mm breed) zaag lint gewoon langs de geleider, daarna sla ik de buis plat met een stuk verenstaal ertussen. Daarna verenstaal verwijderen en het koper afwerken/bewerken en de rug is klaar voor montage, rug op zaagblad zetten en voorzichtig hameren aan beide kanten door het hameren(drijven) kun je het blad zuiver recht maken.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad Cas, handgreep ingezaagd, gevormd en dan zaagblad er in schuiven en vastgezet met twee schroeven, deze klemmen het hout dusdanig dat het blad muurvast zit, daarna omwikkeld met henneptouw.
Ik kan dus het zaagblad wisselen.

\Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo allen,

voor de Belgen die niet aan de grens wonen en de Nederlanders die wel aan de grens wonen:
vanaf donderdag 12 /12 / 2013 is het zaagje met tweede blad erbij, bij Lidl in België te verkrijgen aan 9.99 euro.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

92050_01_f.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.