Schuifdeuren met glas in lood

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Tussen de hal en de woonkamer ga ik een dubbele schuifdeur maken. De deuren moeten in de (hsb/metal stud) wand schuiven van max. 100mm dik. Ik heb een setje glas in lood ramen op de kop getikt die ik graag in de deuren wil hebben (en ook in een nader te bepalen andere deur).

Waarvan kan ik deze deuren het beste maken? Massief hout of MDF? Wat voor hout? De kosten zijn belangrijk, maar de kwaliteit ook. Kromtrekken heb ik liever niet.

Ik heb op de verdieping de draaiende binnendeuren allemaal zelf gemaakt van 2 lagen multiplex of 2 lagen MDF, en een schuifdeur van 1xMDF 18mm.

Tips mbt. het schuifdeurbeslag en de wandbekleding zijn ook erg welkom. Ik heb bv. nog maar één leverancier gevonden die (vermoedelijk) de dunne metal stud maakt om de wanddikte beperkt te houden. Schuifdeurbeslag inmiddels 6 merken (mede dankzij topics op deze site).
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Beste Beitel, ik heb laatst ook een schuifdeur gemaakt met glas in lood. Omdat wij een oud huis hebben en alle andere deuren van vuren/grenen gemaakt zijn en ook niet strak.

Ik heb de deur gemaakt van vuren traptreden, deze hebben wel tekening maar zijn wel redelijk vlak, veel vlakker dan een gewone vuren plank of balk

Deze hangt in een omega profiel aan aan balk

Cas
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vuren is lekker goedkoop, maar is er bij zulk nieuw hout niet een risico op kromtrekken (en/of scheuren)?

Traptreden zegt me niet zo veel, immers de boom weet niet waar hij voor gebruikt gaat worden :) M'n trap heb ik ook van vuren planken (38x225) gemaakt, dat was wel erg mooi hout.

@Caso: Hoe heb je de deur gemaakt?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Het was hout geselecteerd voor traptreden, is ook op een andere manier uit de boom gezaagd dan standaard balken.

Bij mij is de deur eigenlijk niet getrokken.

Ik was toen pas net bezig maar heb met mijn bovenfrees er pennen aan gefreesd en in de andere groeven. In elkaar gestoken, gaten geboord en deuvels er doorheen geslagen.

Randen gefreesd uit latten en erop gezet.

De sponning voor het glas, hieklatje gezaagd, erin gezet, glasband erin glas in lood raam erin, weer glasband en eenzelfde latje er tegenaan.

Alles geschuurd en hooglans wit gelakt.

Zit nu op mijn telefoon, probeer vanavond nog even een foto te plaatsen

Cas
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@Bijtel, de leverancier die jij noemt, gaat dat niet over een wandsysteem met een stalen kozijn en een boarddeuren? Ik denk dat bij dergelijke wanden het stalen kozijn voor de stevigheid zorgt.
In appartementen voor senioren kom je die vaak tegen als douche en slaapkamerdeuren. Die wandjes buigen zo lekker door als je ze betegeld(invoegen=drukken), ben er niet zo gek op.

Voor een beetje een traditionele wand met massieve deuren zal het tegenvallen met 10 cm wanddikte ben ik bang voor.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat spul van de ijzerwarenwinkel lijkt verdacht veel op de rail die ik al heb (staat hawa op). Ik vind hem te zwaar schuiven (heb wel de zware uitvoering), met 1 plaat MDF al. Dus laat staan als er een deur met glas aan komt te hangen. Maar bedankt voor de suggestie, ik heb hem toegevoegd aan het lijstje om eens grondig te vergelijken.

Waar moet ik dan op letten bij het selecteren van het hout? Hoe moet het gezaagd zijn?

@Bjorn: Ik ken projecten waar ze zijn toegepast (weet niet of het hetzelfde merk ik). Zijn inderdaad senioren of zorginstellingen. Ik zal eens kijken of ik meer info kan krijgen van de bouwer, en misschien even ter plekke "voelen". Moet inderdaad niet te slap zijn. Bij m'n schuifdeur van slaapkamer naar inloopkast heb ik gewoon een plaat MDF ernaast gezet, waar de deur vlak achterlangs schuift. Dat is net niet stevig genoeg omdat de zijkant onvoldoende gesteund wordt (nu met een hardhouten lat). Als het schuiven in een dunne wand niet werkt (stevig genoeg is), is het misschien toch beter om hem voor de wand te laten schuiven, maar dat ziet er minder mooi uit.

DSCF1061.JPG DSCF1062.JPG DSCF1065.JPG

DSCF1063.JPG DSCF1064.JPG
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi Bijtel,

Een paar plaatjes van de schuifdeur die ik heb gemaakt. De aannemer heeft het schuifprofiel geregeld, komt volgens mij van pontmeyer.

Oude schuifdeuren schuiven eigenlijk op rolletjes die in de deur zitten op een profiel op de vloer en worden boven door 2 latten alleen maar recht gehouden.

Het schuifprofiel
IMG_2531.jpg

De deur

IMG_2532.jpgIMG_2533.jpg







Cas
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor je foto's. Waar is het paneeltje van gemaakt?

Ik moet m'n deuren ook eens gaan uittekenen, bij een deur van 2.3m hoog krijg je boven (en onder) het glas ook een paneel. Die verhouding moet wel goed zijn.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Paneeltje is multiplex

Ik zou alleen aan de onderkant een paneel doen. Boven wordt volgens mij nooit gedaan

Cas
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Weer even terug naar een oud topic. Projecten duren bij mij vaak wat langer :eek:

In principe wil ik de deuren van vurenhout gaan maken. Dikte wordt 36-40mm. Ik ben me nu aan het orienteren op verbindingsmethoden, frezen en profileringen.

Verbinden mogelijk via de Mafell deuveler, eens kijken wat de maximale dikte en lengte frees erin kan.

Ik kan eigenlijk nog geen geschikte frezenset vinden. Iemand suggesties? Ik zoek bij voorkeur een strak design. Shaker zou bv. wel kunnen. De meeste sets die ik vind zijn voor keukenkastdeurtjes, niet dikker. Alternatief misschien een simpele groef:

freud1.jpg

Onderstaand een andere manier. Gewoon koud, dus veel minder freeswerk. De zwevende pen wordt dan wat belangrijker.


Andere topics die ik hier kan vinden zijn van WR1944: 1 en 2.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb zelf een mdf deur met boven glas in lood en onder twee panelen.
Is wel zo handig vind ik, blijft mooi recht, kan je eventueel nog fineren als je een houtlook wilt.
Vuren kan natuurlijk ook, ik hoop dat je dan een beetje oud hout hebt voor deze klus.
Waarom koop je niet gewoon een stel oude paneeldeurer ergens of je kijkt in de buurt waar ze een huis of oud gebouw slopen en vraag je of je een paar deuren mag meenemen, misschien zie je er wel een paar in de container voor afval liggen?
En frees zelf een sponning voor de glas in lood panelen, dan ben je snel klaar en heb je oude uitgewerkte deuren en je maakt het verder af met glaslatten.
Over de verbinding kan ik je niets zeggen, ik kocht mijn deur gefreesd en kon zo de glas in lood panelen erin verwerken en afdichten met glaslatten.
Ik zou ook zoals anderen al zeiden de deuren wel op wieltjes laten lopen in plaats van hangen en boven latjes of een rail met een gleuf in de bovenkant van de deur gefreesd.
Zo deden ze het vroeger ook.
In ieder geval niet aan een rail met wielen hangen zoals je vaak bij moderne kasten ziet vanwege het gewicht.
Hier mijn deur.

P1000720 [1024x768].jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb zeven deuren nodig, waarvan twee schuifdeuren. Bovendien heeft het glas in lood een bepaalde maat, dus daar ga ik geen bestaande deur bij vinden. Bovendien is zelf maken natuurlijk veel leukerder! En leerzaam.

Volgens mij is ophangen van deuren beter dan aan de onderkant rollen. Schuifdeurrails zijn er voor verschillende gewichten, dus dat is het probleem niet. Ik wil ook niets over de vloer hebben lopen aan rail oid.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Klussen duren bij mij vaak wat langer. Maar na tweeenhalf jaar is deze klus (bijna) afgerond. Ik heb twee schuifdeuren en vier draaideuren gemaakt. Er komt nog een smal meterkast deurtje bij en een klein luik-deurtje. Dat gaat vast ook weer een tijd duren :)

IMG_8507.JPG

IMG_20181025_141316.jpg

IMG_20181025_141438.jpg


En nog een fotootje van hoe het was toen ik het huis kocht.
IMG_8508.JPG
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klussen duren bij mij vaak wat langer. Maar na tweeenhalf jaar

Time flies when you're having fun 12-06-13, 12:45
Even de datum van je eerste openingspost genomen, er zit slechts 5,5 jaar tussen ;)
Maar hey, het resultaat mag er wezen, fraai !

Ooit wil ik deuren/kozijnen hier ook nog eens vervangen, want die metalen dingen die we nu hebben zijn echt oerlelijk
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Haha, in tussentijd heb ik wel veel andere klussen gedaan. Maar erg snel werk ik inderdaad niet altijd. Vooral het uitdenken gaat vaak het meeste tijd in zitten bij mij.

Ik zal nog eens kijken of er meer topics van mij "open" staan.
edit: nee, maar ik heb nog niet alles laten zien. Zal eens kijken wat er interessant genoeg is voor dit forum.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.