Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Schuifdeuren met glas in lood

Tussen de hal en de woonkamer ga ik een dubbele schuifdeur maken. De deuren moeten in de (hsb/metal stud) wand schuiven van max. 100mm dik. Ik heb een setje glas in lood ramen op de kop getikt die ik graag in de deuren wil hebben (en ook in een nader te bepalen andere deur).

Waarvan kan ik deze deuren het beste maken? Massief hout of MDF? Wat voor hout? De kosten zijn belangrijk, maar de kwaliteit ook. Kromtrekken heb ik liever niet.

Ik heb op de verdieping de draaiende binnendeuren allemaal zelf gemaakt van 2 lagen multiplex of 2 lagen MDF, en een schuifdeur van 1xMDF 18mm.

Tips mbt. het schuifdeurbeslag en de wandbekleding zijn ook erg welkom. Ik heb bv. nog maar één leverancier gevonden die (vermoedelijk) de dunne metal stud maakt om de wanddikte beperkt te houden. Schuifdeurbeslag inmiddels 6 merken (mede dankzij topics op deze site).

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Beste Beitel, ik heb laatst ook een schuifdeur gemaakt met glas in lood. Omdat wij een oud huis hebben en alle andere deuren van vuren/grenen gemaakt zijn en ook niet strak.

Ik heb de deur gemaakt van vuren traptreden, deze hebben wel tekening maar zijn wel redelijk vlak, veel vlakker dan een gewone vuren plank of balk

Deze hangt in een omega profiel aan aan balk

Cas

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Vuren is lekker goedkoop, maar is er bij zulk nieuw hout niet een risico op kromtrekken (en/of scheuren)?

Traptreden zegt me niet zo veel, immers de boom weet niet waar hij voor gebruikt gaat worden M'n trap heb ik ook van vuren planken (38x225) gemaakt, dat was wel erg mooi hout.

@Caso: Hoe heb je de deur gemaakt?

Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Het was hout geselecteerd voor traptreden, is ook op een andere manier uit de boom gezaagd dan standaard balken.

Bij mij is de deur eigenlijk niet getrokken.

Ik was toen pas net bezig maar heb met mijn bovenfrees er pennen aan gefreesd en in de andere groeven. In elkaar gestoken, gaten geboord en deuvels er doorheen geslagen.

Randen gefreesd uit latten en erop gezet.

De sponning voor het glas, hieklatje gezaagd, erin gezet, glasband erin glas in lood raam erin, weer glasband en eenzelfde latje er tegenaan.

Alles geschuurd en hooglans wit gelakt.

Zit nu op mijn telefoon, probeer vanavond nog even een foto te plaatsen

Cas

@Bijtel, de leverancier die jij noemt, gaat dat niet over een wandsysteem met een stalen kozijn en een boarddeuren? Ik denk dat bij dergelijke wanden het stalen kozijn voor de stevigheid zorgt.
    In appartementen voor senioren kom je die vaak tegen als douche en slaapkamerdeuren. Die wandjes buigen zo lekker door als je ze betegeld(invoegen=drukken), ben er niet zo gek op.

Voor een beetje een traditionele wand met massieve deuren zal het tegenvallen met 10 cm wanddikte ben ik bang voor.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Dat spul van de ijzerwarenwinkel lijkt verdacht veel op de rail die ik al heb (staat hawa op). Ik vind hem te zwaar schuiven (heb wel de zware uitvoering), met 1 plaat MDF al. Dus laat staan als er een deur met glas aan komt te hangen. Maar bedankt voor de suggestie, ik heb hem toegevoegd aan het lijstje om eens grondig te vergelijken.

Waar moet ik dan op letten bij het selecteren van het hout? Hoe moet het gezaagd zijn?

@Bjorn: Ik ken projecten waar ze zijn toegepast (weet niet of het hetzelfde merk ik). Zijn inderdaad senioren of zorginstellingen. Ik zal eens kijken of ik meer info kan krijgen van de bouwer, en misschien even ter plekke "voelen". Moet inderdaad niet te slap zijn. Bij m'n schuifdeur van slaapkamer naar inloopkast heb ik gewoon een plaat MDF ernaast gezet, waar de deur vlak achterlangs schuift. Dat is net niet stevig genoeg omdat de zijkant onvoldoende gesteund wordt (nu met een hardhouten lat). Als het schuiven in een dunne wand niet werkt (stevig genoeg is), is het misschien toch beter om hem voor de wand te laten schuiven, maar dat ziet er minder mooi uit.

DSCF1061.JPG DSCF1062.JPG DSCF1065.JPG

DSCF1063.JPG DSCF1064.JPG
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 12-06-13 om 20:46.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Hoi Bijtel,

Een paar plaatjes van de schuifdeur die ik heb gemaakt. De aannemer heeft het schuifprofiel geregeld, komt volgens mij van pontmeyer.

Oude schuifdeuren schuiven eigenlijk op rolletjes die in de deur zitten op een profiel op de vloer en worden boven door 2 latten alleen maar recht gehouden.

Het schuifprofiel
    IMG_2531.jpg

De deur

IMG_2532.jpgIMG_2533.jpg

Cas

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Bedankt voor je foto's. Waar is het paneeltje van gemaakt?

Ik moet m'n deuren ook eens gaan uittekenen, bij een deur van 2.3m hoog krijg je boven (en onder) het glas ook een paneel. Die verhouding moet wel goed zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Paneeltje is multiplex

Ik zou alleen aan de onderkant een paneel doen. Boven wordt volgens mij nooit gedaan

Cas

Forum Rechten