Restauratie Hollandse boot.

tuoh

Oud hout
De klus vordert langzaam maar zeker, maar stilaan komt het eind toch in zicht:D Vandaag de "slaper" oftewel de binnenkiel op zijn plaats bevestigd. Ben nu bezig om twee nieuwe plechten te vervaardigen, de oude zijn één en al (kubisch) rot. Dat zullen dan zowat de laatste houten onderdelen worden die nog moeten geplaatst worden, de rest is ijzerwerk.

Dus staat er ook nog wat las- en smeedwerk op het programma. De bevestiging van de doften gebeurt met uitgesmeed rondstaal voorzien van een platronde kop en een taps toelopende body. Ook de oogbouten voor de meertouwen voor en achter hebben een upgrade nodig. Het oog is nog in goede staat, de schroefdraad daarentegen is nog minder dan de helft van de oorspronkelijke diameter. Te dun geworden dus, wat betekend dat er een nieuwe schroefdraad (quasi onzichtbaar) moet aangelast worden.


Nieuwe slaper, aangetast voorplechtje.
CIMG4100.jpg

De steunen voor de buikdenning.
CIMG4098.jpg

Achteraan moeten er nog wat houten nagels in.
CIMG4103.jpg
 

tuoh

Oud hout
De werken liggen al ettelijke maanden stil, in juni verleden jaar is door een zware hagelstorm het dak van de loods zo ernstig beschadigd dat er niet meer in mag gewerkt worden alvorens er herstellingen gebeurt zijn. Na het nodige studiewerk is er dan besloten om ineens alle daken van het Maritiem Park te vernieuwen, ongeacht de latere bestemmingswijziging. De aanvang van de werken staat gepland voor eind Maart, en de bouwloods komt als eerste aan de beurt;) Dus nog een paar maanden geduld voor het vervolg van dit verhaal.
 

tuoh

Oud hout
Nog geen progressie te melden, de (onder)aannemer is eind April gestart met de dakwerken en dat duurde juist geteld 1/2 dag:mad: Een van de eerste oude dakplaten die ze naar beneden gooiden:confused: werd geschept door de wind en recht op één van de grotere schepen geblazen met de nodige schade tot gevolg.
Er was uitdrukkelijk gevraagd om de oude platen enkel gebundeld en met een kraan naar beneden te halen, maar dat was blijkbaar teveel gevraagd. Er is nu al een paar maal rond de tafel gezeten met de hoofdaannemer om nog eens uitdrukkelijk te verwijzen naar de werkmethode vastgelegd in het lastenboek, maar dit had de brave man zelfs nog niet gelezen:confused: Hoe die zijn offerte samengebreid heeft mag Joost weten. Het word hem wel stilaan duidelijk dat ie aan de klus sowieso zijn broek gaat scheuren, gevolg hiervan, de man is niet geneigd om de werken nog te hervatten lijkt het. De klus was een openbare aanbesteding, als die gast voor de rest forfait geeft zijn we vertrokken voor een administratieve nachtmerrie die makkelijk een paar maanden gaat aanslepen. En even erg, wij zitten ook strop met ons werk wegens geen werkruimte. Er zit dus niks anders op dan wat kleinere klussen aan te pakken tot we terug een dak boven ons hoofd hebben. Word ongetwijfeld vervolgd.
 
P

Pylk

Guest
Bij de stuurhut van de spits zie ik een behoorlijke progressie, maar hoe staat het met de Hollandse boot Touh?
 

tuoh

Oud hout
Er is stilaan licht aan het eind van tunnel te zien, de aannemer is aan de laatste buitenklussen bezig (nieuwe riolering en dakafvoeren) daarna komt de werkruimte, en dus ook de boot, terug beschikbaar:p
Als ik klaar ben met het stuurhuis (binnen ene paar weken) komt er hier terug actie, nog even geduld dus:D
 

tuoh

Oud hout
De "tunnel" is nog een stuk langer geworden hoorde ik verleden week toen ik er nog eens op bezoek was. Het was ook al enkele maanden geleden dat ik nog eens op de site was trouwens, aanhoudende oogproblemen steken serieuze stokken in de wielen.

Men is begonnen met de voorbereiding voor de nakende verhuis (begin volgend jaar) naar een nieuwe vestiging. Alle boten die mee verhuizen worden al tijdelijk minstens 2 jaar opgeslagen, er verder aan werken is quasi uitgesloten:mad: Er moet eerst van nul af aan een tijdelijk atelier gebouwd worden, ook de opslagruimte moet in orde gebracht worden en aangepast waar nodig. Pas daarna kunnen de machines terug aangesloten worden. Maar eer die terug draaien zijn we zo een jaar verder, ook al omdat de verhuis zelf de nodige tijd gaat vragen (die is namelijk prioritair)

Maar het bootje is quasi klaar geraakt, enkel nog wat smeedwerk om de doften opnieuw te bevestigen is al wat er structureel nog moet gebeuren. Daarna is het krabben en schuren om nadien opnieuw te teren en te schilderen wat moet geschilderd worden.

Het verhaal stopt hier dus, niet alleen door de verhuis maar voornamelijk door oogproblemen.
 
P

Pel

Guest
Spijtig te lezen dat je nog steeds met je ogen aan het sukkelen bent André, het is te hopen dat het spoedig genezen zal zijn, ik wens je dan ook van harte beterschap.

Groet Pel.
 
P

Pylk

Guest
Hartelijk dank, ik ben onder de indruk van al de klussen die je hier deelt. Bedankt en sterkte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.