Restauratie Hollandse boot.

Richie

Nieuw lid
1 jul 2013
9
0
Klopt, Bart en Kee komen uit de chartervaart, daar heb ik in het verleden ook van uit Zwartsluis in meegedaan als maat op een hagenaar.
Dus namen en gezichten ken ik uit een ver verleden.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ze doen al jaren geen chartervaart meer. Ik weet ook momenteel niet hoe het met hun gaat.
 
Laatst bewerkt:

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Prachtig om te zien dat dit soort oude boten met liefde en vakmanschap in ere worden gehouden.
Ik dacht dat het buigen en vormen van planken met "open vuur" alleen nog voorkwam in oude boeken. Zo te zien werkt het nog steeds en is het de enige manier om zulke dikke planken in het gareel te krijgen.
Ik volg het met veel plezier.

Groet Serge
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zelf begonnen met de renovatie van een Kuinrese punter, heeft een slechte baas gehad, dus hier en daar uitstukken, nieuwe berghouten, nieuw boeiboord aan stuurboord, zwaarden uitgestukt, voordek bolders.

Da's óók een beste klus ! Mooi hoor !

Maaruh, misschien een idee om hier je eigen topic van te maken ? (anders krijgen we 2 projecten door elkaar in 1 topic...)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel

tuoh

Oud hout
Hallo Karel,

Ja ik ken die site, sterker nog, ik heb er zelf aan meegewerkt;) Er staan een paar instructiefilmpjes op van ondergetekende. Korvijnnagel draaien, stopstuk inhakken, letters snijden en koper klinken van luiken.

@Richie, is het een Kuinder zeepunter? geheel open, ongeveer 7,2m x 1,7m, en uitgerust met een spriettuig? De Gieterse punter kende ik, de Kuinderse nog niet.


Mvg,

André
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Die site kende ik nog niet. Leuk om dingen te zien waar ik over gepraat hebt maar nooit gezien hebt hoe het moet.
 
P

Pylk

Guest
Hallo André,

Gisteren bekeek ik dit forum eens wat beter. Ik ben diep onder de indruk! Mijn grootvader had bij zijn steilsteven een ijzeren Hollandse boot, ik heb hem ooit als model gebouwd via de tekeningen van Henk Bos, dacht ik. Bij beter kijken op oude foto's zag ik dat de boot van mijn grootvader een knik minder in de spanten had:-( Ze noemden de roeiboot vaak de "Bosklopper" ken je die benaming?
 

tuoh

Oud hout
Hallo André,

Gisteren bekeek ik dit forum eens wat beter. Ik ben diep onder de indruk! Mijn grootvader had bij zijn steilsteven een ijzeren Hollandse boot, ik heb hem ooit als model gebouwd via de tekeningen van Henk Bos, dacht ik. Bij beter kijken op oude foto's zag ik dat de boot van mijn grootvader een knik minder in de spanten had:-( Ze noemden de roeiboot vaak de "Bosklopper" ken je die benaming?

Nee en ja, niet als "Bosklopper" maar wel als "Boskoper" De Hollandse boot kende een paar regionale varianten, het zeeuwse type, de Doesburger, de Sliedrechtse boot en de boskoper om er een paar te noemen. De laatste twee types werden gladboordig gebouwd en hadden meestal een spiegel(tje). Een Doesburger daarentegen werd ook gladboordig gebouwd maar had nooit een spiegel.

Het standaardwerk voor deze kleine houten beroepsvaartuigen in de lage landen is het boek "Verdwenen schepen" van G.J.Schutten, daar vind je echt alles in terug. In Nederland kent(de) men een enorme verscheidenheid aan types en afgeleiden ervan, je ziet door de boten het bos niet meer;) Iemand die er zijn levenswerk van gemaakt heeft om heel die bonte bende op papier vast te leggen voor het nageslacht verdient de Nobelprijs.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Trouwens, verleden week bij onze Zeeuwse variant van de Hollandse boot nog wat nieuwe stukken ingepast, langzaam maar zeker komen we waar we wezen willen. Er komt terug verband in de boot en daarmee komt ook de stijfte terug:D

De stuurboordzijde terug in orde.
IMG_3255.jpg

Vlak en bakboordzijde hebben nog wat aandacht nodig.
IMG_3260.jpg
 
P

Pylk

Guest
André bedankt voor de correctie: grappig dat zo'n naam verwordt tot Bosklopper, zal wel zijn omdat hij elke brug een "kus" gaf :) Een spiegel had hij niet het vlak liep gewoon door, zoals in de foto die ik net van internet googel. Bij die van mij pake zat geen buis op het boeisel gelast én hij had een wrikgat. Het schijnt dat ze ooit geprobeerd hebben hem als opduwer te gebruiken, maar dat hij daarvoor te licht gebouwd was.
DSC01032.JPG
 

tuoh

Oud hout
Vandaag nog een stuk huidgang gezaagd en gebrand, morgen bevestigen en we zijn weer wat opgeschoven richting finish:D Rest er nog enkel het middendeel van het vlak om te vernieuwen, hier moet ook een deel van vervangen worden omdat het hout aangetast is door kubisch rot.
Daarna kan de boot terug in zijn normale positie gekanteld worden om alle houten pennen op hun plaats te slaan.


De mal gemaakt.
IMG_3262.jpg

En de gang voorlopig geplaatst om af te koelen.
IMG_3270.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ziezo, huidgang vastgezet en alles gelijk geschaafd. Tijd om het volgende slechte stuk eruit te slopen, kunnen we volgende week weer een stuk mal maken en .......... tot de finish.

Een nieuw stuk geplaatst en een oud stuk gesloopt.
IMG_3271.jpg

Er komt ook een nieuwe scheg.
IMG_3281.jpg
 

tuoh

Oud hout
Tuoh, wat betekent,hout aangetast door kubisch rot?

Het is een aantasting waarbij het hout zowel barsten in de vezelrichting als dwars erop gaat vertonen, het hout word verdeelt in blokjes, vandaar de naamgeving. De aantasting ziet er ook wat uit zoals verkoolt hout. Het aangetaste hout is zeer bros en verpulverd tussen de vingers. De aanleiding is makkelijk te duiden, gedurende lange tijd een te hoog vochtgehalte in het hout is de ideale voedingsbodem voor huiszwammen, kelderzwammen, etc. Het eindresultaat kan dan bruinrot zijn, ook wel kubisch rot genoemd.
Zal volgende week eens wat foto's nemen van de aantasting.

Mvg,

André
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Tuoh

Je zou bijna een nieuwe kunnen maken. Gaat ook waarschijnlijk sneller :D

Nee hoor mooi project. Goed bezig :cool:

Gr Ernst
 

tuoh

Oud hout
Zo, verleden week de boot terug in zijn beginpositie gedraaid, alle delen die moesten vernieuwd worden zijn vernieuwd. De hele boel kan nu definitief vastgezet worden met houten nagels met deutels.

Er is al een begin gemaakt met het plaatsen van de nagels.

IMG_3287.jpg

IMG_3291.jpg

Het wil wel zeggen dat ik een serieus aantal houten nagels moet maken, (ongeveer 150) dat zijn een paar uurtjes aan de draaibank. Het uitgangsmateriaal is een dikke 6/4 Grenen plank met een mooi recht draadverloop, hier heb ik vierkante blokjes van gekliefd die op hun beurt gedraaid worden.

IMG_3298.jpg

Draaien is een fluitje van een cent, er even over met de platte beitel en klaar, diameter 16mm, lengte 180mm inclusief verjonging voor een vlottere plaatsing. Draaitijd per nagel een kleine minuut, inclusief meting met schuifmaat:p

IMG_3296.jpg

IMG_3301.jpg

En het eindresultaat, 150 ronde nagels zonder kop:D

IMG_3297.jpg
 

tuoh

Oud hout
Volgende week post ik wat nieuwe foto's. Ben ondertussen op pensioen, maar blijf aan de diverse projecten werken als vrijwilliger. Opvolging is niet meer aan de orde in deze (financieel) barre tijden voor openbare besturen.
Eén en ander betekend wel dat de voortgang wat trager gaat verlopen. Ondertussen zitten quasi alle nieuwe nagels op hun plaats, zijn er nog een paar nieuwe liggers geplaatst en is er een nieuwe binnenkiel oftewel een "slaper" gebrand en al ingepast.
Door het aanbrengen van de nieuwe houten nagels + deutels (120 tot hier toe) is de hele constructie opnieuw veel stijver geworden:D Als ook nog eens de doften en de nieuwe slaper gaan ingebouwd zijn is de hele constructie terug als nieuw.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.