Nieuwe schuur

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Wanneer is bij jou de OpenDag?vr.gr. Jan Pranger.
Goed plan! Ik meld me vast aan. :)

In plaats van alle vocht uit de werkplaats te verbannen is het misschien handiger om te zorgen dat het zich niet met je gereedschap bemoeit?
Stof trekt vocht aan, vet stoot vocht af. Dus na gebruik het gereedschap even afnemen met een vette lap en vervolgens stofvrij opbergen. Bijvoorbeeld met een rolgordijn voor je gereedschapswand?
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
volgens mij zijn de enige remedies tegen vocht/ roest; de ruimte goed ventileren en staal licht invetten. Na gebruik met een vette doek over je gereedschap is vlgs mij al genoeg.

Zodra je gaat verwarmen komt er meer vocht in de lucht te zitten en die komt er vanzelf weer uit wanneer de ruimte weer afkoelt. Dus of 24/7 dezelfde temperatuur houden (lijkt me een beetje prijzig voor de schuur :) ) of zorgen dat alle vocht snel weer afgevoerd kan worden en dus ventileren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb een klein verwarmings- elementje liggen, uit een buitencamera. Met een oud pc ventilatortje kan ik wel wat prutsen. Het nadeel is wel dat er dan een soort dichte kast moet komen.


http://www.woodworking.nl/showthread.php?8283-meubelmakerskistje-II/page12
Volgens mij beschik jij binnenkort over een prachtig meubelmakerskistje (nr II).

Dan is het beter om die plank aan de muur te gebruiken voor de bouwtekeningen van nieuwe projecten (of kalenders met ...) en het gereedschap in het kistje op te bergen.
En die kist te voorzien van de ventilatie en het verwarmingselementje.

Groeten, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vrienden??
Een open dag zit er niet echt in, op 3 bij 3 kan ik max 2-3 man-vrouw kwijt. Wel wil ik iedereen ontvangen. Er is wat mij betreft altijd tijd voor een praatje en een inkijk in de keuken. Omdat ik meerder hobby's uitoefen is het niet alleen de houtschuur. Ik rommel met elektronica, sloten en alles wat ook maar een beetje raar is. Je ziet dat één Kissie 2 niet voldoende is om al mijn zooi op te bergen. Ik denk dat ik voor isolatie achter de plank ga, en ook voor dichtmaken in de winter.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn enkelsteens schuurtje was luguber goed geventileerd. "Alles roeste". Ik sloeg tenslotte na elke klus al mijn gereedschap en andere stalen spullen op in een (alleen overdag verwarmde) ruimte binnenshuis; een ruimte waar geen vocht aan de lucht werd toegevoegd (deze ruimte werd niet voor iets anders gebruikt). "Niets roeste er". En ik ben niet de enige met deze ervaring, zoals op meer plekken in dit forum is te lezen.

Het punt is denk ik dat de lucht er minstens zo droog gehouden moet worden dat de praktisch onvermijdelijke temp schommelingen er nooit tot condensatie zullen leiden. Mogelijk is ook in een luguber goed geventileerd maar onverwarmde schuur de extra vochtigheid door je aanwezigheid in combinatie met doorslaande enkelsteensmuurtjes (grote natte oppervlakken die lokaal voor extra verhoging luchtvochtigheid zorgen?) dat minstens af en toe toch condensatie optreedt. Deze extra bijdragen is kennelijk voldoende om oppervlakken te lang vochtig te houden.
Hoe het ook is, die enkelsteensschuurtjes zijn "berucht" vanwege het roestfenomeen . En omdat je er verkleumt :)


Voor mijn nieuwe schuur, waar alleen af en toe gestookt wordt, bouw ik dus een droogkast. Ook goed voor de verf en lijm. Ben ik op een praktische manier van het gelazer af.
Oh ja, mijn machines moet ik nog steeds wel heel zorgvuldig in de olie houden. Das waar.

klaas0639
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
kissie 3

Het werk gaat gestaag door. Ik heb kissie 3 op stapel staan.
IMG_8225.jpg
Na wikken een wegen maak ik een muurkast.ongeveer 65 hoog 240 breed, bijna de schuur breed
IMG_8226.jpg
Even niet over nagedacht, het past niet hangend :(
IMG_8227.jpg

Hij hangt aan rail aan de muur, nu nog even vullen.
IMG_8232.jpg
HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Sam
Op het dak liggen isolatie platen 12 cm dik met daaroverheen dakbedekking. De wanden heb ik nog niet gedaan. Loop nog een beetje te dubben wat de slimste truc is.
hg Hugo
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wat zijn je opties momenteel?

Vanuit mijn ervaring als architect is het het makkelijkste om langs buiten te isoleren (al kan dat vaak niet vanwege een mooie gevel). Belangrijk is in elk geval dat je isolatie goed aansluit aan je vloer- en dakisolatie. Dat er een laag osb tussenzit bvb, is niet zo erg. Hout is tenslotte ook een isolator.

Qua constructie zijn er verschillende mogelijkheden: harde platen of bvb rotswol-rollen tussen lattenwerk. Beide afgewerkt met gyproc/fermacell/osb/...
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Isoleren tegen vocht heeft niet zoveel zin als er niet gestookt wordt.
Probleem met metaal gereedschap is dat als het koud wordt het vocht uit de lucht direct op het metaal neerslaat.
Enige, makkelijkste en goedkoopste optie is het gereedschap invetten, zodat het neerslaande vocht niet op het metaal komt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb nog geen keuze gemaakt voor de wanden. Eigenlijk eerst maar eens een wintertje aankijken. Er is wel een plannetje voor de gereedschap wand, Hier kom ik in een volgende post op terug.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.