Balkje afkorten

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Vraagje: Hoe korten jullie een balkje van 10cm i.h vierkant recht haaks af?
Ik beschik over een tafelzaag en een Kapex 120 maar beiden kunnen de klus niet in één keer klaren.

Mvg,
Rudy
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Het kan met een (hand)verstekzaag, bijvoorbeeld zo een. Een goed scherpe zaag erop, en rustig zagen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Of met een handzaag in etappes. Eerste kant een klein stukje (paar mm) inzagen, kwart slag van je af draaien en weer een klein stukje inzagen. Nog twee keer herhalen. Je hebt nu vier ondiepe zaagsnedes die je zaag geleiden, mits hij scherp is en je rustig en ontspannen zaagt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zowel met een verstekzaag als een handzaag komt er heel wat finetuning bij kijken om ze echt precies te krijgen. Mijn Ulmia kan het nu, maar ik moest wel het zaagblad opnieuw slijpen, zetten en strijken om die nauwkeurigheid te halen. Met een handzaag komt er ook nog een hoop training bij kijken. Uiteindelijk is een hele scherpe schaaf en een futselplank de meest zekere methode om een zuiver haakse hoek te maken. Probleem met de elektrische zagen is dat het zagen van zo'n klein stukje hout nogal risicovol is, dat probleem heb je met een handzaag dan weer niet.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik gebruik zelf een hand zaag en dit ding, deze heeft muij al vele malen geholpen met zowel haaks als onder een hoek (15, 30, 45 graden) te zagen.
 

WR1944

Oud hout
Volgend mij hangt de uiteindelijke nauwkeurigheid af van de mate van evenwijdigheid van de zijden van de balk. Als de zijden goed evenwijdig zijn kan je rondom nauwkeurig haaks aftekenen. Met je duim als geleiding begin je met de snede. Vanaf de rand maak je de snede langzaam langer. Halverwege de breedte van het hout begin je aan de andere kant en werk je naar het andere beginnetje toe. Doe het vooral rustig in het begin, niet te veel kracht zetten. Zoals eerder gezegd zaag je langs de lijn in en ga je rondom, elke keer een paar millimeter dieper. Bij een diepte van zo'n 10 tot 20 mm heb je genoeg geleiding van de zaagsnede dat je meer diagonaal kan gaan zagen. Belangrijk is een scherpe zaag met niet teveel zetting. Ook de manier van vasthouden van de greep is belangrijk. Probeer zoveel mogelijk in de lengterichting van het blad te duwen en vermijd zijdelingse bewegingen. Veel oefenen verbetert je zaagkwaliteit natuurlijk ook.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
naast de geboden handmatige opties kan het volgens mij ook met het gereedschap wat je noemt.

de kapex kan toch tot een hoogte van 120mm? Dat zou dan dus toch gewoon moeten gaan? En als je een tafelzaag hebt met een goede afkortgeleider dan is het een kwestie van op meerdere kanten inzagen, weliswaar niet in 1 keer zoals je noemt. Maar dat is toch niet zo'n probleem?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Met een scherpe handzaag.
Rondom een haakse lijn tekenen en zagen maar.
Na 100 balkjes lukt het tegenwoordig wel in een keer.
Anders met een vlijmscherpe schaaf het nog wat voorzichtig schaven.

Grts, Raymond
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
naast de geboden handmatige opties kan het volgens mij ook met het gereedschap wat je noemt.

de kapex kan toch tot een hoogte van 120mm? Dat zou dan dus toch gewoon moeten gaan? En als je een tafelzaag hebt met een goede afkortgeleider dan is het een kwestie van op meerdere kanten inzagen, weliswaar niet in 1 keer zoals je noemt. Maar dat is toch niet zo'n probleem?
Kapex kan op een vaste plek 120x60mm zagen. Volgens mij op de rest ongeveer negen cm.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
klopt, heb net even nagemeten en het zaagblad van de kapex is ongeveer 9 cm vanaf de tand tot aan het asgat. Dus kwestie van zagen, balkje 90 graden draaien en restant zagen. Klopt, niet in een keer, maar wel snel. TS geeft overigens niet aan waarom het in een keer moet, vanwege snelheid of vanwege minder kans op haaksheid. Ben wel benieuwd.

groet,

Glen
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Balkje eerst gezaagd met de Kapex +-90mm (diep)het geen wat dan nog bleef staan met de handzaag verwijderd, viel heel goed mee met het haaks zijn van de balk.
Bedankt allemaal!!

Mvg,
Rudy
 
A

Athanor

Guest
90 mm is onder de as, 120 is voor de as, maar met beperkte breedte ( tot aan de as)


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.