Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: elu mof 96-e type 1

  1. #1

    elu mof 96-e type 1

    Goedenavond,

    Ik heb een Elu bovenfrees (MOF 96-e type 1), waarvan het anker kapot is. Heeft iemand zoiets staan, of een oude machine waar hij vanaf wil? Ik zou de mijne graag repareren, want het is een fijn apparaat. Als ik het goed heb, is een DeWalt 614 een zelfde machine. Dus dat mag ook.

    Groet,
    Gerrit Siesling

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Gem. Winsum (Groningen)
    Berichten
    1.570
    Wat bedoel je met een defect anker? Wikkeling? Is in principe repabel. Maar geen idee wat dat kost.

    Mvg
    klaas0639

  3. #3
    Goedenavond Klaas,

    Bij het vastlopen van een lager kwam er een brandlucht uit de machine. Na vervanging van het lager, sputterde hij nog wat, ratelde alsof er nog steeds een kapot lager in zat en viel stil. Bij het rechtstreeks verbinden van het anker en het veld met het net ( dus buiten de toerenregeling om), bleef hij dood. Zou een doorgebrand anker moeten zijn, zegt men. Kun je ook iets meten om daar achter te komen?

    Groet,
    Gerrit Siesling

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Gem. Winsum (Groningen)
    Berichten
    1.570
    Lijkt me goed mogelijk dat de wikkeling defect is geraakt.
    Kan ook (bovendien) probleem met de koolborstels/commutator zijn.

    Meet of je continuiteit hebt in de ankerwikkeling. Beetje anker draaien weer meten. weer draaien weer meten. Paar keer herhalen. Als je wikkeling defect is zul je in alle gevallen een open circuit meten.
    Koolborstels ook inspecteren. Hoe ziet het vlak eruit waar de borstels op aansluiten.

    Maar ik heb geen verstand van evt kosten van overwikkelen of anderszins anker repareren. Waarschijnlijk zijn er wel leden op forum die daar praktischer kennis over hebben. Wat ik alleen kan zeggen is dat in principe een defecte wikkeling eenvoudig - nou ja... eenvoudig; wel door een wikkelbedrijf laten doen - is te repareren.

    Het feit dat er nog steeds wikkelbrdijfjes zijn doet vermoeden dat reparatie nog steeds een praktisch alternatief is. Maar misschien geldt dat alleen voor grotere (duurdere) motoren.

    Mvg
    Klaas0639

  5. #5

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top