Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Tips voor aanschaf vlak vandiktebank gevraagd

Ik sta voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte vlak-vandiktebank.
    Mijn budget is ongeveer 600 euro max.
    We gaan zelf onze meubels maken van allerlei soorten hout, waaronder pallethout, oude planken, etc.

Ik heb nog geen idee van welke merken/types voor dit budget een goede koop zouden kunnen zijn.
    Ook wil ik graag weten wat aandachtspunten zijn.bij de aankoop van een nieuwe of gebrukte vlak vandiktebank.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CDDRon Bekijk Berichten
    Ik sta voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte vlak-vandiktebank.
    Mijn budget is ongeveer 600 euro max.
    We gaan zelf onze meubels maken van allerlei soorten hout, waaronder pallethout, oude planken, etc.

Ik heb nog geen idee van welke merken/types voor dit budget een goede koop zouden kunnen zijn.
    Ook wil ik graag weten wat aandachtspunten zijn.bij de aankoop van een nieuwe of gebrukte vlak vandiktebank.
    Nieuw word lastig. Je krijgt geen kwaliteit voor deze prijs. Ik zou eens kijken naar gebruikt. Op mp of veilingsites. Zie je wat post dan het linkje en je vragen. Er zijn genoeg leden die met dit soort machines gewerkt hebben.

Ik heb een Inca vlak en van dikte bank, die zijn er alleen nog tig-de hands te koop.
    Maar ze zijn degellijk en je houd nog dik geld aan over.
    Ik heb voor een Inca vlak en van dikte bank en een Inca zaagtafel ongeveer 300 euro betaald.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Er is al redelijk veel geschreven over de aanschaf van dergelijke machines.

Wat belangrijk is om te weten is hoeveel de machines zullen draaien, ik bedoel is het een hobby of ga je er echt werk van maken.

Hoeveel ruimte heb je in de werkplaats ? vaak kan je grote machines voor weinig geld kopen.

Heb je krachtstroom in je werkplaats?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

De machine moet in ieder geval op 220 volt werken.
    We gaan hem gebruiken voor eigen meubels en voor ons opstartende meubelbedrijfje.
    Wat ruimte betreft, die is niet zo groot en het zou fijn zijn als ik de machine naar buiten kan rijden/verplaatsen.
    In ieder geval zal ik stoppen met kijken naar een nieuwe machine en naast marktplaats een vraag advertentie plaatsen.

Ik heb een tijdje geleden van een meubelmaker een robland xsd31 gekocht. En heb hier voor uitgegeven rond jouw budget. Degelijke machine weegt rond de 200 kg. Groet

Gebruik de zoekfuncie eens, dan weet je al snel waar je op moet letten.

Punten van aandacht:
    Zijn de tafels vlak, en lopen ze ook na verstelling exact parallel tov elkaar??, dit kun je controleren met een rei, of als je die niet hebt, een mooie vlakke plank.
    Wat het vandiktebank deel betrefdt is het belangrijk dat het gevervandiktegedingeste hout aan beide kanten even dik is, er is geen MAKKELIJKE manier om dit te verstellen namelijk, hier kom je achter door een stuk hout door de machine te jagen en beide zijdes op te meten.
    Zijn de messen scherp en goed afgesteld?
    Ook hier geld: meten is weten, e.e.a. is af te stellen , zoek maar eens op google.
    Let ook op de aandruk rollen, voert de machine bij het vandikten het hout met mooie gelijkmatige snelheid door de machine of moet je het hout een handje helpen?
    Is de haakse geleider makkelijk en exact op 90 graden in te stellen?? Controleer dit over de hele lengte van de geleider met een winkelhaak.
    Als de doorvoer niet soepel verloopt, kan de aandrukrol vervuild zijn, of versleten, reken dan op extra kosten.
    Verder moet je de machine, als hij aan bovenstaande eisen voldoet laten demonstreren, neem een stuk hout mee van een soort welke je vaak denkt te gebruiken, dan zie je direct of het vermogen voldoende voor je is.

Heb zelf ooit naar het nieuwere broertje gekeken, en ik was teleurgesteld in die machine.
    Hou in je achterhoofd dat het een HOBBY machine is.

Succes!!!!
    Houterig mannekke

Graag zou ik willen weten of de electra Bekkum van deze advertentie een goede koop zou kunnen zijn voor mij.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr

Als ik het goed begrijp dan start je een eigen zaak? Als zelfstandige beginnen met een twijfelachtig hobbyding als eerste machine is geen goed idee.
    Hou er ook rekening mee dat recuperatiemateriaal verwerken een flinke aanslag pleegt op de levensduur van de gebruikte machine. Gebruikt hout verwerken (paletten, oude planken) kost nogal wat aan herslijpen van messen, het nodige stelwerk, etc..
    Die oude zooi zit meestal vol afgebroken spijkers, schroeven, zand, steentjes, etc. geen van alle gezond voor een machine, en voor een hobbyding al helemaal niet. Die hobbymachines hebben meestal Alu. werktafels, zacht materiaal dus, dat slijt zo in, binnen de kortste keren zit je met uitgeholde, of gegroefde werkbladen.

Wat jij nodig hebt is een oud zwaar gietijzeren ding. Die hebben een veel hogere weerstand tegen versnelde slijtage. Het blijft evenwel een crime voor elke machine om oude materialen te bewerken. Eénmalig lukt één en ander wel op gelijk welk machientje, maar beroepshalve die spullen verwerken vraagt toch een andere aanpak.

Mvg,

André

Forum Rechten