Protool PDC 18-4 Compact

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb nu een Festool T15 accuboor en gebruik die ook regelmatig om zoals nu bij mijn verande bouten en moeren aan te trekken met een doppenset. Dan vind ik dat de Festool toch net even tekort komt in koppel om de moeren echt strak te trekken en moet ik nog met de hand natrekken

Max koppel is 40Nm. Nu van Protool de PDC 18-4 compact met 18volt en 50Nm koppel. Gaat dat een significant verschil maken denken jullie, grote voordeel is dat deze machine ook 3800 toeren maakt om lekker te boren en dat hebben sommige nog sterkere machines weer niet. Ik zou liever de grote broer hebben de PDC 18-4 maar dan ben je al naar gelang uitrusting ineens 600 of 700 kwijt.

Met social media deal is deze machine 256 euro, daar val je je dus niet echt een buil aan lijkt mij,

iemand ervaringen? Of zal ik hem maar bestellen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Scheppie, er zijn diverse manieren om het koppel te meten. Hard is metaal op metaal zacht een schroef in hout. Het opgegeven koppel is bijna altijd hard. Voor ons is echter het zachte koppel van belang. Dit is altijd lager. Ik denk dus dat het verschil niet zo groot is. Er zijn ook nog verschillen in meetmethodes. Ze nemen altijd het meest gunstiste. Waarden die je vaak niet krijgt omdat je bijna altijd een boorkop nodig hebt. Vroeger was metabo een ban de weinige die zowel een hard en zacht koppel opgaf. Dit deden ze ook voor opgenomen en afgegeven vermogen. Waar volkstammen alleen maar kijken naar het meest gunstiste is dus de hoogste waarde niet de werkelijke waarde die jr gebruikt. Met verbruiksgegevens van auto's is het net zo. Toen ik nog festool verkocht waren deze machines nooit de sterkste maar wel doordacht voor hun doelgroep. Protool hadden ze toen voor het zwaardere werk. Je koopt zeker geen slechte machine en het is goed voor de economie.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
ik heb een panasonic slagschroevedraaier 14,4 V werkt ook super, voor bouten aandraaien is een slagschroevedraaier beter dan een gewone accuboormachine.

Cas
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik zag vandaag bij de bouwmaat in Eindhoven een PDC 18/4 in het uitverkooprek hangen. Het was een oud model, (dus zonder lampje, batterij-indicator) maar wel in een T-loc systainer en met de nieuwe 3.0 Ah batterijen. voor 329€ excl. btw.

Dit is dan wel geen setversie, dus zonder haakse kop, maar de pdc is wel compatibel met het centrotec systeem, heeft 3.0 Ah batterijen (ipv 1.5 voor de compact) en heeft een extra zijhandgreep (die de compact ook niet heeft, geloof ik).

Ik heb zelf een pdc 18/4, een festool c12 en makita 14.4 V slagschroefmachines (zowel met als zonder koolborstels) en ik zou ze geen van alle willen missen (misschien op die oudere slagschroefmachientjes na dan, maar die zijn na jaren trouwe dienst bijna op)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allen bedankt voor jullie opmerkingen, het is tch nog de Protool geworden omdat die andere machines gewoon ff te duur vind en ik ook de 3800 toeren boren en klopboren van de protool wel lekker vind.

Die Makita's zijn mooie machines, die zou ik er ook graag wel bij hebben maar dat vind ik ff te gek, zo dik schroef ik nou ook weer niet gemiddeld genomen. Maar ik dnk dat bij goeie aanbieding ik ooit nog wel keer zon makite op de kop tik.

De Panasonic slagschroever vind ik net als de pana boormachine niet lekker in de hand liggen, kwestie van smaak maar ik heb geen grote handen en ik vind hem nu al te klein voor mijn handen.

Ik ga zo de PDC eens aan de tand voelen en dan zal ik mijn ervaringen posten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Zo, dat zijn de betere dagen, mooi weer, lekker zonnetje, een bouwproject om aan te werken en bui thuiskomst een pakketje uit zandvoort met nieuwe klusspullen... De PDC-18 Gistermiddag laat toch besteld en eind van de ochtend reeds binnen dus snel naar huis.

1e reactie / indrukken

Doos uitpakken:
Zit weinig in, machine , extra accu, oplader en de boekjes. Verder helemaal niks, geen bithouder, geen boortje, geen bitje, helemaal niks. Hoeft ook niet maar meestal zit er wel iets als basis in. Deze protool is helemaal kaal.

De machine:
Voelt superlekker aan in de hand
Wel wat zwaar, lijkt zwaarder dan mijn T15 die een 3Ah accu heeft en de Protool een 1,5Ah accu. Misschien robuuster gebouwd.
Het lampje en de accu indicator onderaan de voet erg handig.
Helaas geen centrotec kop maar een vaste snelspankop.
4 versnellingen, 0-400 / 0-850 / 0-1850 / 0-3800 das lekker zo'n brede keuze
Aanschakelbare klopfunctie voor boren in steen of beton
Schuif voor 12 standen koppel
Links rechtsschakeling
Rubber noppen op de zijkanten en accu om niet te beschadigen
Nieuw type, kleine oplader met plaats voor snoer, echt handiger dan de oude opladers
In Protool nieuwe sys

Mooi apparaat, stevig, robuust en alles op de goede plaats


Gebruikservaring:
Natrekken van moeren die mijn T15 naar mijn zin niet straktrok: Wauw..... dat gaat heftig, nu zitten ze wel vast en is met de hand natrekken niet mogelijk / nodig
Schroeven, door de keuze in snelheden altijd een juiste keuze voor snel of langzaam schroeven. Makkelijker doseren van de snelheid zo.
Boren: Sensationeel, dat gaat echt super met die 3800 toeren stand, je prikt een scherpe boor zo in en door het hout, op de 3e stand die de gemiddelde machine niet eens haal gaat het echt minder.

Supertevreden dus over deze machine, die doet wat ik wil voor een hele mooie prijs 256,50 euro in de social media deal, wellicht omdat Festool / Protool samengaan dat ze dit nu voordeliger wegzetten, ik ben er blij mee. Meer dan blij.

Nadelen: relatief zwaar / geen centrotec / verstelling van de 4 snelheden zou iets lichter mogen
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Nadelen: relatief zwaar / geen centrotec / verstelling van de 4 snelheden zou iets lichter mogen[/QUOTE]

Dat de machine zwaar schakelt heeft mijn oude model (18v, 2.6 ah) ook. Heb ik het op de bouwbeurs met een festoolmedewerker over gehad en die zij dat het bij het nieuwe model beter zou zijn, dat is dus niet zo?. Verder superaccuboor, ben je geen snoermachine meer nodig. Als je de hele dag met kleine schroeven werkt neem is een lichte erbij wel handig, grote schroeven in hout draait hij sneller weg dan een slagschroevendraaier en zonder lawaai. Voor bouten door staal en het vastparkeren van geisoleerde dakpanplaten ed is een slagschroevendraaier onverslaanbaar.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.