Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: zo ging het vroeger

zo ging het vroeger

Voor de liefhebber van handgereedschap en eerlijk zweet. Zo ging het vroeger en dan heb je nog lang geen planken!

Attached files

Re: zo ging het vroeger

Gelukkig is het hout van deze soort niet zo hard, het kappen schiet dus wel aardig op.
    :lol:

Athanor
    Guest

Ik kan daar best verdrietig van worden, als ik denk welke prachtige woudreuzen er in hoog tempo (met edel maar destructief handwerk) uit onze natuur verwijderd zijn. En nog wordt o.a. in Noord Amerika veel roofbouw gepleegd. Te weinig aandacht voor een duurzame benutting van onze bossen. Ook wij Nederlanders "verslinden" grote hoeveelheden niet duurzaam geoogste Merantie. En dat allemaal omdat we geen onderhoud aan onze kozijnen willen plegen....

Fons

Ik ben zelf in noor-amerika geweest waar deze bomen staan, het is er zo ongelovelijk groot, dat je als nederlander geen voorstellinge van kunt maken.
    Daarbij groeien de bomen enorm snel.
    Ik ben bij bomen geweest die in 1920 waren aangeplant, inmiddels 80 meter hoog waren met een diameter van 80-100 cm.
    Het is niet voor te stellen wat voor afmetingen bomen er staan.
    Daarbij wordt er alleen gemeten volgens de FSC-standaard, welke niet blijkt te werken bij veel houtsoorten.
    Een gebied wat in Amerika is kaargekapt, wordt herbebost en er staan binnen een paar jaar weer een bos waar we hier in nederland een puntje aan kunnen zuigen!
    De moben groeien werkelijk een meter in hoogte en een cm in diamater per jaar!

Zoek wel eens een paar foto's op!
    Groet,
    Jules

De hoogste boom ter wereld, voor zover geweten, met een hoogte van 115,55 m (in 2006 gemeten) is Hyperion, een sequoia sempervirens.
    Volgens een biologische studie in 2004 zou de maximum haalbare hoogte van een boom rond de 120 à 130 m zijn.

Attached files

hier nog meer over grote bomen wel in het Engels

http://en.wikipedia.org/wiki/Tree

Forum Rechten