Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Loungebank van ste.......out

Jawel, ook ik moest er aan geloven en heb een loungebank van steigerhout gemaakt.
    Nou ja, eigenlijk is het gewoon Douglas of Lariks van een houthandelaar vlak bij Tilburg.

Ik heb daar schone nieuwe planken gekocht en ze voorlopig nog ruw gelaten.
    Mijn vrouw wil ze nog gaan schuren, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo. Als we er op zitten heb je geen last van splinters.

Straks een paar mooie kussens er op en dan lekker loungen.

IMG00078-20130518-1755.jpg

De grijze kleur op sommige planken is verkleuring van het hout, geen cement.

IMG00080-20130518-1755.jpg

De schutting op de achtergrond heb ik twee jaar geleden gemaakt en is van eikenhout.
    We hebben de schutting met Danish Oil afgewerkt, maar na een paar maanden kleurde het hout zwart. Alsof er een schimmel in zat.
    Na schoonboenen met soda en schuren is het al een stuk minder, maar het blijven af en toe nog zwarte puntjes terug komen.
    We laten de schutting voorlopig maar natuurlijk vergrijzen, en dan later maar een keer schuren en beitsen (naturel).

En er moet natuurlijk ook nog een keer een eikenhouten deur in.

Groeten, Raymond

zit er netjes uit ik denk dat de term steigerhout inmiddels verandert kan worden in loungehout ik denk dat er nu meer hout in loungemeubels zit dan op de steigers ligt
    nou niet te veel loungen anders komen er geen projecten meer uit je handen
    mvg Leroy

die zwarte verkleuring van je eik komt wsl doordat je geen rvs schroeven gebruikt hebt. De tanine (zeg ik het zo juist?) reageert met metaal en zorgt zo voor een zwarte verkleuring

Leroy bedankt. De bedoeling is dat mijn vrouw vooral gaat loungen als ik ga schaven.

@SamPonette: Er zit geen enkele schroef in de schutting, behalve drie rvs-draadeinden om het kleine stukje tussen de schuur en de linker staander vast te zetten.
    Dat stukje heb ik er later tussen gemaakt en daar hebben we geen Danish Oil op gesmeerd. Dat is ook nooit zwart geworden. Nu laten we dat mee vergrijzen.
    Het zwarte ontstond ook als puntjes, net zoals schimmel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Sam,
    Het looizuur zorgt voor een chemische reactie in eik indien het natte hout in contact komt met water.

Raymond,
    Die danish oil, is dit op water gedragen basis? Indien ja, onbehandeld eikenhout trekt na enige tijd zwart indien het in contact komt met water. Je ziet dit soms aan oude huizen met eiken schrijnwerk waar (bijvoorbeeld bij een deur), de bescherm - of verflaag van de onderregel is weggesleten.

Een tweede optie, werkt die danish oil vocht regulerend? Indien nee, als je hout nog te nat was bij verwerken en je legt er een product op dat een volledig afschermende laag vormt, dan kan je hout inderdaad schimmelen.

p.s.Wel een leuke lounge set, zie me er al in zitten met een frisse Duvel voor me

met vriendelijke groet,

Bert
    Laatst gewijzigd door bert1991; 05-06-13 om 19:17.

Bert,
    Ik heb het blik olie er bij gepakt om te kijken of het wel of niet op waterbasis is, en wat lees ik halverwege de lap tekst:
    'Oak and Softwoods are prone to weather-staining caused by moisture activating mould spores present naturally in the wood. Always pre-treat bare wood with a clear (wax free) preservative'

Zoals ze vroeger op school zeiden: Lezen mensen! lezen..
    Ik ben nooit verder gekomen dan: 'shake well before use'

We laten het maar een jaartje met rust, dan kan alles er uit spoelen. Volgend jaar schuren en beitsen. Met een vocht regulerende beits.

Groeten, Raymond

Hallo,
    ik zou zelf ook een lounge/hoekbank willen maken. Eigenlijk (http://www.esgrado.nl/steigerhouten-...35-detail.html) namaken. Het probleem is dat ik nog niet genoeg ervaring heb om zelf een schets te maken of om van die foto te vertrekken..
    Weten jullie toevallig een goed, betrouwbaar bouwplan?
    Alvast bedankt
    gr.

Junior,

Eigenlijk is het maken van een schets het begin van het project. En je weet wat ze zeggen: een goed begin is het halve werk.
    Als je een tekening gaat maken vertaal je je gedachten naar lijnen op papier. Dan zie je de problemen waar je tegenaan kunt lopen.

Je zou ook een bouwplan kunnen nemen zoals die bij Lego, Ikea, Gamma. Dan hoef je zelf niets te verzinnen, alleen maar te bouwen.

Maar als je zelf een bank wil gaan ontwerpen en maken, zul je toch eerst wat moeten oefenen met schetsen. Gewoon met een potlood en papier.
    Of je maakt het van karton. Lekker knippen en plakken.
    Ik zal mijn ontwerp van mijn bank hier als bijlage toevoegen, die kan je eventueel als startpunt gebruiken.

Tuinbank.skp

Het ontwerp is niet helemaal af. Na een tijdje tekenen denk ik: de rest zoek ik wel tijdens het bouwen uit.
    Empirisch bouwen.

Groeten, Raymond

Goedemorgen Junior,

Ik ben het met Rymond eens: begin met een basis tekening. Daarmee haal je de eerste pijnpunten uit je gedachten. Vaak zit daar (bij mij althans wel...) het probleem... de wir-war aan ideeën en gedachtenspinsels flitsen in soms moordend tempo door je hoofd. Een simpel stuk papier of een beetje handigheid met Sketchup (van Google, gratis te downloaden) maakt het visueel en haalt die chaos van waar-moet-ik-beginnen uit je hoofd.

Ik weet niet of je Sketchup gebruikt. Zo niet dan zie je hieronder 2 plaatjes die horen bij het ontwerp als vermeld in de .skp link hierboven (van SunRayes).

Heel veel succes !

SunRayes_lounge_01.jpg
    .
    SunRayes_lounge_02.jpg
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Jullie hebben volkomen gelijk dat een "eigen" tekening maken veruit de voorkeur verdient boven een zg bouwplan dat kant en klaar is. Echter schetsen en tekenen gaat mij niet zo goed af en het gebruiken van SU probeer ik wel maar is zo tijdrovend door mijn onkunde dat ik er mee gestopt ben. De tekening van SunRayes is voor mij een prima voorbeeld waarop ik verder kan borduren en zo toch eigen elementen kan toevoegen of veranderingen aan kan brengen. Het "empirisch bouwen" is voor mij door gebrek aan ervaring niet aan de orde. Ik zal het nog moeten doen met ad-hoc...
    Hartelijke groet,
    Herman

Forum Rechten