Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 38 van de 38
    @Artharg: groef is eigenlijk het verkeerde woord. Ik zou er een hoekje uitnemen, als je me kan volgen. De legplank zou dan ook vervangbaar zijn, omdat ze er van bovenaf invalt. Ik had ook wel al aan jouw idee gedacht, maar vond het robuuster lijken met die uitsparing, en dus beter passen bij de rest. Anderzijds heb ik het tot nu toe altijd uitgesteld, aangezien ik ook geen bovenfrees heb, en het dus zou moeten doen met een cirkelzaag. Moet lukken, dat wel, maar ben ergens toch bang dat ik die leggers verpruts. Het zou dus kunnen dat ik het alsnog op jouw manier doe.

@Caso: Ik had al gezien dat de onderste legger op een soort van punt gefreesd werd (dunnere legger, dat wel), en dat vond ik wel goed, maar een driehoekige lat had ik nog niet gezien. Misschien idd zo wel doen... Dan kan ik dat voorlopig laten liggen Misschien dat ik tegen dan toch een frees heb gekocht/geleend. Het blad gaat er af kunnen, dus die groef bovenaan kan ook nog later.
    Blij te horen dat het gat voor de spindel goed lukt. Als ik me niet vergis, hoeft dat eigenlijk ook niet zo heel strak te zitten.
    Voor de benchdoggaten ga ik nog wat zoeken naar iemand die zo een boorstandaard/houder heeft. Of een kolomboor, en dan met m'n blad naar daar.
    De beuk ga ik toch eerst wat dichter bij huis zoeken. Ik ben van Gent, BE.
    Succes dit weekend!

Wel, het is een werkbank met een traditionele uitstraling. En traditioneel is: maak het niet moeilijker dan nodig en niet makkelijker dan verantwoord. Het is niet nodig om een sponning te maken: de twee latjes werken prima en je ziet er niks van als de legplanken erop liggen. Ik denk dat het zelfs minder robuust lijkt met de sponning omdat het daardoor lijkt alsof je smallere regels hebt gebruikt.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Bij mijn werkbank heb ik bewust geen groef gemaakt omdat daar zaagsel in blijft zitten. Ik heb onder en boven een klamp gemaakt die achter de liggers haakt. Aan de voorkant heb ik onder de sliding deadman een lat geschroefd die in hetzelfde vlak ligt als de tafelrand en de deadman. Zo kan ik grote constructies opspannen zonder al te veel vervorming.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    traditioneel is: maak het niet moeilijker dan nodig en niet makkelijker dan verantwoord
    Prachtig verwoord!
    @ Rendew: heb je nog een tegeltje?

Vraagje tussendoor: Als je die zin leest, en je hoort in je hoofd direct het deuntje van die oude Grolsch reclames (Vakmanschap is Meesterschap) .....
    drink je dan teveel?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kor Bekijk Berichten
    Vraagje tussendoor: Als je die zin leest, en je hoort in je hoofd direct het deuntje van die oude Grolsch reclames (Vakmanschap is Meesterschap) .....
    drink je dan teveel?
    Je verslaving lijkt me eerder te liggen in het TV-kijken. ;-)

En de traditionele vaklieden waren bovenal praktisch. Maak het functioneel met de minste moeite en materiaal. Maak het alleen mooier als er voor betaald wordt of als je de blits wil maken in de ogen van je medemens.

En traditioneel is: maak het niet moeilijker dan nodig en niet makkelijker dan verantwoord.
    Dat vond ik ook mooi verwoord.
    Ik denk dat het zelfs minder robuust lijkt met de sponning omdat het daardoor lijkt alsof je smallere regels hebt gebruikt.
    Daar heb je een punt. Dus ja, ik ga voor makkelijk, ...euh, traditioneel en robuust.

nog een vraagje: wanneer ik mijn bankschroef rechtstreeks op mijn blad zou monteren, zou de rand van de bekken iets onder de rand van mijn blad vallen. Dus heb ik 2 opties volgens mij. Ofwel zorg ik dat de "bekleding" van de bekken van die bankschroef er met een randje bovenuit steekt, ofwel hak ik een beetje weg van de onderkant van mijn blad zodat de 2 vlakken gelijk liggen. Ik heb een lichte voorkeur voor de 2e optie, aangezien die mij gemakkelijker lijkt. (de quote van Artharg in gedachten houdend) Iemand die wat inzicht kan verschaffen?
    (hier een foto om het wat te verduidelijken, weliswaar ondersteboven. )
    2013-07-12 11.43.16.jpg

Ondertussen ben ik bezig met de leg vise. Ik heb een mooi stuk beuk gevonden, en ben aan de slag gegaan. Ik heb wel een beetje creatief moeten zijn door een gebrek aan lange lijmklemmen.
    2013-07-16 15.09.43.jpg

Dan nog de gaten voor de spindel, en ik kan het frame ineen steken.

nog zonder legplank
    2013-07-28 15.11.46.jpg
    en met...
    2013-07-30 18.02.04.jpg
    die toogpennen bleken wel niet echt makkelijk. Bij de eerste duwden ze de verbinding wat uit elkaar ipv naar elkaar toe. Ik ben dan maar overgeschakeld naar eerst lijmen, laten drogen en daarna de gaten boren en de toogpennen erin. Nu ja, de schouders van mijn pennen hadden ook wel wat rechter gemogen.
    Maar al bij al ben ik wel tevreden met het resultaat. Ik heb ze nu ingewreven tegen houtrot en -worm, en ga ze waarschijnlijk nog in de lijnolie zetten.

De twee beuken plankjes voor de bekken van de bankschroef moet ik wel nog maken.

Dat is een mooie werkbank geworden!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten