Eerste werkbank van een newbie

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Dag iedereen,

Sinds een halfjaar heb ik een huis gekocht, en nu ben ik de trotse eigenaar van: "een kot". :cool:

Een kot is natuurlijk maar een KOT, als er een werktafel in staat! :cool:En dus wil ik me nu wagen aan mijn eerste werkbank (naast die van m'n pa dan waar ik als kind stond aan te prutsen op steeds datzelfde stuk hout)
Ik zit me nu al enige tijd te informeren/inspireren (zo kwam ik ook hier terecht) en heb dus enkele ideeen in m'n hoofd, die ik graag hier even aftoets. En daarnaast ook wel nog vragen uiteraard.


  • Hout: Ik dacht het eigenlijk uit vuren te maken. Ik vermoed dat dit niet ideaal is, vanwege te zacht, maar ik zou het voor de prijs doen eigenlijk. Gaat ze niet lang mee, dan heb ik tenminste ervaring opgebouwd zonder veel geld te verspillen. Of eventueel de basis van vuren, maar de top van... ? Ik zag al combinatie mdf met betonplex (is dat de naam?) voor het blad. Is dat wat? Al zou ik het liefst een blad lijmen van balken. Dat ziet er zoveel artisanaler/authentieker uit.
  • type: Ik hou meer van een oude stijl tafel genre roubo, dan een moderne. Nu ja, een roubo bouwen is me te hoog gegrepen, dat moet ik me realiseren, maar iets in die richting lijkt me wel wat. Ik zou mijn verbindingen niet al te complex willen maken, aangezien ik niet veel ervaring heb, en ook niet zoveel machinerie. Tijd en werkuren spelen anderzijds niet zoveel rol. Ik heb die tafel niet dringend nodig.
  • bankschroef: heeft iemand een goed adres in Vlaanderen? (ter info: Ik woon in Gent) Ik vond er wel, maar slechts 1 of 2 adresjes en nog niet echt wat ik in gedachten heb. Vooral een hoekbankschroef (tail vise) blijkt moeilijk te vinden. (misschien omdat ik de juiste nederlandse naam niet ken om op te zoeken) Ik durf niet goed aan een bank te beginnen zonder de bankvijs naast me te hebben liggen, aangezien ik misschien het ontwerp wat moet aanpassen.
  • Van Paul Sellers (jullie wschlk wel bekend) zag ik het gebruik van een verzonken middengedeelte op het werkblad voor bv gereedschap. Dit vind ik eigenlijk wel mooi. Zijn hier voor- of tegenstanders van? Ik heb nu sinds enkele dagen enkele balken op schragen liggen op die manier (momenteel m'n bank), en ik vind het eigenlijk wel praktisch. Is dit te combineren met.. tja, "dog holes"? (Ik zat voor mijn inspiratie nogal veel op youtube, vandaar dat ik soms enkel de engelse term ken)
  • Ik vermoed dat ik niet de eerste ben met een dergelijke vraag. Ik vond hier niet onmiddellijk iets terug, maar indien er reeds een dergelijke topic bestaat, ben ik al blij met een link. Ik leer hier sowieso veel bij van jullie berichten te lezen.

Ik besef dat mijn vragen wat duidelijker/bondiger konden zijn indien ik de juiste terminologie zou kennen, maar ik hoop dat het wat duidelijk is.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groeten,

Bartel
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Voor de bankschroef ging ik online bij axminster of dieter schmidt
Voor het verzonken stuk zou ik de achterlat breed genoeg houden zeg 5 cm om er bijvoorbeeld een stoelpoot op te kunnen plaatsen
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum en proficiat met je "kot"!!

Een mooie site voor beginnende houtbewerkers is die van startwoodworking. Daar staan ook twee voorbeelden van het maken van een eenvoudige werkbank. Het bovenblad kun je natuurlijk naar eigen inzicht maken, ook van vurenhout. Ik werk al tien jaar met een vurenhouten blad, voorzien van een bankschroef van De Beuk. Bankschroeven of de spindels daarvoor kun je ook bij Baptist in Arnhem kopen.

Veel succes en laat de resultaten nog eens zien!

Fons
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
bedankt voor de reacties en die adressen. Zelf had ik al memenco-europe.com gevonden, en.. iets dichter, http://www.hobbycenterdhaese.be/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=2540 Die laatste zou ik zelf kunnen afhalen, dat scheelt in verzendingskosten, maar anderzijds had ik er graag de afmetingen zien bij staan.

Die achterlat zou ik ook zeker meer dan 5 cm laten. Het tafelblad zou dan iets van 1/3 normale hoogte, 1/3 verzonken, 1/3 normaal. Of het verzonken gedeelte net iets smaller, of zo. Op Paul Sellers zijn youtube kanaal zie je hem daar op werken.

Verder vroeg ik me nog af hoe ik de basis zou maken:frame.jpg links of rechts? Heeft het ene model voordelen tov de andere?

Ik dacht mijn verbindingen te maken met pennen (hoop dat dit de juiste term is. "Mortise and tenon") die gans de poot doorlopen. Maar voor de verbindingen bovenaan zouden die pennen elkaar kruisen. hoe lost men dit op? Op het linkse model zou ik de korte verbindingen onderaan iets lager kunnen plaatsen, waardoor dit opgelost is, en op het rechtse is dit onderaan niet van toepassing, maar bovenaan blijft het voor beide een probleem.
Toogpennen lijken me nogal complex, al zie ik er wel het nut van in. Kan dit weggelaten worden? Of vervangen door een bout? (al is dat niet mooi)

Verder vroeg ik me ook nog af: Laat ik het blad gelijk komen met de poten aan de lange zijde, zoals in een roubo, of laat ik het blad langs alle zijden iets verder uitsteken?

Alvast bedankt!
Bartel
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
- De voorgestelde bankschroef is van Silverstone een basis merk. Ik zou dan toch Paul Sellers zijn ideeën volgen en voor bijvoorbeeld de quick release vice van Axminster gaan al is die wel een pak duurder. http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-quick-release-carpenters-vices-prod29796/
- Is het model met uitsparing in het midden van Paul Sellers niet een tweepersoons werkbank zoals gebruikt in zijn school? Bij de 'maak zelf een werkbank' youtube houdt hij het met één werkbalk.
- Voor het onderstel zou ik voor hoge regels gaan om het wiebelen te minimaliseren. Niet te dik omdat de pennen toch smaller zijn. De lange regels aan de top zijn eventueel overbodig aangezien de top redelijk dik is t.o.v. een gewoon tafelblad.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
ik heb ook geen regels aan de bovenkant zie voor foto's ook het draadje over mijn werkbank, gisteren nog even op marktplaat gekeken, daar staan ook een aantal axminster like klemmen op. Cas
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Toogpennen zijn eigenlijk echt eenvoudig. Ik ben ook id ontwerpfase van mijn werkbank en ik heb om te oefenen al eens uit een meter 80*80 een pen en gat verbinding gemaakt met toogpen.
Dit was de eerste keer dat ik dit deed (de toogpen) en het was echt super eenvoudig en het resultaat is een onbeweegbare verbinding.
Het maken vd pen was het lastigste gezien ik geen 'deuvel maker' heb.

Het is in ieder geval erg leerzaam eens op voorhand een verbinding te maken met de afmetingen en features van het uiteindelijke werkstuk.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik wil inderdaad ook met toogpennen gaan werken en de pen en gat verbinding viel me ook mee. ik heb op een van de foto's in mijn draadje ze gewoon in elkaar gestoken zonder de pennen en dan is het eigenlijk al behoorlijk stabiel. Ik wil ook de pennen zelf gaan maken, maar twijfel, je kunt deze ook gewoon aan de meter kopen.
Als je geen deuvelmaker hebt, ergens in een draadje is er ook een zelf maak deuvelmaker te zien een blokje hout met een gat erdoor en een bijtel als snijgereedschap.....
Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bartel,

Vuren is prima voor een werkbank. De mijne doet het nu 4 jaar prima terwijl ik hem heel veel gebruik. Hij loopt natuurlijk wel butsen op, maar het is maar een werkbank he! En als je graag een Roubo type wilt, dan zou ik dat gewoon gaan doen. Beschouw het als een uitdaging. Ik had ook geen schuur vol machines toen ik er mee begon.

Een ander idee is die Engelse bank zoals Paul Sellers in zijn blog beschrijft en een video serie over gemaakt heeft. Die is wat eenvoudiger om te maken.

Hier is de thread van toen ik de mijne gemaakt heb: Roubo-werkbank
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ Jules sorry dat ik even inbreek op jouw topic, maar even een vraag aan Seek die wellicht voor jou ook van belang is.

@seek bij jouw werkbank heb je aan een kopse kant een balk in de breedte gemaakt, ik zie dit vaker, vraag is alleen waarom is dit. Ik heb dit bij mijn werkbank (is in aanbouw) (nog) niet gedaan. kan nog wel maar ik zou graag weten waarom dit gedaan wordt/moet worden.

Cas
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Bedankt voor de reacties iedereen!

Seek, dat is een prachtige werkbank die je daar hebt gemaakt. Chapeau!
Ik zie dat jij ook geen regels bovenaan hebt gemaakt, en je blad met pennen aan de poten hebt bevestigd. Geeft dat genoeg stevigheid, ja?
Die leg vise vind ik ook wel mooi, al zou ik geneigd zijn om die even breed te maken als een poot. Is het soms niet vervelend dat die (behalve onderaan dan) wat breder is?

Kortom, je gebruikt ze nu 4 jaar. Als je toen wist wat je nu weet, zou je iets anders gedaan hebben?

Ik zou jullie allemaal natuurlijk graag regelmatig verblijden met een foto van de vorderingen, maar ik vrees dat het allemaal niet zo snel zal gaan. Deze namiddag ben ik door het mooie weer aan een ander projectje begonnen, genaamd: mojito. De verbindingen zijn enigszins anders, maar daar heb ik wel wat meer ervaring mee. :p
Nu ja, morgen eerst het plafond van de kinderkamer..
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die Merbau balk op de kopse kant van mijn bank heb ik gedaan om een vlakkere bek voor de eind bankschroef te krijgen, maar ik betwijfel nu het nut er van. Het ziet er wel mooi uit.

Ik heb het blad gewoon los op de pennen liggen. Geen lijm of toogpennen hier, zodat het geheel wat makkelijker te verhuizen is. De zwaartekracht houdt het blad op zijn plaats en dat voldoet prima tot nu toe. Het hoeft allemaal niet zo complex te zijn.

Het enigste wat ik ga veranderen is de eindbankschroef. Ik heb daar zo'n Tjechisch ding die ik bij Baptist heb gekocht maar hij bevalt me niet erg. Klemkracht is niet al te groot, hij draait vrij zwaar en hij "rackt" verschrikkelijk. Span je iets uit het midden in dan gaat hij helemaal scheef staan. Ik heb nu een oude Record quick release liggen die ik nog een keer moet gaan monteren.

De sliding deadman vind ik geniaal. De legvise ook en een beetje extra breedte hier is wel handig juist anders wordt hij wel heel smal. Ik zou er nog wel een echte authentieke planestop in willen bouwen. Ik zou als ik jouw was ook een paar holdfasts zien te scoren, die zijn nu in Engeland te koop, hoef je niet meer bij een smid te laten maken.(sorry voor alle engelse termen).

Zeg, ik heb het eerste werkbank boek van Chris Schwarz nog liggen en doe er niks meer mee. Voor een tientje mag je dat wel overnemen. Het boek is nog keurig.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Het feit dat het niet zo complex is, staat me juist aan.
Ik weet dat die leg vise meestal breder is dan de poot waar hij tegen klemt, maar ik vroeg me altijd al af of dat gemakkelijker is. (Al kon ik natuurlijk wel vermoeden dat dit zo was)

Die holdfasts lijken me idd ook wel handig en ik heb al gezien dat die prijs nog wel meevalt. Anderzijds kan mijn baas smeden, en die dingen zijn nu ook weer niet zo complex om maken.

Mooi aanbod, dat boek. Maar het begint in mijn hoofd nu stilaan vorm te krijgen, en ik vrees dat ik door dat boek terug alles ga beginnen in vraag stellen.

werkbank ontwerp 0706.jpg
De verbindingen onderaan zal met pennen zijn die elkaar in de poot in verstek tegenkomen. legvise of gewone bankschroef ben ik nog niet aan uit. De sliding deadman lijkt me ook wel leuk, maar die kan ik achteraf evt nog toevoegen.

Alleen vraag ik me af of ik door dat verzonken tussenstuk geen stevigheid in mijn blad ga verliezen, waardoor ik de penverbinding die ik hier heb getekend, misschien niet kan gebruiken, maar een andere oplossing moet verzinnen. Of desnoods geen verzonken gedeelte.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zou het verzonken tussenstuk gewoon uit een losse plank maken de bovenste dwarse regel ondersteunt voldoende. Als de balken van het blad niet droog zijn zullen ze trekken tegen de dwarse regel in en het blad laten barsten in zijn zwakste punt. Daarom worden er waarschijnlijk split-top roubo's gemaakt, dus gewoon met een open spleet in het midden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.