Oppottafel

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Zat er eerst nog aan te denken om deze topic te openen in “Hout in design, functie en stijlen” , maar ik heb maar zo het idee dat dit stukje huisvlijt in dit topic enigszins misplaatst zou zijn...

Ik had mijn vrouw (al heel lang) een nieuwe oppottafel beloofd en daar ben ik vandaag van bevallen. Zie foto’s. Niet dat ik hem in 1 dag gereed had (was het maar zo), maar nu zijn, volgens m, de kleuren die zijn gebruikt ook in overeenstemming met de voorkeuren van mijn vrouw.
Was op zich een leuk project. Ik had nog wat oude steigerplanken liggen, zo krom en scheluw als maar kon. Dus een mooie uitdaging om daar toch iets min of meer recht van te brouwen.
Met de 783 schroeven die ik heb gebruikt is dat uiteindelijk aardig gelukt… Kortgeleden had ik mij een Dewalt slagschroevendraaier aangeschaft en ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk werken is met zo’n apparaat. Weliswaar iets lastiger met sleufschroeven maar met behulp van een hulpstuk (zie mijn laatste topic) is dat redelijk goed gegaan.

Over de kleuren kan niet worden gediscussieerd (domein van mijn vrouw) maar als er behoefte is om commentaar te geven op dit pronkstuk dan zie ik dat graag. Ik heb nl geen enkele moeilijke verbinding gebruikt en had dat eigenlijk stiekem wel willen doen.. Al was het maar om te oefenen.
Dus hebben jullie nog goede adviezen waar ik andere verbindingen had kunnen toepassen en liefst voorzien van enige duiding, dan maken jullie weer van mij een gelukkig mens.
 

Bijlagen

  • Oppottafel1.jpg
    Oppottafel1.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 206
  • Oppottafel2.jpg
    Oppottafel2.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 208

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Leuk ontwerp: eenvoudig, maar toch robuust.
Het ziet er uit zoals een oppottafel er uit hoort te zien.

En 783 schroeven! Je vraagt je af of het hout de schroeven bij elkaar houdt, of de schroeven het hout?

Grts, Raymond
 
A

Athanor

Guest
Leuk dat je dit topic plaatst, ik heb deze opdracht ook nog op de plank liggen.... Ziet er mooi uit, zoiets heb ik zelf ook in gedachte. Komt er nog een gat in het blad aan de rechterkant? Voor afval of restgrond wat je dan een onderstaande bak kunt schuiven.

Fons
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Athanor: Dat is een goed idee zeg. Ik had de onderkant aan de rechterkant vrij gelaten om daar de vuilnisbak te kunnen plaatsen. Daar nu een gat in het blad maken zou het erg praktisch maken het vuil direct af te voeren. Ga ik doen!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Haha ik moest Oppottafel even googlen hoor.
Ik dacht eerst, zeker met de opmerking over de vuilnisbak, dat je al je lege bierblikjes, chipszakken en andere troep daar oppotte omdat je geen zin had naar de container te lopen en als er echt niets meer op de tafel past, dan ga je naar de container.

Maar het heeft dus iets met bloemen en planten te maken ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ziet er goed uit toch? Een oppottafel mag best functioneel zijn. Het enige wat ik anders gedaan zou hebben is de schroeven in de onderregels. Die zitten nu op een hoogte, ik zou ze laten verspringen om het risico op scheuren te verkleinen en om nog marginaal meer weerstand tegen schranken te krijgen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@ArtHarg: Dank voor je compliment! Naast de 2 schroeven die je ziet aan de voorkant zit er ook nog 1 aan de zijkant. Hopelijk is hiermee het schragen voorkomen. Oh ja, ik heb aan de onderkant van de poten ook nog een metalen plaatje gemaakt. Staan de poten bij regen net iets droger en hoop zo rotting van de poten te voorkomen.
Hoe langer ik naar de foto's kijk des te meer bevalt hij me. Eigenlijk kun je van steigerhout best iets leuks maken (ook al denken de Belgen er anders over..). Geeft niet, als mijn vrouw er maar plezier aan beleeft. En als dat zo is kan ik weer wat vaker naar mijn werkplaatsje zonder gemopper.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Oh ja, ik heb aan de onderkant van de poten ook nog een metalen plaatje gemaakt. Staan de poten bij regen net iets droger en hoop zo rotting van de poten te voorkomen.

Je kan ook een slotbouten nemen. Even de schroefdraad in de poot boren en dan sla je de bout er in. De vierkante schacht onder de kop houd de bout vast in het hout.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Waarom zou ik de slotbout er in moeten slaan als er ook schroefdraad is?? Een slotbout lijkt me wel weer handig, als de tafel waterpas of in ieder geval met al zijn 6 poten op de grond moet staan, om als stelbout te gebruiken.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Voor buiten ziet het er te mooi uit, geeft dat dan geen problemen? Helt ze naar voren of zijn er afwateringsgaten op de achterlat. De schuif dan, springt de front in en is de bovenlat afgeschuind om het water buiten te houden.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@damien: Aan de afwateringsgaten heb ik niet gedacht en ook het afschuinen van het ladefront is er niet van gekomen. Ik zal de tafel wat naar voren laten hellen dmv blokjes op de achterpoten en het ladefront ga ik zeker afschuinen. Bedankt voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.