Wie heeft ervaring met Amazon.com?

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
het gaat natuurlijk wel ver om op dit forum heel diep in te gaan op de wereldeconomie van vandaag aan de dag. Toch is het wel belangrijk om je bewust te zijn van wat er allemaal speelt in de handel. Op politiek niveau worden tegenwoordig presidenten aangepakt en naar Den Haag gestuurd. Grote bedrijven krijgen steeds meer macht. Hun CEO's worden niet naar het internationaal tribunaal gestuurd, nog niet. Er is een toenemende aandacht voor producenten die hun producten in 'lagelonenlanden' laten maken en zich weinig aantrekken van de levensomstandigheden van zowel de mensen die hun spullen maken en de mensen die hun spullen in de westerse landen aan de man of vrouw moeten brengen. Er zijn veel landen waar heel veel slavenarbeid is, maar dan 'verborgen' hoewel dat steeds meer op internet vooral onder de aandacht wordt gebracht. En vooral in een situatie van slechte economie zijn de armste mensen het slachtoffer. Ook in de westerse landen is er steeds meer de houding in bedrijven van "heb je op en aanmerkingen op het beleid?.....voor jou een ander...je hebt toch maar een tijdelijk contract.....gewoon doen wat er gezegd wordt". In wezen is er een behoorlijke ontmenselijking aan de hand in het economisch gebied. Dus, zoals ik al eerder schreef, de toekomst vraagt om een mentaliteitsverandering en daarmee een langere termijn visie die niet meer hoofdzakelijk gericht is op eigenbelang.
 
A

Athanor

Guest
Met andere woorden: waar maken we ons druk over en we neuzelen maar wat?

Ik had van jou een waardevoller bijdrage verwacht, of geen reactie i.p.v. dit. Ik weet dat je beter kunt;)


Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Okee dan :) Waar ik op doelde is dat er een beeld opduikt dat het pas in de moderne tijd is dat bedrijven zo veel macht hebben dat ze overheden buitenspel kunnen zetten. Dat is echter van alle tijden. Als je de handel controleert heb je gemeenschappen bij de ballen. In de VOC-tijd was dat al zo omdat de Republiek afhankelijk was van de VOC voor een groot deel van de inkomsten. Arme mensen het slachtoffer? Ja, natuurlijk. Er zullen altijd mensen zijn die gebruik maken van hun overmacht en dan zijn het per definitie de armeren en zwakkeren die daarvan de lul zijn. Dat is een constatering, geenszins een goedkeuring. De tegenkracht is dat er ook altijd mensen zijn die vinden dat het 'echt niet kan', het 'moreel verwerpelijk' noemen en (gechargeerd) vinden dat een arbeider in Bangladesh hetzelfde loon moet krijgen als een Nederlandse arbeider als hij een product maakt wat ook in Nederland gemaakt kan worden. Die twee krachten samen zorgen voor een soort dans die soms de richting van uitbuiting op gaat en soms de richting van verbetering van levensstandaarden.

Het grappige is dat je met de opkomst van het Internet en de sociale media wel ziet dat grote bedrijven kwetsbaarder zijn geworden. Het is makkelijker dan vroeger om grote massa's te mobiliseren tegen slechte arbeidsomstandigheden in bijv. Bangladesh. Met een consumentenstaking kan je dan wel zorgen dat de bedrijven een stuk van hun controle over de handel kwijtraken.

Conclusie: ja, er veranderen dingen. Dat bedreigt oude structuren, maakt ruimte voor nieuwe. Bepaalde onderliggende patronen zie je echter steeds terugkomen. Leer ze herkennen en ride the waves.

Zo beter? ;-)
 
A

Athanor

Guest
Jahaaa, zo ken ik je weer:D Goed Inhoudelijk en een schets van historische ontwikkelingen. In onze discussie zie je dat ook de consument een keuze kan maken om nu al bewust een tegenkracht in te zetten. Je moet alleen het bredere belang zien en dan willen veranderen.....

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Klopt. En een bijkomend effect van het Internet is dat "lokaal" van betekenis verandert. Aan de ene kant heb je bedrijven als Adria, Gramercy, Lie-Nielsen, Narex die wereldwijd een afzetmarkt vinden omdat houtbewerkersfora en -websites een soort van lokale gemeenschap vormen. Aan de andere kant profiteren bedrijven als Gerritsen, Baptist, Masave Hout van diezelfde gemeenschap omdat mensen in de buurt (geografisch lokaal) via het Internet van hun bestaan op de hoogte zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld af of Baptist zich als speciaalzaak zou kunnen handhaven als er niet via o.a. dit forum op het bestaan van die zaak gewezen zou worden. Hoeveel van ons weten bijvoorbeeld dat er ook in Scheveningen een zaak zit die houtbewerkersgereedschappen verkoopt? Dat is bij mij net zeven kilometer vandaan en ik zou er nooit van geweten hebben als ik hem niet toevallig bij een zoekaktie was tegengekomen!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Yep, die bedoel ik. Op de Lelykade. Ik ben er zelf nog niet geweest. Ik durf niet zo goed. Bij Arnhem wordt ik nog een beetje tegen mezelf in bescherming genomen door de afstand :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hahaha, ik ken dat. Maar hier kan je rustig naar toe, het assortiment is niet te vergelijken, veel meer voor de kunstenaar dan voor de houtbewerkers zoals ze hier op het forum rondzwerven. Ik ben er wel eens geweest, heb er schuurpads gekocht en deense olie, geloof ik. Op hun vakgebied weten ze veel, maar je kan deze zaak niet vergelijken met baptist. Helaas...

Misschien toch zelf maar een winkeltje beginnen in de Randstad. Zou Baptist geen filiaal willen openen hier in de buurt? Ik meld me meteen aan als filiaalhouder!

Groet, Rob.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Leuke zaak, die beeldhouwwinkel.
Portemonnee thuis laten en alleen je budget meenemen is wel het beste. ;)

Om nog even op het sub-topic in te haken.
Stanley heeft vanaf 1970 (ongeveer?, toch?) de markt beheerst op het gebied van handschaven.
De vraag naar goede handschaven heeft er voor gezorgd dat er toch weer bedrijven zijn gekomen die ze zijn gaan maken.
In de hele geschiedenis zie je dat als er maar een vraag is, er uiteindelijk iemand komt die aan die vraag zal beantwoorden.
De spullen zullen dan wel duurder zijn dan als een grote fabriek ze maakt, maar ze zijn dan meestal wel van een betere kwaliteit.
Zie bijvoorbeeld ook de forumleden die zelf schaven en zagen maken.

En ik wil toch ook benadrukken dat zonder het internet ik nooooooit van Baptist of Dicktum of Lie Nielsen of Lee Valley enz, enz, enz, had gehoord. En het nog steeds met spullen uit de bouwmarkt had moeten doen.

Groeten, Raymond
 

nicolasfree542

Nieuw lid
6 apr 2015
1
0
Persoonlijk ben ik een fan van Amazon site, en ik weet niet meer wat heb een probleem met de site geweest. Verschillende dingen al gekocht, en de levering is vrij op tijd.

______________________________​________
Klantbeoordelingen http://www.klant-recensies.nl/
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Sorry hoor, maar je schrijft je vandaag in, reageert met een onsamenhangende zin op een topic uit 2013, met als onderschrift reclame voor een of andere vage website? :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.