Mes voor whittling/houtsnijden onderweg

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Binnenkort is het weer vakantie en dan vind ik het altijd leuk om onderweg hout te snijden.
Meestal gebruik ik daar mijn gewone (zak)messen voor. Als die goed scherp geslepen zijn, dan kan ik daar best mee uit de voeten.

Nou bestaan er ook speciale messen voor dit 'onderweg'snijwerk. Vaak wordt dit aangeduid met de term Whittling.
Flexcut heeft een aantal messen met meerdere bladen en ook twee gutsen in een uitklapmes. Dit is de Carving Jack.

Voordeel naast een gewone set messen (die meestal in ee etui steken) is dat ik deze ingeklapt gewoon in mijn broek- of rugzak maa kan nemen.


Nou weet ik niet of dit een prima koop is (hij kost een kleine 150 euro, dus veel geld).
Zijn er houtsnijders die dit mes kennen en weten of dit een goede koop is.

Of zijn er ervaringen die vertellen welk mes nog beter is om mee te nemen.

Alvast dank.

Toon
 

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Hoi Toon,

Ik zal er alvast bij vertellen dat ik geen ervaring hebben met houtsnijwerk in de zin van het daadwerkelijk maken van iets. Ik zit zelf bij scouting en heb zodoende wel de nodige ervaring met zakmessen. Als ik het stukje gereedschap bekijk dan oogt het een stuk minder degelijk dan een zakmes van de helft van dat geld. Mijn ervaring met vouwmessen is als je er veel hout mee snijdt er soms onbedoeld in alle richtingen krachten komen te staan op het lemmet en de veren/openingsmechanisme. Het mechanisme van de messen is dan ook het zwakke punt bij vouwmessen en zo ook bij de Carvin Jack lijkt me. Vast gereedschappen zijn makkelijker sterk te maken en zullen dat om die reden ook vaak zijn. Ik zou het ding eens in de hand nemen, als je er de mogelijkheid toe hebt, en kijken hoe makkelijk het is om in verschillende richtingen beweging te krijgen in de gereedschappen.

Qua messen zijn er veel verschillende soorten. Maar ik zou eens naar opinel kijken, erg goedkoop een praktisch onfeilbaar vergrendelingsmechanisme en zeer scherp te slijpen. Nadeel is alleen dat ze snel roesten. Maar er zijn natuurlijk veel meer mooie messen te koop.
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik snap je punt over vouwmessen. Zelf gebruik ik graag de vaste messen van Frost/Mora. Betaalbaar en superfijn om mee te werken.
In dit geval is het vouwbare juist handig voor in de broekzak. Het is niet ter vervanging van een gereedschapskist, maar echt voor onderweg.
(vakantie, wandelen met de hond, etc.)
Ik vind het zelf een vrij duur geval, maar de keuze aan messen/beitels/gutsen is wel heel verleidelijk. Het voordeel van de craving jack is dat de messen niet heel lang zijn, dus de zijwaardse krachten zullen m.i. minder zijn dan als ik met de punt van bijvoorbeeld mijn Buck 110 snij.

Opinel zijn inderdaad prima messen, maar ik heb er geen 'klik' mee.
 

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Opinel heb ik zelf ook niet echt een klik mee, maar neemt niet weg dat het uitblinkt door eenvoud. Jouw buck 110 is in mijn ogen inderdaad minder geschikt. Het lemmet is lang en het mes is zwaar. Ik heb zelf een vergelijkbaar model gehad met een titanium handvat. Bovendien vind ik de punt wat fragiel en is het mechanisme niet het meest degelijke punt van de Buck als we het over zijwaartse krachten hebben inderdaad.

Ik snap je punt dat het voor onderweg is, en dan is een compromis vaak onvermijdelijk. Dit hoeft niet erg te zijn, maar voor 150euro wil je logischerwijs wel wat goeds. Ik zou voor ik een dergelijk bedrag uitgeef het ding graag vast willen hebben om de kwaliteit te kunnen beoordelen. Als dat geen vertrouwen geeft zou ik het toch bij een goed zakmes houden.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij had Houthasses zo'n carvingjack, hij schreef in een topic dat hij zo'n ding in Nieuw-Zeeland gebruikte. Misschien de zoekfunctie eens proberen?
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Hoi Bjorn, ik had gezocht maar niet gevonden. Ik heb nu gezocht op carvindjack als één woord en inderdaad: Houthasses heeft er een in Nieuw Zeeland gebruikt.
In zijn stuk schrijft hij dat hij hem heeft gebruikt, maar niet of het beviel.

Ik weet niet of hij nog veel op het forum is, maar misschien reageert hij nog. Anders kan ik hem een pb sturen.

In ieder geval dankvoor het meedenken, Bjorn.
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik denk dat je daar gelijkin hebt, Henk. Dat koolstofstaal is prima (en prima scherp te houden) als je gewoon recht-toe-recht-aan snijdt, maar het zal minder kunnen hebben als de krachten zijlings op het blad komen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je googled op Carpenter knife komt er ook een soort japans zakmes voor de dag, Higonokami, ken ik verder helemaal niet, misschien dat die door de vorm geschikt zijn?
Ik denk trouwens dat het met zo'n opinel wel mee zal vallen met breken, zolang je er mee snijd en er niet met hamer oid op gaat meppen, ik vind ze wel fijn in de hand liggen en doordat ze zo goedkoop zijn zijn het ook wel aantrekkelijke messen om in vorm te slijpen voor een bepaalde toepassing. In films (Troy, Centurion) zie je vaak dat met 1 mes een heel paard uitsnijden in een avond, vind ik wel knap:)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Op vakantie heb ik ook altijd een zakmes bij me, (een Opinel of een buck) en voor m'n werk gebruik ik dagelijks een Leatherman.
Ik heb gemerkt dat deze messen vooral goed zijn om recht te snijden omdat het scharnierende gedeelte toch altijd een bewegelijk iets blijft.
Vorig jaar heb ik voor het 'op vakantie houtsnijden' het driedelig setje van Flexcut gekocht.
Je stopt het niet zo maar in je zak, want het is een kleine gereedschapsrol, maar door het kleine vaste blad is het wel prettig werken.

Misschien kan je 1 mes in een holster aan je riem hangen?

Groeten, Raymond
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Daar had ik ook al aan gedacht, Raymond.

Mischien is dan een Frost/mora type 120 wel een goed idee. Die komen met een holster en zijn van gelaagd staal, met een hardheid van 62 als binnenste laag (meen ik).
Het schijnen fijne messen te zijn en goed scherp te houden.
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Hallo Toon,

Je kunt ook proberen aan een hoefmes te komen.
Paardenverzorgers gebruiken dit soort messen.
Een stevig handvat en prima staal.
Je kunt ze in alle mogelijke modellen slijpen.
Ook te gebruiken voor holle objecten.
Hoefmessen voor schapen zijn een maatje kleiner.


succes, burijn
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf ook een paar frost/mora messen. Gebruik ze voor alles, in de groentetuin, beetje houtsnijden, appeltje schillen. Perfecte messen en ze kosten niet veel.
Als ik jou was zou ik ze eens proberen
 

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Bij gelaagd staal zit de harde laag aan de buitenzijde en de zachtere meer buigzame laag aan de binnenkant. De snede is altijd het "harde" staal. De hardheid zit op 61 Rockwell wat uitzonderlijk hard is voor een (zak)mes. Overigens is het zo dat ook frost/mora koolstofstaal gebruikt voor hun messen. Het argument dat dit hierdoor niet geschikt is voor houtsnijden gaat niet geheel op. Akkoord als je mes scheermesscherp is dan heb je sneller kans op uitbreken van de snede. Echter zul je een dergelijke scherpte niet nodig hebben met houtsnijden (uiteraard moet hij wel scherp zijn!!). En al zou je hem scheermesscherp slijpen, deze scherpte is er snel weer af. De messen zijn desalniettemin lekker stevig, maar toch compact en licht. Ze zijn erg makkelijk scherp te maken en te houden, met het juiste gereedschap (door het harde staal zal niet elke slijp en wetsteen geschikt zijn). Heb er laatst nog één in mijn handen gehad.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ramon, bij gelamineerd staal voor messen is juist de buitenzijde(s) van het zachtere, taaiere staal om een grotere flexibiliteit te geven, het binnenste, hardere staal om een grotere scherpte en langere standtijd te krijgen. Precies andersom dus.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wat de carving jack betreft: hier een review waar hij zowel de positieve als negatieve kanten belicht.
http://kepisbushcraft.blogspot.be/2011/01/flexcut-carvin-jack.html
Toen ik al het positieve las kreeg ik een verkoperspraatjesgevoel, maar onderaan vind je dan de andere kant van de medaille. Gewrichtspijnen staan daar toch niet bij, blijkbaar vallen de krachten die er op uitgeoefend worden nogal mee. Mits je het ding niet aan een stok bindt om er een speer van te maken ;-)

Ben benieuwd wat het wordt!

Steven
 
Laatst bewerkt:

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Dag Steven,

die review had ik ook al gevonden. De hebberigheid slaat wel een beetje toe vrees ik. Maar ja, als ik de twee rechte mora's en een kromme mora koop ben ik nog niet de helft kwijt. Desalniettemin lijkt het me toch iets wat lekker is om gewoon in je zak te hebben voor de momenten die zich ervoor lenen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Toen ik het ding zag begonnen mijn handen ook al te jeuken ;-).
De prijs houdt me wel tegen, zeker omdat ik daar (nog) niet zo mee bezig ben. Ideaal om dode momenten op te vullen, maar die heb ik nauwelijks ;-).

Met de mora's zul je ook veel kunnen doen, maar 't is zoals je zegt: die zal je waarschijnlijk vaker niet dan wel op zak hebben natuurlijk...

Ben benieuwd wat het wordt!

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.