En nog een vraag over gereedschapmaken

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@SunRayes: Leuk filmpje, maar het is allesbehalve ideaal. Deze manier van gieten geeft veel kans op onzuiverheden, luchtbellen en kwaliteitsverlies. Aangezien de gietvorm niet voorverwarmd is gaat het vloeibaar metaal bij het eerste contact met de vorm meteen stollen. Er gaat ook een behoorlijke krimp optreden waarmee je rekening dient te houden, anders zal je gietstuk nooit dezelfde dimensies hebben als je model. De geut ziet er op het eerste zicht goed uit maar echt goed zal het niet zijn. Wel moedig om het zo te proberen, metaal gieten is écht gevaarlijk en ik zou een dergelijke gietvorm nooit vertrouwen. Deze hoort absoluut thuis in de categorie "don't try this at home" ! :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
@Reinoud: Ik was het zelf iig niet van plan. Ik hou het wel bij het volgieten van een glas. :D
Maar deze meneer heeft wel een hele serie op youtube staan. Het is erg leuk om te zien. Maar het lijkt me erg ingewikkeld.

Groeten, Raymond
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een Yoke is een hefboombeugel en wordt ook Y lever genoemd. Deze zit in de bankschaven zoals de Nr. 4 en door het draaien van de schroef achter in de kikker kun je de schaafbeitelstand verstellen. De bedoeling is dat een bestaande Yoke moet worden nagemaakt met een langer uiteinde waarmee deze in de schaafbeitel past. Groningen is de provincie waar dit gebruikt gaat worden.

Bij de stadwerkplaats in Groningen geven cursussen metaal gieten, en smeden, via een werkplaats in Veendam meende ik.

http://www.stadswerkplaats.nl/cursussen/metaalbewerking/gereedschap-smeden.html

Yoke kende ik alleen als vertaling van een balhoofd bij motorfietsen.

Je bedoeld dat de opvanger van de schaafbeitel te kort is voor bv een dikker schaafbeitel?

Bij de stadswerkplaats kunnen ze aardig wat van dit soort technieken.
Ze zitten op twee plekken in de stad, A Kerkhof 30, en Ulgersmaweg 47

http://maps.google.nl/maps?q=Ulgers...a=X&ei=d_ywUf7vKMPd4QSS4IGYDg&ved=0CDAQ8gEwAA

http://maps.google.nl/maps?bav=on.2...&sa=X&ei=yPywUc-pBsP3O5iigOgG&ved=0CC0Q8gEwAA
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je kan het probleem ook andersom oplossen. Als je op de dekbeitel twee kleine plaatjes soldeert/last/lijmt vlak naast het gat, op zo'n manier dat ze in de gleuf passen van de schaafbeitel, dan komt het gat ook dichter bij de Y-hefboom en kan je gewoon met de standaard hefboom werken. Dat is veel makkelijker uit te voeren.

Overigens, bij de meeste Stanley schaven kan je prima een iets dikkere beitel plaatsen zonder problemen. Alleen de speling in de draaiknop wordt wat groter. Als het hefboompje te kort is zou je je af kunnen vragen of je kwa dikte van de schaafbeitel niet te ver bent gegaan.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Je kan het probleem ook andersom oplossen. Als je op de dekbeitel twee kleine plaatjes soldeert/last/lijmt vlak naast het gat, op zo'n manier dat ze in de gleuf passen van de schaafbeitel, dan komt het gat ook dichter bij de Y-hefboom en kan je gewoon met de standaard hefboom werken. Dat is veel makkelijker uit te voeren.

Ik heb dit inderdaad al eens op internet gezien. Maar ik weet niet meer waar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De dekbeitels die IBC bij hun schaafbeitels verkoopt hebben dit. IBC de maker van peperdure vervangingsbeitels voor Stanley schaven. Alleen te koop in Amerika geloof ik, en gepromoot door Rob Cosman. Maar ik had er ook al eens over gelezen op een Engels houtbewerkers forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.