vochtigheidsniveau steigerplanken

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Even relativeren.... Steigerhout is, als je de juiste kwaliteit koopt, prima materiaal om leuke dingen mee te doen. Geen hoogwaardig meubelwerk, maar wel erg leuke meubelen in wat mijn schoonvader de "armoe-look" noemt. Er zijn zat mensen die dat leuk vinden, dus waarom niet? Niet iedereen is gecharmeerd van strakke notenhouten bouwsels met RVS elementen.

Zelf bouw ik al jaren meubeltjes uit steigerhout, van grof hatseflats in elkaar gespijkers tot keurige kastjes met netjes gelijmde panelen. Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar gedroogd en geschaafd (uitzonderingen daargelaten, ik heb nou net weer hout gekocht voor twee tafels uit grof materiaal) Ik koop dat bij een betrouwbare leverancier, als iemand het adres wil zie ik wel een PB verschijnen.

Ik maak regelmatig paneeltjes van drie planken breed (60 cm) en die blijven keurig. Zelfs een kastje wat voor een deel tegen een CV aan staat blijft netjes. Af en toe zie je wat haarscheurtjes in sommige meubeltjes, maar degenen die dergelijke meubeltjes leuk vinden bestempelen dat soort scheurtjes als "Authentiek" Als zij het mooi vinden, wie ben ik dan om het niet te willen bouwen?

Wat betreft vochtgehalte: Ik laat ALLES wat ik koop in vuren ALTIJD minimaal drie weken binnen liggen (tenzij voor buitengebruik) als ik er meubeltjes van ga bouwen. Omdat ik een betrouwbare leverancier heb hoef ik niet te twijfelen aan het vochtgehalte, dus ik weet dat het goed is. Nooit gelazer gehad.

Gebruikt steigerhout komt er bij mij niet in. Overpriced en de pest voor je gereedschap, bovendien krijg je gecontroleerd een mooiere kleur vind ik, met beits of whitewash. Meubelen voor binnen werk ik tegenwoordig af met kleurbeits, olie en een waslaag. Smooi!

Groet, Rob.

PS: even ter geruststelling van een aantal forummers: het "echte werk" beheers ik ook wel aardig. Ik maak een acceptabele zwaluwstaart en mijn fijnere timmerwerk kan de goedkeuring van de meeste meubelmakers wel wegdragen. 't Is niet zo dat ik steigerhouttimmer omdat ik het fijnere werk niet beheers, maar omdat ik het een prettige houtsoort vind die het mogelijk maakt massief houten meubels te bouwen voor een prijs die veel mensen kunnen (en willen) betalen. Niks mis mee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
"Echt" hout hoeft niet zo duur te zijn. Ik ben een echte scharrelaar op dat gebied en koop het meeste hout via marktplaats. Eigenlijk kom ik zelden in de officiele houthandel. Maar zelfs daar, als je ruw hout koopt, dan is het nog goedkoper dan die steigerplanken van de Gamma. Koop een simpele combinatie vlakvandiktebank en een paar handschaven om het daarna echt recht te maken, en je kan heel snel heel veel geld besparen.

Ik zocht nog een azobe plank om een rotte plank van mijn blokhutje te vervangen. Daar vragen ze 35 euro voor bij de Praxis :mad:
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Blijkbaar is het in Nederland een populair materiaal voor allerlei constructies, hier in Vlaanderen zie je die dingen enkel in een wei om de koeien op het gras te houden:D:D

Die hype komt jullie kant nog wel op vrees ik, dus ik zou er een slaatje uit slaan, en overal vragen of je dat steigerhout gratis mag hebben, het opslaan, en als de hype bij jullie is aangekomen voor veel en veel te veel geld verkopen :D
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Gebruikt steigerhout komt er bij mij niet in. Overpriced en de pest voor je gereedschap, bovendien krijg je gecontroleerd een mooiere kleur vind ik, met beits of whitewash. Meubelen voor binnen werk ik tegenwoordig af met kleurbeits, olie en een waslaag. Smooi!

Over smaak valt niet te twisten dus ik zal geen oordeel vellen wat wel/niet mooi is (hoewel ik een origineel steigerhouten meubel best mooi vind). Maar wat ik me wel afvraag is het volgende: Als steigerhout niet gebruikt is, wat is dan nog het verschil met 'gewoon' hout?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het moet gezegd, Rob heeft hier ook wel weer een punt. Ik denk dan ook, dat het merendeel van de vervelende ervaringen met steigerhout voortkomen uit een te slechte houtkwaliteit (en dan denk ik ook weer meteen aan het TV-meubel van die kennis van mij... :cool:). Het is alleen zo lastig om het kaf van het koren te scheiden als je kijkt naar houtleveranciers...

En - inderdaad - als de klant het wil... Ik vermoed dat er voor mij binnenkort ook een klus aan zit te komen waar steigerhout aan te pas moet komen. Ik ben de laatste om te zeggen "Dát doe het niet...." Maar als de opdracht daadwerkelijk komt, dan zal ik donders goed opletten bij de aankoop van het hout. Met dit hout is 'garantie' al helemaal lastig te geven, maar ik kan me bij deze relatie geen miskleun veroorloven... Ben dan ook erg benieuwd naar jouw leverancier, Rob.

Groeten, Ekko
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Over smaak valt niet te twisten dus ik zal geen oordeel vellen wat wel/niet mooi is (hoewel ik een origineel steigerhouten meubel best mooi vind). Maar wat ik me wel afvraag is het volgende: Als steigerhout niet gebruikt is, wat is dan nog het verschil met 'gewoon' hout?

Geen verschil, alleen de maat komt overeen (ruw 30x200, geschaafd 28x195, ongeveer) Voor de afnemers is dat steigerhout en ja, dan "mot ut ook grijs zijn". Als ik adverteer staat er ook dat het meubelen betreft van vurenhout in afmetingen xyz, met de opmerking "als je dat steigerhout wil noemen, dan mag dat van mij".

Ook wel belangrijk, ik verkoop alleen meubeltjes voor buiten met minimaal één laag impraline, liefst twee. Als iemand dat niet wil dan gaatie het maar ergens anders halen, dan heeft hij zeker drie jaar plezier van zijn houten meubel en daarna kan hij de vuurkorf er nog een keer van stoken. Met impraline, en zeker als je dat om de paar jaar even herhaalt, kan je veel en veel langer doen met je buitenmeubels. Wel zo duurzaam.

En om maar duidelijk te zijn, 't is voor mij nog steeds allemaal hobby, wat ik er aan verdien gaat naar gereedschap.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Als nog nieuw geschaafd steigerhout weten te scoren, dankzij Heckemann.
Allereerst dank daarvoor!

Ook heb ik een foto van een meubel gevonden, hoe het ongeveer zou moeten worden.
Afmetingen wat het zal worden zijn 150x50x40.

Heleboel vraagjes (domme vraagjes:eek:):

- Hoe maak ik het zo, dat ik precies uitkom met de kastjes ? Hoeveel mm ruimte moet ik mee rekenen voor de scharnieren? (gewoon simpele scharnieren) En gewoon 2 verbindingslatten achter de deurtjes?

-Weinig tot geen verstand van verf. Welke verf voor een dekkende witte kleur? Gronden? Schuren? Het is geschaafd .


Bekijk bijlage 6709
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Je link werkt niet, maar ik heb wel een idee denk ik hoe het er uit ziet.

Je kan een dergelijk project op twee manieren aanpakken: in je hoofd een schets maken, maten bepalen en alles daar op aanpassen. Gaat bij mij meestal verrassend goed :D en eenmaal bezig kan je alles perfect passend maken. Ik doe dit al ruim vijfendertig jaar en heb er dus enige ervaring in. Gebruik zonder ervaring de tweede manier: zoals het hoort, alles op schaal uittekenen, tot op de mm uitmeten, zagen, schaven schuren en monteren.

Belangrijkste regel: drie keer meten, dan een keer zagen....

Als je tekening klaar is zie je als het goed is hoe je kastjes in het geheel passen. Je deurtje moet daar met enige ruimte er om heen (pas schaven) in passen. De scharnieren moet je inlaten, dus in de kaststijl en het deurtje een uitsparing maken ter grootte van het scharnier, net zo diep als een kant van het scharnier. Dat is voor een eerste keer best lastig, oefen een paar keer op afvalhout. Er zijn goede boeken te koop waarin dergelijke zaken beschreven zijn, dat is wel handig om af en toe zaken op te zoeken.

Schilderen: grondverf over een goed geschuurde ondergrond, twee lagen, tussendoor licht schuren. Dan met een goede kwaliteit lak er overheen, weer twee lagen. Gebruik echt goede verf, dat loont zich echt. Vuren is zacht, dus het deukt snel. Goede verf barst dan minder snel dan goedkope.

Succes!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Je link werkt niet, maar ik heb wel een idee denk ik hoe het er uit ziet.

Je kan een dergelijk project op twee manieren aanpakken: in je hoofd een schets maken, maten bepalen en alles daar op aanpassen. Gaat bij mij meestal verrassend goed :D en eenmaal bezig kan je alles perfect passend maken. Ik doe dit al ruim vijfendertig jaar en heb er dus enige ervaring in. Gebruik zonder ervaring de tweede manier: zoals het hoort, alles op schaal uittekenen, tot op de mm uitmeten, zagen, schaven schuren en monteren.

Belangrijkste regel: drie keer meten, dan een keer zagen....

Als je tekening klaar is zie je als het goed is hoe je kastjes in het geheel passen. Je deurtje moet daar met enige ruimte er om heen (pas schaven) in passen. De scharnieren moet je inlaten, dus in de kaststijl en het deurtje een uitsparing maken ter grootte van het scharnier, net zo diep als een kant van het scharnier. Dat is voor een eerste keer best lastig, oefen een paar keer op afvalhout. Er zijn goede boeken te koop waarin dergelijke zaken beschreven zijn, dat is wel handig om af en toe zaken op te zoeken.

Schilderen: grondverf over een goed geschuurde ondergrond, twee lagen, tussendoor licht schuren. Dan met een goede kwaliteit lak er overheen, weer twee lagen. Gebruik echt goede verf, dat loont zich echt. Vuren is zacht, dus het deukt snel. Goede verf barst dan minder snel dan goedkope.

Succes!

Groet, Rob.

image.jpg
Super! Hier kan ik wat mee.

Nog 2 vraagjes op je antwoord.

Scharnieren kan ik die niet gewoon zo op het hout vastzetten ? Uitsparing een must?

En geschaafd hout moet dat echt worden geschuurd ? Superglad namelijk. Hoge korrel waarschijnlijk.

bedankt.

Nu ben ik klaar :)
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Scharnieren kan je natuurlijk ook koud op het hout schroeven, inlaten vind ik mooier en ook erg leuk om te doen. Hangt ook een beetje van het soort scharnier af denk ik.

Schuren doe je om de verf houvast te geven, glad is leuk als je olie als afwerking gebruikt, maar voor een dekkende verflaag ga je best met korrel 120 over het hout en met 180 tussen de lagen. Je zal merken dat vooral na de eerste grondlaag de vezels van het hout overeind komen. Die schuur je weg met 180.

Wil je het echt goed doen, dan maak je na de eerste keer schuren het kale hout vochtig met een spons, laten drogen, schuren, en dan nog eens herhalen. Dan pas beginnen met gronden. Voor het onderhavige meubel zal dat niet nodig zijn.

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.