Eiken kopen kop van N-H

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Ik ben op zoek naar eiken planken van ongeveer 200x50mm netto kopmaat om een tafelblad te maken.
Nu ben ik laatst bij een houthandel bij mij in de buurt geweest en die vroeg daar €44,- de strekkende meter voor.
Naar mijn idee veel ste duur!
Nu ben ik benieuwd waar jullie zoal eiken vandaan halen uit noord holland.

Teedee
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
4-zijdig geschaafd? Valt wel mee voor die dikte en breedte vind ik. Als je nog de vrijheid hebt om het ontwerp iets aan te passen vraag dan even voor 42mm netto. 50mm haal je niet uit een ruwe plank van 52mm, dus dat moeten ze uit 65 of 80 halen. En hoe vervelend ook: het zaagsel betaal je wel :)

Vind je die dikte niet robuust genoeg tonen dan kan je altijd de rand opdikken.
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Het was ook een plank van 50 ongeveer na het schaven (4zijdig) zou die uitkomen op 40.
Opdikken zat ik inderdaad ook aan te denken.
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Maar je hebt netto 50 dik gevraagd. Dat is de dikte na het schaven.

Sorry heb het hier inderdaad verkeerd staan. Het waren planken van ongeveer 52 x 205. En het moest 40 dik worden.
Breedte zou ongeveer op 200 uitkomen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als ik op Plankencentrale.nl kijk dan zou je voor die prijs planken zonder knoesten moeten krijgen. Bij Fijnhout in Arnhem liggen de prijzen ook in die buurt. De prijzen worden anders als je naar onbekantrecht hout gaat kijken, maar dan heb je uiteindelijk ook veel meer verlies. 't Is een afweging. Als je zelf ruw hout kunt verwerken kan platen kopen flink schelen in de prijs. Anders ben je met halffabrikaten zoals deze beter af en heb ik zo niet het idee dat dit een heel hoge prijs is. Maar misschien dat mensen die meer eiken in deze breedtes kopen daar een ander idee over hebben?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als je geluk hebt kan je bij dr kringloopwinkels vaak goedkope eiken tafels kopen. Al denk ik dat de lengte een probleem kan zijn.
 

tuoh

Oud hout
Ik ben op zoek naar eiken planken van ongeveer 200x50mm netto kopmaat om een tafelblad te maken.
Nu ben ik laatst bij een houthandel bij mij in de buurt geweest en die vroeg daar €44,- de strekkende meter voor.
Naar mijn idee veel ste duur!
Nu ben ik benieuwd waar jullie zoal eiken vandaan halen uit noord holland.

Teedee

Kan wel zijn dat je het te duur vind, maar het is wel een marktconforme prijs. Bekantrechte KD Franse of Slavonische Eik kost nu éénmaal geld. Alle waar heeft zijn prijs. een stuk goedkoper is groene eik, die moet je dan wel nog een paar jaar laten drogen alvorens er de zaag in te zetten, heb je nadien ook een aardige berg brandhout als restmateriaal.

Hoe meer het hout al voorbewerkt is hoe duurder de prijs. Groen hout recht uit de zagerij is het goedkoopst, winddroog op bool gezaagd hout kost al wat meer, ovengedroogd is weer een stuk duurder, bekantrecht en ovendroog is het duurst. Dan spreken we nog niet over de kwaliteit, geen kwasten, geen scheuren, geen spint, hoe minder fouten het hout mag hebben hoe duurder.

Je zal dus je eisen een stuk moeten milderen dan zakt ook de vraagprijs, Mogen er wat kwasten in? Moet het Eik zijn? Moet het hout gedroogd zijn? etc.... Anders zal er niks anders opzitten dan eens stevig te slikken en toch voor het duurste te kiezen.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat komt dus op meer dan €4000/m3? In het verleden heb ik al eens bekantrecht Franse eik 1 ste keus van 52 gekocht voor rond de €1800 m3
Nu heb ik laatst een paar bolen eik binnengehaald, die van 52 is 8 weken ovengedroogd, kurkdroog want de meter van de handelaar gaf 0% aan, en de mijne thuis ook. Die kwam op minder dan €1500 incl btw.
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Waar had je dit vandaan gehaald?
Ik wil best betalen voor hetgeen dat het waard is.
Ik voelde me een beetje bedonderd bij de verkoper van die houthandel.
Ik was ook meer benieuwd waar jullie zoal je hout vandaan halen.
Waar jullie goede ervaring mee hebben.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
De prijs is inderdaad redelijk. Wel iets aan de hoge kant maar vergeet niet dat er best veel werk gaat zitten in de 4-zijdig schaven. Een goede kwaliteit eiken kost vaak al snel tegen de 2000 euro per kuub (excl btw) Natuurlijk kan je wel eens een gelukje hebben, ook is de kringloop-optie een goede !! Mocht je daar kunnen slagen dan wil ik je wel helpen met schaven!! Natuurlijk kan je ook het hout hier wel vinden maar daarover hebben we al contact....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat komt dus op meer dan €4000/m3? In het verleden heb ik al eens bekantrecht Franse eik 1 ste keus van 52 gekocht voor rond de €1800 m3

Prijzen lopen erg uiteen, maar dat wil niet zeggen dat een hoge prijs niet 'marktconform' is. En 'marktconform' wil ook niet zeggen dat je never nooit niet goedkoper kan slagen voor iets dat wellicht vergelijkbaar is. Wat ik meestal doe om een indruk te krijgen van hoe hoog de prijs van droog, bekantrecht hout op zou kunnen lopen is kijken op de website van de Arnhemse Fijnhouthandel. Reële prijzen maar aan de hoge kant.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Inderdaad ik ben het met rick eens je moet wel alles goed met elkaar vergelijken ofwel appels met appels en niet appels met peren Eiken op stam kun je niet vergelijken met 4-zijde geschaafd eiken. Om aan 4-zijde geschaafd eiken te komen van af eik op stam moeten er allerlei handelingen en machine's aan te pas komen en die moet ook betaald worden.Dus mensen als we iets vergelijken moet dit wel met het zelfde doen.

groetjes marc.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waar had je dit vandaan gehaald?
Ik wil best betalen voor hetgeen dat het waard is.
Ik voelde me een beetje bedonderd bij de verkoper van die houthandel.
Ik was ook meer benieuwd waar jullie zoal je hout vandaan halen.
Waar jullie goede ervaring mee hebben.

Mij hout komt van houthandel Claesen in Tongeren, een familiaal bedrijf dat ik heb gevonden dankzij Mathieu op dit forum! Die hebben geen website of reclame, het is op dat soort plekken dat je de beste prijzen en raad kan vinden denk ik. Die gaat zijn hout zelf uitkiezen in Frankrijk, en als je iets speciaals wil kan hij het altijd vinden.

Misschien liggen de prijzen in Nederland ook wat systematisch hoger? Als ik in Nederland meubels ga leveren doe ik altijd mijn best om daar niet te moeten tanken, het is altijd 20 cent duurder dan hier. Vorige keer is dat niet gelukt met een 800 km trip naar Groningen en dan Amsterdam!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.