Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Eiken kopen kop van N-H

Ik ben op zoek naar eiken planken van ongeveer 200x50mm netto kopmaat om een tafelblad te maken.
    Nu ben ik laatst bij een houthandel bij mij in de buurt geweest en die vroeg daar €44,- de strekkende meter voor.
    Naar mijn idee veel ste duur!
    Nu ben ik benieuwd waar jullie zoal eiken vandaan halen uit noord holland.

Teedee

4-zijdig geschaafd? Valt wel mee voor die dikte en breedte vind ik. Als je nog de vrijheid hebt om het ontwerp iets aan te passen vraag dan even voor 42mm netto. 50mm haal je niet uit een ruwe plank van 52mm, dus dat moeten ze uit 65 of 80 halen. En hoe vervelend ook: het zaagsel betaal je wel

Vind je die dikte niet robuust genoeg tonen dan kan je altijd de rand opdikken.

Het was ook een plank van 50 ongeveer na het schaven (4zijdig) zou die uitkomen op 40.
    Opdikken zat ik inderdaad ook aan te denken.

Maar je hebt netto 50 dik gevraagd. Dat is de dikte na het schaven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Maar je hebt netto 50 dik gevraagd. Dat is de dikte na het schaven.
    Sorry heb het hier inderdaad verkeerd staan. Het waren planken van ongeveer 52 x 205. En het moest 40 dik worden.
    Breedte zou ongeveer op 200 uitkomen.

Als ik op Plankencentrale.nl kijk dan zou je voor die prijs planken zonder knoesten moeten krijgen. Bij Fijnhout in Arnhem liggen de prijzen ook in die buurt. De prijzen worden anders als je naar onbekantrecht hout gaat kijken, maar dan heb je uiteindelijk ook veel meer verlies. 't Is een afweging. Als je zelf ruw hout kunt verwerken kan platen kopen flink schelen in de prijs. Anders ben je met halffabrikaten zoals deze beter af en heb ik zo niet het idee dat dit een heel hoge prijs is. Maar misschien dat mensen die meer eiken in deze breedtes kopen daar een ander idee over hebben?

Als je geluk hebt kan je bij dr kringloopwinkels vaak goedkope eiken tafels kopen. Al denk ik dat de lengte een probleem kan zijn.

De eiken tafels van vroeger zitten geen mooie noesten in

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teedee11 Bekijk Berichten
    Ik ben op zoek naar eiken planken van ongeveer 200x50mm netto kopmaat om een tafelblad te maken.
    Nu ben ik laatst bij een houthandel bij mij in de buurt geweest en die vroeg daar €44,- de strekkende meter voor.
    Naar mijn idee veel ste duur!
    Nu ben ik benieuwd waar jullie zoal eiken vandaan halen uit noord holland.

Teedee
    Kan wel zijn dat je het te duur vind, maar het is wel een marktconforme prijs. Bekantrechte KD Franse of Slavonische Eik kost nu éénmaal geld. Alle waar heeft zijn prijs. een stuk goedkoper is groene eik, die moet je dan wel nog een paar jaar laten drogen alvorens er de zaag in te zetten, heb je nadien ook een aardige berg brandhout als restmateriaal.

Hoe meer het hout al voorbewerkt is hoe duurder de prijs. Groen hout recht uit de zagerij is het goedkoopst, winddroog op bool gezaagd hout kost al wat meer, ovengedroogd is weer een stuk duurder, bekantrecht en ovendroog is het duurst. Dan spreken we nog niet over de kwaliteit, geen kwasten, geen scheuren, geen spint, hoe minder fouten het hout mag hebben hoe duurder.

Je zal dus je eisen een stuk moeten milderen dan zakt ook de vraagprijs, Mogen er wat kwasten in? Moet het Eik zijn? Moet het hout gedroogd zijn? etc.... Anders zal er niks anders opzitten dan eens stevig te slikken en toch voor het duurste te kiezen.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teedee11 Bekijk Berichten
    De eiken tafels van vroeger zitten geen mooie noesten in
    Dat moet ook niet. Maar als noesten in je hout wil moet je dit ook aangeven. Meestal vind ik ze niet mooi. Maar gelukkig verschillen de smaken.

Forum Rechten