Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Stanley No 4 bodem gezocht

Hallo forumleden,

Een tijdje geleden heb ik voor een prikkie een kartonnen doos met allemaal schaafonderdelen gekocht.
    Daar heb ik een complete Stanley Bailey No 3 en een complete No 4 uit gehaald. (welliswaar met een handyman blad en levercap, maar het is compleet).
    De handvaten zijn ook bij elkaar geraapt, maar die wil ik zelf nog nieuw gaan maken.

Na schoonmaken en ontroesten bleek dat de No 4 twee kleine scheurtjes bij het handvat had.
    Geen probleem dacht ik: die soldeer ik gewoon dicht.

IMG_2497.jpg

Voor het solderen wilde ik de bodem weer iets terugtikken, de scheurtjes stonden iets uit elkaar, maar na 1 zacht tikje (echt een zacht tikje) brak hij in twee stukken.

IMG_2499.jpg

Toen was ook duidelijk te zien dat de scheurtjes veel verder waren dan op het eerste gezicht te zien was.

IMG_2501.jpg

Omdat ik de opbouw verder helemaat compleet heb, en al ontroest en schoongemaakt, ben ik nu op zoek naar een andere bodem No 4.
    De kapotte is een No 4, type 19, Made in U.S.A.
    Maar elk ander type waar de kikker op past is goed.
    Uiteraard betaal ik een passende prijs.

Groeten, Raymond

p.s. het metselwerk op de laatste foto is niet van mij, maar hoort bij de schuur.
    Laatst gewijzigd door SunRayes; 02-06-13 om 14:04. Reden: scheve steen op de laatste foto

Ik heb wel een hele stanley no 4 voor je...nog nieuw.

Hallo Bep,

Bedankt voor je reactie, ik heb daar wel intresse naar.
    Maar ik heb wel nog wat vraagjes:

Een nieuwe als in: een nieuwe zoals nu in de winkel, of eentje van 60 jaar oud maar nog nooit gebruikt?
    En wat kost ie?

Het budget is niet zo heel groot, vandaar de opknappers. Op deze manier kan ik (nog) goed gereedschap gebruiken voor een schappelijke prijs.
    Het kost wel wat avondjes ontroesten, schuren, slijpen enz.. maar dan kan ik weer mooi hout bewerken.

Ik heb al een no 4 die ik fijn ingesteld heb, en ik dacht deze met een grotere hoek te slijpen voor snel afnemen.

Groeten, Raymond

Het is een nieuwe van 2 jaar oud en nooit gebruikt.
    Voor 50,- mag je hem hebben.
    Is met geribbelde zool erg fijn voor vers hout.

Groeten Bep

Hoi Bep,

Daar ik heb er wel oren naar.
    Stuur even een pm met een adres, dan spreken we wat af. Ik ben erg mobiel.

Voor alle andere leden: Als er iemand nog een oude bodem (of zool?) voor een No 4 (1950 - 1970) heeft liggen, dan hou ik mij aanbevolen!

Groeten, Raymond

hallo sunrayes: ik weet niet of je nog bezig bent met deze bodem(daar ik op een oude post reageer) deze bodem kun je prachtig lassen met zilver of brons, mooie breuk om te lassen, kan bij elk las bedrijf voor een prikje misschien 10 euro of minder
    groet
    marco

PS; heb jij nog een boorschaaf met een dia 2,5 mes!
    "Één keer op je vingers tikken wil niet zeggen dat je het niet kan"

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Heb ook nog wel wat onderdelen liggen....hoor wel of je ze nodig bent....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

@ marplesfan: Ik heb inderdaad nog op internet gezocht naar het lassen van zo'n bodem.
    Maar omdat ie helemaal doormidden is, blijft het een zwak punt. En gewoon lassen van gietijzer is ook vaak geen succes.
    Daarna ben je nog lang bezig om m te vlakken, en je hebt een grote kans dat de mond dan weer te groot wordt.

En omdat je een nr4 al voor € 20,- op marktplaats kan kopen, of € 50,- voor een nieuwe bij Bep, heb ik deze restanten in het ronde archief opgeborgen.

Nee helaas, ik heb geen boorschaaf over. Ik heb er zelf nu een, maar die wil ik graag zelf houden.
    Een tijdje geleden zag ik dat Ducotools nog nieuwe boorschaven van Nooitgedacht verkoopt. Ik dacht voor € 20,-.

@Rick: Ik kom binnenkort wel ff snuffelen.

Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    @ marplesfan: Ik heb inderdaad nog op internet gezocht naar het lassen van zo'n bodem.
    Maar omdat ie helemaal doormidden is, blijft het een zwak punt. En gewoon lassen van gietijzer is ook vaak geen succes.
    Daarna ben je nog lang bezig om m te vlakken, en je hebt een grote kans dat de mond dan weer te groot wordt.

En omdat je een nr4 al voor € 20,- op marktplaats kan kopen, of € 50,- voor een nieuwe bij Bep, heb ik deze restanten in het ronde archief opgeborgen.

Nee helaas, ik heb geen boorschaaf over. Ik heb er zelf nu een, maar die wil ik graag zelf houden.
    Een tijdje geleden zag ik dat Ducotools nog nieuwe boorschaven van Nooitgedacht verkoopt. Ik dacht voor € 20,-.

@Rick: Ik kom binnenkort wel ff snuffelen.

Groeten, Raymond
    Raymond, dat was vroeger, gietijzer, is net zo gemakkelijk te lassen als gewoon ijzer met de juiste elektrode, maar goed ik zij ook dat je hem moest laten solderen met brons of zilver dat is een duidelijk verschil en als hij recht gesoldeerd word hoef je niet eens te vlakken alleen de las waarschijnlijk

Groet Marco

PS raymond bekijk dit filmpje even...http://www.youtube.com/watch?v=6hmDPS9y1Og
    Laatst gewijzigd door marplesfan21; 15-01-14 om 09:34.
    "Één keer op je vingers tikken wil niet zeggen dat je het niet kan"

Hoi Raymond,

Ik heb wel een UK model liggen voor onderdelen. Vanavond zou ik even moeten checken of de bodem er verder goed uitziet, maar dan mag je hem zo hebben. Geen idee natuurlijk of de kikker past, anders mag je die kikker er ook wel bij hebben.

Forum Rechten