Messenhouder van Beli en Amerikaans noten

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Aangezien er na het maken van diverse snijplanken nog wat zaagresten beli en noten over waren, het plan opgevat om er een hele simpele en functionele messenhouder van te maken.
Van een kennis wat magneten gekregen, dus het moest een plak plank worden.

Het noten is gebruikt als front en achterkant, het beli als vulstuk.
In het beli een sleuf gefreest tbv de magneten.
Toen het beli verlijmd met de stroken notenhout.
Toen de lijm droog was, de scherpe kanten met de bovenfrees een kleine radius gegeven.
Het geheel opgeschuurt met korrel 120/240/400.
Toen de houder in de noten olie gezet, met uitzondering van de achterzijde, hierop heb ik, om de houder onzichtbaar te kunnen bevestigen, dubbelzijdige tape aangebracht.

Hieronder de foto's:
houder lijmen.jpg

houder plaktest.jpg

detail beli houder.jpg

houder aan wand.jpg

herman aan houder.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat ziet er mooi uit, en aan die magneten erin had ik nog niet gedacht.
Zo heb je ook geen last van beschadigingen aan de messen als ze direct tegen de magneten gehangen worden.

Groeten, Raymond
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: bedankt voor de complimenten.
@jordiij: De achterzijde is niet in de olie gezet, hierop heb ik een stuk industrieel dubbelzijdige tape geplakt, en hiermee is de houder op de tegels geplakt.
In de handel is er van alles te krijgen om e.e.a. onzichtbaar te bevestigen, maar kopen kan altijd nog natuurlijk.
Aangezien we hier in een huurwoning wonen, mogen we niet in de tegels boren, vandaar mijn keuze voor het dubbelzijdige tape.
Sterk zat, op mn werk hangen we er spiegels en andere zaken mee op.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ Wim Kluck: Ik heb proefondervindelijk vast gesteld dat bij een wand dikte van 5mm ( dikte notenhouten front) een magneet met een sterkte van 8kg ruim voldoende is, hiervan zijn 5 in de plank verwerkt.
De magneten zijn 5mm dik, heb hiervoor in het beli een sparing gefreesd van deze dikte, en hier het notenhouten front op gelijmd.

Hou wel in je achterhoofd dat 5mm heel veel is voor een magneet.
Ik wou echter het frontje wat vlees geven, zodat deze bij eventuele beschadigingen weer op te schuren is :)
Bij een dikte van 2mm zou je aan een 4kg magneet meer dan voldoende moeten hebben.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag Wupsie,

Ziet er gaaf uit! Blijven je messen goed stevig plakken? Of is het kantje boord? Ik zou ze sowieso andersom hangen, met de punt naar boven. Is wat veiliger, mocht je misgrijpen oid. Ook minder kans dat je mes beschadigt. Tis maar een tip, dank voor die van jou!

groet,

Glen
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@Glen: Bedankt voor het compliment.
De messen blijven goed plakken jaja :) de magneten zijn sterk zat, bij minder dikke frontjes kun je met veel minder krachtige magneten het zelfde doel bereiken.

En wat de stand van het heft betrefd:
In mijn situatie bevind zich, wat er ook gebeurd, mijn hand zich altijd BOVEN het mes, veiliger kan volgens mij niet.
Heb ter inspiratie natuurlijk ook even rondgekeken, en moest wel concluderen dat dit type meshouder niet echt kind vriendelijk is, gelukkig hebben we poezen ipv kinderen, dus hier is dat geen probleem.
Wat ik ook heb gezien zijn beugels, varierend van ijzer naar staal naar kunstof, beetje vaag, want de punt en het grootste deel van het snijvlak blijven onbeschermd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.