Werkbank koppie kleiner gemaakt

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb het bij de discussies over werkbankhoogtes wel eens genoemd: mijn werkbank is eigenlijk te hoog voor me. Tot vandaag dan. Ik heb de komende tijd nog een hoop schaafwerk voor de boeg, twee weken geleden had ik alweer pijn in m'n ellebogen, dus vandaag heb ik maar even een dagje gebruikt om mijn werkbank een koppie kleiner te maken.

Voor de beeldvorming: het model. Een moderne standaard-Europeaan met voor- en zijtang, spillepootjes en een dun blad met schort.
Werkbank koppie kleiner 2.jpg

Ik werk bijna uitsluitend met handgereedschap. Daarvoor is de (een) standaard dat je werkblad ter hoogte van je pinkknokkel moet zitten. Bij mij zie je duidelijk dat het veel te hoog zit: het scheelt precies de hoogte van het schort. Dat komt mooi uit.
Werkbank koppie kleiner 4.jpg

Eerst de caviabak maar even leegruimen.
Werkbank koppie kleiner 3.jpg

Daarna kan het blad eraf en het onderstel op z'n kant. Dat er precies een schorthoogte vanaf moet komt hierom mooi uit: ik heb de keuze tussen de poten aan de bovenkant inkorten, of aan de onderkant. Als ik het aan de onderkant doe hoef ik niet zo'n diep gat te hakken. De sleevoet is veel dunner dan de bladsteun boven. Voordeel is nu dat ik het blad tegen de poten aan kan zetten en de dikte van het schort rechtstreeks over kan nemen. Het is de schouder van de pen-gatverbinding waarmee de poot straks vast komt te zitten die ik nu afteken.
Werkbank koppie kleiner 5.jpg

Bij het overnemen zet ik altijd alleen een klein kerfje, de rest teken ik haaks af. Aangezien het niet de eerste keer zou zijn dat ik een krasje aanzie voor m'n merktekentje zet ik er even een pijltje bij.
Werkbank koppie kleiner 6.jpg

Het nadeel van je werkbank verbouwen is dat je je werkbank niet kunt gebruiken :) Die zaagbankjes zijn errug handig.
Werkbank koppie kleiner 7.jpg

En met wat zaagwerk zijn de poten los van de rest van het onderstel. Ik hoefde niet ultraprecies te zagen, wat ik nodig heb voor de pen is veel minder dan wat er in totaal af moet. Wat je ziet is dat de voeten met alleen een paar deuvels vast zaten. Wat je ook ziet is dat ik de omtrek van de poten heb afgetekend vóór ik de voeten afzaagde.
Werkbank koppie kleiner 8.jpg

Volgende stap: aftekenen van de lengte van de pen. Gebruik een beitel om de afgezaagde voet op de schouderlijn te plaatsen (beitel in de snijlijn zetten en voet er zo tegenaan zetten dat je beitel verticaal staat) en markeer aan de andere kant de dikte.
Werkbank koppie kleiner 9.jpg

Verder in volgende post...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nu de poot is afgetekend kan ik de gaten in de voeten aftekenen en uithakken. Dat is vrij simpel: pak een beitel van ongeveer 1/3 van de pootdikte en zet die ongeveer in het midden van de afgetekende pootomtrek en maak met een snij-kruishout één lijn op die afstand van de rand. De andere kant hoef je niet af te tekenen, die komt er vanzelf tijdens het hakken, een beitelbreedte van de eerste snijlijn. Voor de breedte van de pen gebruik ik de rand van de afgetekende omtrek, hou daar een 10mm-beitel tegen, tegen de beitel een aftekenhaak en daar maak ik een snijlijn langs. (Je zult merken dat ik helemaal niks meet, alles gebeurt met referenties.)
Werkbank koppie kleiner 10.jpg

Als de gaten in de voeten zitten zijn de pennen aan de beurt. Leg de beitel die je voor de voeten hebt gebruikt ongeveer in het midden van de poot. Gebruik je kruishout om hem precies te centreren. Teken met het kruishout de lange kanten van de pen af. Stel je kruishout dan in op de breedte van je 10mm-beitel en teken de korte kanten af. Zaag de pennen. Bij mij ging dat zagen in eerste instantie een beetje rot omdat de poten maar aan een kant vastzitten en ze dus erg trillen. Creatief gebruik van de voet en twee snelklemmen verhelpen dat. Om te voorkomen dat het onderstel tijdens het zagen op de loop gaat zet je het tegen een onwrikbaar voorwerp, in dit geval een muur.
Werkbank koppie kleiner 11.jpg

Na wat bijvijlen en -schaven kunnen de voeten dan weer op de poten.
Werkbank koppie kleiner 13.jpg

En jawel, precies goed.
Werkbank koppie kleiner 14.jpg

Natuurlijk heb ik meteen ook even iets geschaafd om te kijken of ik het verschil merkte. Ja dus. In deze houding staan mijn armen in een veel natuurlijker positie.
Werkbank koppie kleiner 16.jpg

Ter vergelijking met een paar plankjes eronder die ongeveer de dikte van het schort toevoegen. Je ziet dat m'n rechterelleboog (en ook m'n schouder) hier veel hoger staan en dat m'n linkerelleboog meer gekromd is. Als ik in deze positie druk op de schaaf wil geven staat er heel veel spanning op de pezen in die elleboog, terwijl dat in de nieuwe situatie veel minder is.
Werkbank koppie kleiner 1.jpg

Operatie geslaagd dus, denk ik. Ben benieuwd hoe het op termijn bevalt!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo,dat was een hele klus!

Even om je goede gevoel nu gelijk de grond in te boren :p :

Mijn bank is vrij laag voor mijn lengte en ik heb nog steeds last van mijn ellebogen als ik veel schaaf. En Paul Sellers, een of ander goeroe uit Engeland, is er juist van overtuigd dat je een hogere bank moet hebben om rugklachten te voorkomen.

Ach zo blijf je bezig. Maar gelukkig is een mens goed in staat om zich aan de omstandigheden aan te passen. In het verre oosten doen ze alles op de grond.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Seek, het is me bij jouw schaaffilmpjes opgevallen dat je vrij hoog op je benen staat. Dan bedoel ik niet dat ze lang zijn, maar dat je voeten vrij dicht bij elkaar staan en dat je ze redelijk gestrekt houdt. Je zou eens kunnen kijken of het verschil maakt als je meer door je knieën zakt en de schaafbeweging begint door je heup naar voren te duwen. En natuurlijk kan het ook zijn dat je werkbank voor jou gewoon té laag is.

Paul Sellers zal ook wel een soort van gelijk hebben. In dat geval schroef ik gewoon klosjes onder de voeten. Gaat sneller dan inkorten :)
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Het nadeel van je werkbank verbouwen is dat je je werkbank niet kunt gebruiken Die zaagbankjes zijn errug handig.
Dat noemt men humor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.