Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

motor start niet robland x31

Beste mensen

even een korte vraag.
    Na het verplaatsen van mijn robland x31, start geen van de motoren meer. Wel hoor je bij het aanzetten van de knop een tik en dan gebrom (gauw weer uitgezet natuurlijk)
    Weet iemand wat dit kan zijn en wat je er aan kan doen ?

aslvast bedankt!

Athanor
    Guest

Re: motor start niet robland x31

Wat een pech! Als Robland bezitter heb ik dit probleem niet meegemaakt en ik ben onvoldoende technicus om er iets zinvols over te zeggen. Wel herinner ik me een vrij recente discussie op het internationale Robland forum, waarbij volgens mij problemen van dezelfde strekking werden besproken. Ben je deelnemer op dat forum? Te bereiken op: http://groups.yahoo.com/group/RoblandX-31/ Als je zo snel niet wat kunt vinden wil ik nog wel even zoeken, dat hoor ik dan wel.

Succes!
    Fons

Dag ing,

Waarschijnlijk heb je een 380V motor, is er mogelijk in je stekker / contra-stekker een draad losgegaan bij het verplaatsen. Het klinkt mij in de oren als een niet goed aangesloten kabel...

Je kunt het of doormeten, of gewoon even de kap/huls losmaken, dan zie je het gauw genoeg.
    Wellicht ten overvloede: het is denk ik handig om even de stroom eraf te halen..

gr, Wim

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Het lijkt me dat houtbewerker gelijk heeft, als er niets mechanisch klem zit is brommen van een elektromotor meest het gevolg van 1 missende fase,(in het geval van een 3fase machine) dus is er of een draad los of 1 zekering door.

Frank

Bedankt voor de adviezen, ik ga eerst de draden controleren !

Hoe vaak kun je trouwens de schaafmessen laten slijpen en waar kun je het beste doen.(omgeving Zwolle/Meppel)
    Zijn nieuwe messen direct klaar voor gebruik of moet je die eerst nog wetten ?

heeft iemand ook ervaring met goedkopere (wegwerp)zaagbladen? (wegwerpen bedoel ik dan in de vuilnisbak )

frequentie van slijpen is sterk afhankelijk van:

Verwerkte materiaal.
    Kwaliteit van de messen.

Zelf heb ik twee setjes messen. Als de ene set bot is monteer ik de andere. Ik laat mijn messen slijpen zodra de oppervlaktekwaliteit van het geschaafde werk begint af te nemen of wanneer ik niet langer een mooie lange spaan krijg.

Ik woon zelf omgeving kampen, en laat mijn gereedschap altijd slijpen door EOGS te ijsselmuiden.
    http://www.eogs.nl/ Goede service, willen je beitels nog wel eens per direct slijpen zodat je erop kunt wachten, en niet duur. En kunnen alles lsijpen, ook bovenfrezen e.d.

Forum Rechten