Dovetailzaagje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier wat fotootjes van het maken van mijn dovetailzaagje.
Zomaar uit het niets ontstond de drang naar het maken van een fijn dovetailzaagje, mede geinspireerd door een aantal forum leden met name Caspar en zijn geweldige zaagslijp filmpjes en Wim met zijn prachtig gemaakte zaag.
Ik had al wel eerder zaag handgrepen gemaakt maar nog nooit het zaagblad zelf.
Ben dus best wel trots op dit eerste zaagje het is gemaakt van koperen waterleiding(15mm) geblauwd gereedschapstaal (1mm dik), esdoornhout en een oude schroef van een schoolstoel.
Het vijlen van de tanden viel reuze mee met de kleinste driehoekvijl die ik heb, dit bepaalde gelijk het aantal tanden per inch namelijk 13.
De rug van het zaagblad is gemaakt van de koperen waterleiding welke ik doormidden heb gezaagd en om het zaagblad heb gevouwen/gehamerd.

dovetailzaag1.jpg

dovetailzaag2.jpg

Zaagblad en ruw gevormde handgreep

dovetailzaag3.jpg

Zaagje afgewerkt en in de paraffine olie gezet
dovetailzaag4.jpg

dovetailzaag5.jpg

dovetailzaag6.jpg

En zagen maar!!!!

dovetailzaag7.jpg

dovetailzaag8.jpg

Heb inmiddels al redelijk wat meters met het zaagje gemaakt ivm een opdracht.
De zaag heb ik niet gezet om een fijne zaagsnede te behouden heb nagenoeg geen zaagsporen net zoals een japanse trekzaag.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@ArtHarg Sonic de Hedgehog ken ik niet heb even gekeken en inderdaad heeft het handvat wel iets daarvan, ik heb me laten inspireren door het zaagje van Wim Kluck.
@Cas het zaagblad is 220mm lang en 30mm hoog en niet zo als ik schreef 1mm maar 0,4mm dik en heeft 13 tanden per inch.
@Steven Gauwberg Ik vraag me af hoe je die rug zo mooi strak gekregen hebt. Heb je nog enkele tips voor ons? ;-)
Een kwestie van het juist drijven van het koper (koud smeden) je ziet op de rug nog de hamerslagen van het drijven, vond het niet nodig om deze eruit te werken en te polijsten je mag best zien dat het gemaakt is van een waterleiding buis.
Het drijven of wel koud smeden berust op het strekken van het materiaal door op de holle kant te slaan strek je het materiaal net zo lang tot deze recht is. Dit is een zorgvuldig karweitje met steeds lichtere hamerslagen en goed kijken.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, 1mm leek me ook al erg dik voor een zwaluwstaart zaagje. Ik vind het leuk hoe je met zulk rest materiaal allerlei gereedschap maakt. En inderdaad, knap gedaan met die waterleidingbuis.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
en kwestie van het juist drijven van het koper (koud smeden) je ziet op de rug nog de hamerslagen van het drijven, vond het niet nodig om deze eruit te werken en te polijsten je mag best zien dat het gemaakt is van een waterleiding buis.
Het drijven of wel koud smeden berust op het strekken van het materiaal door op de holle kant te slaan strek je het materiaal net zo lang tot deze recht is. Dit is een zorgvuldig karweitje met steeds lichtere hamerslagen en goed kijken.

Wow, dat lijkt me niet simpel! Zal het toch eens moeten proberen, zou niet weten hoe ik anders een rug moet fabriceren...

Groeten,
Steven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
citaat
Het drijven of wel koud smeden berust op het strekken van het materiaal door op de holle kant te slaan strek je het materiaal net zo lang tot deze recht is. Dit is een zorgvuldig karweitje met steeds lichtere hamerslagen en goed kijken.

Roeland het is mij nog niet helemaal duidelijk. Sla je eerste de open kant plat (hol) en vouw je dan het koper om het blad. Gevoelsmatig zou ik het blad in de pijp doen en dan met een bankschroef dicht klemmen en dan het koper plat slaan op een aambeeld. Maar als ik je goed begrijp dan doe jij dit andersom?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Wim, nee ik doe het niet andersom na het zagen van de buis sla ik de randen op een aanbeeld naar elkaar toe en plaats ik het zaagblad hier tussen daarna drijf ik het koper strak om het zaagblad.
Als je maar van een kant af slaat gaat het koper en het blad rond staan je moet dus aan beide zijde werken om zo een rechte rug te bekomen. Het blad zit dan echt stevig tussen het koper je kunt het blad er dan niet meer uittrekken.
Het is volgens het zelfde principe om de zetting uit je zaag te slaan dit doe je ook aan beide zijden zodat het zaagblad vlak blijft.

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.