Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Spanzaagje

Spanzaagje

Ik had al een hele tijd een stel zaagbladen in huis om een spanzaagje te bouwen. Het is een oud Engels model, bedoeld om gebogen vormen uit het hout te zagen, een beetje een groot model figuurzaag dus. De bladen heb ik gekocht bij tools for working wood, en die heeft ook het hele bouwplan op de site staan. http://www.toolsforworkingwood.com/s...sawdesign.html

De messing pinnen waar het zaagblad in gezet wordt had ik ook al gedraaid op mijn werk. Nu alleen nog het frame en de handvaten. Voor de handvaten heb ik een restje noten gebruikt. Omdat ik geen houtdraaier ben, heb ik even geimproviseerd op de metaal draaibank met een oude guts. Tja, een doorslaand succes was het niet, het werd meer schrapen dan draaien, maar met heel veel schuurpapier is er toch een soort van ronde vorm ontstaan. Ik kan me nu wel voorstellen dat houtdraaien verslavend kan zijn. Als ik verder geen projecten meer heb ga ik me hier eens meer in verdiepen.

handv.jpg

Het frame is gemaakt van essen. Ik heb er op gelet dat de armen zoveel mogelijk rechte draad hebben, omdat hier nogal veel buigspanning op komt te staan. Het maken hiervan was leuk, beetje hakken en zagen om de ruwe vorm er uit te halen, daarna raspen en schuren om het netjes te krijgen. Het touwtje is een stukje metselaars koord.

spanzaag.jpg

Het is een vederlicht zaagje geworden. Het blad is 12" lang en heel smal. Het zaagt veel sneller dan een figuurzaag, maar het valt niet mee om er een lijntje mee te volgen. Veel oefenen dus. Ik vind ook dat de handvaten veel te makkelijk ronddraaien, dus daar ga ik nog een rubber ringetje of zo tussen zetten. Al met een leuk tussendoor project.

Oh wat een mooi ding zeg. Die wil ik ook!
    Wie o wie kan mij de messing onderdelen draaien?
    Als tegenprestatie kan ik de houten knoppen draaien.
    Pieter

Die pennen kan je ook bij tffw bestellen samen met de zaagbladen.

tffw? Ik kom er even niet zo snel op......

edit:
    ik zie het al, de link in je openingspost

Hallo Seek,

Dat ziet er weer erg mooi uit. Jij en zagen...daar moet je wat mee doen
    Ik had ook al op de site van tfww gekeken, en de spanzaag staat op mijn verlanglijstje. Maar of ik er zelf een ga maken???

groeten, Raymond

Hallo Kees.
    Weer een heel mooi project. Ik had onderstaand filmpje ook al eens voorbij zien komen. Gelijk weer plannen gemaakt maar het is er nooit van gekomen.
    http://www.pbs.org/woodwrightsshop/video/3100/3102.html
    Jij gaat wat dat betreft onverstoorbaar door, BRAVO

Dat is een fraai zaagje geworden Kees! Prachtig al dat zelfgemaakte gereedschap.

jaap

Forum Rechten