Welke houtsoort is dit?

tuoh

Oud hout
Nee, geen Douglas maar Lariks. Relatief hard hout met de jaarringen redelijk dicht bijeen. Als het een tafelblad voor buiten gaat worden voorzie dan de nodige (zware) klampen langs onder om het werken van het hout binnen de perken te houden. Lariks is in werkelijkheid nogal een "levendige" houtsoort;)

Mvg,

André
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Nee, geen Douglas maar Lariks. Relatief hard hout met de jaarringen redelijk dicht bijeen. Als het een tafelblad voor buiten gaat worden voorzie dan de nodige (zware) klampen langs onder om het werken van het hout binnen de perken te houden. Lariks is in werkelijkheid nogal een "levendige" houtsoort;)

Mvg,

André


MIjn hout heeft grote noesten, ik lees dat Lariks kleine noesten heeft: http://www.houtdatabase.nl/?q=hout/bouw/44

Over de klampen: de constructie is alsvolgt, geschroefd van onderen. Slechts 1 schroef per bladplank (om scheuren te voorkomen, met 2 schroeven kan de plank niet werken)
IMG_20130529_150552.jpg
 

tuoh

Oud hout
MIjn hout heeft grote noesten, ik lees dat Lariks kleine noesten heeft: http://www.houtdatabase.nl/?q=hout/bouw/44

Over de klampen: de constructie is alsvolgt, geschroefd van onderen. Slechts 1 schroef per bladplank (om scheuren te voorkomen, met 2 schroeven kan de plank niet werken)

Het hout is wel degelijk Lariks hoor, bij Douglas liggen de jaarringen een stuk verder uit elkaar, Douglas is ook homogener van structuur en kleur.
Maar het word zo te zien wel een mooi blad. Ik zou je wel aanraden om meer schroeven per plank te gebruiken, voor het werken maakt dat op die breedte niet uit. Het hout heeft namelijk dikwijls de onhebbelijke gewoonte om scheluw te willen trekken.

Mvg,

André
 

Pok

Nieuw lid
15 apr 2012
8
0
Ik vermoed Siberisch Grenen.

Er is geen duidelijke aftekening van kleur tussen het kernhout en spint zichtbaar wat bij een Lariks wel het geval zou moeten zijn.

Indien het een Lariks zou zijn dan eerder een Siberisch Lariks dan Europees Lariks.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Over de grote knoesten: er is genoeg Lariks met grote knoesten, dat ligt aan de schoonheid kwaliteit van het hout.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Vorige week een tuindeur in lariks gemaakt, heeft zowel kleine als grote noesten.
Ik denk dat de grootte van de noesten meer zegt over de dikte van de takken (en daarmee over de leeftijd van de boom) dan over de soort.
Weet niet of dit helpt, maar hierbij het plaatje:

Tuindeur in lariks.jpg
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
mooie deur!, en hout. Nu ik dit plaatje zie, zie ik ook dat mijn hout veel minder wit is dwz, het spinthout is veel geler dat het hout dat ik in jouw deur verwerkt zie. Ik heb nog 2 foto's bijgevoegd waaraan je kan zien dat mijn Lariks veel geler is. Op mijn foto zie je ook dat de jaarringen heel dicht op elkaar zitten (dus het is een langzame groeier geweest). Misschien dan Europees of Siberisch, wat Pok zegt.

beide foto's zelfde plank maar ander licht inval (meer minder zon)
IMG_20130603_164141.jpgIMG_20130603_164110.jpg
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Het hout is wel degelijk Lariks hoor, bij Douglas liggen de jaarringen een stuk verder uit elkaar, Douglas is ook homogener van structuur en kleur.
Maar het word zo te zien wel een mooi blad. Ik zou je wel aanraden om meer schroeven per plank te gebruiken, voor het werken maakt dat op die breedte niet uit. Het hout heeft namelijk dikwijls de onhebbelijke gewoonte om scheluw te willen trekken.

Mvg,

André

dan zal ik er meer schroeven in doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.