Bloembak met trellis

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Voor de afsluiting van een 'tochtgat' heb ik 4 bloembakken met trellis gemaakt. Ik heb er geimpregneerd tuinhout voor gebuikt. De rechtopstaande plankjes zijn ingefreesd. De trellis, poten en zijden zijn met normale deuvels aan elkaar gezet met D4 bruislijm. Ik heb geen schroeven gebruikt.
 

Bijlagen

  • foto1.jpg
    foto1.jpg
    83 KB · Weergaven: 464
  • foto2.jpg
    foto2.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 460
  • foto3.jpg
    foto3.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 461
  • foto4.jpg
    foto4.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 462

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Netjes en degelijk. Het kops hout aan beide kanten van de staanders is zo wel kwetsbaar. Misschien beter een kapje erop en/of voetje eronder?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag Kor,

Ziet er strak uit. Ik neem aan dat je pen/gat verbindingen hebt gebruikt.
Ik heb eens iets vergelijkbaars gemaakt en toen ontdekte ik dat de pennen erg kort moeten blijven omdat ze elkaar tegen komen in de paaltjes.
Weinig lijm oppervlak dus, of je ook nog schroeven gebruikt.

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Sorry ad.vanholten ik dacht dat Kor ze had gemaakt.

Ik kijk er van op dat deuvels en lijm voldoende is voor zo'n verbinding.
Had ik dan ook moeten doen.

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ziet er mooi uit.

Netjes en degelijk. Het kops hout aan beide kanten van de staanders is zo wel kwetsbaar. Misschien beter een kapje erop en/of voetje eronder?
Ik laat geimpregneerd hout, een jaar uitwerken - uit regenen en dan beits er op, als je dan de koppen wat verzadigt verduurzaam je het wat extra.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
@kor,
het is de bedoeling kunsstof doppen van hooguit een halve centimeter eronder te doen, dan kan het water er onderdoor. De kopse kanten laat ik even bijkleuren, hoe ik die dichtseal weet ik nog niet,
@Andre,
ik hou niet zo van schroeven, vandaar alleen lijm en deuvels, mijn gedachte was dat die bakken alleen maar hoeven te staan, ik ga er niet(vaak) mee sjouwen.
@Zweihaak
misschien een goed idee om te verzadigen met beits, ga ik proberen

allen bedankt voor de reacties
groeten albert
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik smeer de bovenkant in met titebond III, de groene, fantastisch spul, kleurloos. Moet je eens proberen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik smeer de bovenkant in met titebond III, de groene, fantastisch spul, kleurloos. Moet je eens proberen.

Mag ik je hier wat over vragen?

Ken deze methode wel voor het verdichten van kopshout van ongezaagde stammen, maar er is daar ook een kophoutsealer voor van bv Den-Braven.
Kophoutsealer heeft een dieper impregneerend vermogen dan houtlijm, om kopscheuren tegen te gaan.
Hierbij is het uiterlijk van het kophout niet van belang, maar bij een mooie plantenbak in je tuin is het uiterlijk wel degelijk van belang.

Wat ik me afvraag is hoe ziet houtlijm op kopshout er uit na 4 of 5 jaar door weerinsvloeden?
Krijg je dan een schilverige of schiftendelaag?

Hout olie of bv WoodFix (Woodcap), lijkt me veel duurzamer product voor kophout, de beits kun je eventueel bijschuren en bijwerken.
Maar hoe ga je dat doen met afschilverdende houtlijm?

Info (opend een PDF)
http://www.kohler-bv.nl/apps/produkten/1.0/frontend/images/WOODFIX.pdf
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.