Kamferhout, gevaarlijk?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers, een vraag waarvan ik twijfel of die hier, of bij hout moet staan....
Iemand hier in de buurt kan een mooie kast kopen van kamferhout, gemaakt in China. Nu las ze dat kamferhout niet altijd even goed is voor je gezondheid, maar als ik google dan zijn kleine hoeveelheden juist wel gezond!?. Heeft iemand ervaring met kamferhout?

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo lang ze hem niet opeet lijkt het me geen probleem. Kamfer wordt al ik-weet-niet-hoe-lang gebruikt als motwerend middel in kledingkasten. En kamferspiritus om eelt op je voeten te kweken ken ik ook.
 

tuoh

Oud hout
ik zou er inderdaad mee oppassen, het product is namelijk ook libido onderdrukkend:p De legerleiding maakte hier vroeger dankbaar gebruik van, volgens de overlevering werd er niet zuinig mee omgesprongen in de legerkeukens:D

Mvg,

André
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dus als je in China uit de kast komt....... Daarom zijn er zo veel Chinezen natuurlijk!

On topic: kamfer in kleine hoeveelheden kan geen kwaad. In de states mogen producten maximaal 11 % kamfer bevatten. Droog hout zal daar erg ver onder zitten. Er zijn mensen die allergies zijn voor kamfer, maar dat laat zich met een flesje kamferspiritus snel vaststellen, dan weet je het ook voor de toekomst. Als je de kast koopt zou ik graag een foto zien!

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik zou er inderdaad mee oppassen, het product is namelijk ook libido onderdrukkend:p De legerleiding maakte hier vroeger dankbaar gebruik van, volgens de overlevering werd er niet zuinig mee omgesprongen in de legerkeukens:D

Maar de werking berust, voor zover ik weet, vooral op hear-say, en bovendien ging het dan iig om orale toediening. Dus zoals gezegd, zolang je die kast niet opeet...

Wel zou ik me ervan vergewissen dat het hout niet zoveel kamfer bevat dat je het tot in lengte van jaren blijft ruiken - ik kan me voorstellen dat dat snel heel irritant wordt. Of erger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.