wastafel in hout

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Goedemiddag,

ik zag onlangs volgende foto op internet, en vroeg me nu af voor deze toepassing e.a. welke houtsoort en behandeling hier het best voor is op lange termijn.

werd dit geëpoxyd? tropische houtsoort, ceder?

Graag jullie expertise :D

ekp2xs.jpg
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Olijfhout? Hout dan van zichzelf vet is en dan nog verzadigen met olie of bijenwas. Geen laag er op die hard wordt, als er een kleine beschadiging in komt, gaat het daar mis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik zou ervan wegblijven. Houtenwastafels heel mooi maar niet voor dagelijks gebruik in gezinnen. Te veel kans op beschadigingen.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe men houten wastafels en/of wasbakken kan behandelen!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik ga binnenkort een waskom draaien voor ons thuis in de wc, deze ga ik uit iepenhout maken. De bedoeling is om hem dan te impregneren/te behandelen met tung olie.

Ik ken iemand die houten waskommen liet 'marietiem lakken' , deze werd dan 10 keer met bootlak behandeld. Alleen het idee om het hout af te sluiten zie ik niet zo zitten. Maar helaas heb ik nog geen bevindingen hoe de waskom zich met olie houdt, maar hoop deze op korte termein te hebben

Mvg, mark
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Super idee olijfhout! Hoe behandelen ze houten boten/kajak? Misschien iets soortgelijks zoeken qua hout/behandeling. Groeten
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het ziet er wel niet uit alsof die bak werkelijk massief hout is, je ziet 3 zijdes en geen kops hout. Het lijkt op z'n best fineer, maar ik zou gokken op kunststof met houtnerf erop geverfd.
Mijn schoonouders hebben zo'n ondiepe design kom op glazen onderstel in de badkamer, maar ze hebben er spijt van want zo'n kom is erg onhandig om je handen in te wassen en dat onderstel is na ieder gebruik smerig. Dus ik weet niet hoe je het geheel wil hebben maar vergeet de praktische kant niet!
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Tungolie is zo ongeveer de beste bescherming tegen vocht, het is echter wel een drogende olie, wordt dus zo hard als lak.Ik zo voor een harde en dichte houtsoort kiezen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Tungolie is zo ongeveer de beste bescherming tegen vocht, het is echter wel een drogende olie, wordt dus zo hard als lak.Ik zo voor een harde en dichte houtsoort kiezen.

Tung olie is inderdaad een drogende olie, maar word beslist niet zo hard als lak. De tung olie blijft flexibel en blijft waterafstotend bij deuken en Beschadigingen, in tegenstelling tot lak, waarbij bij beschadiging vocht onder de lak kan dringen
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Hoe zit het met houten boten/kajaks/sloepen, dat moet toch iets soortgelijks kunnen als die continu ondergedompeld zijn in water en continu slijtage hebben door het varen etc.
Welke houtsoorten worden hier meestal voor gebruikt? is dit ingeolied en daarna vernist ofzo?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hier nog een houten wasbak, die nog véél onpraktischer is!

De bovenste gaat natuurlijk helemaal nergens meer over (maar is wel leuk om te zien ;) ).
De onderste daarentegen vind ik wel heel erg gaaf: de manier waarop het water wordt weggevoerd is een leuke design gimmick.

Praktisch? Tja, veel praktischer dan dit krijg je het niet...

In de praktijk zal dit voor ons de meest praktische zijn. Hoeven we ook niet elke dag te poetsen en te boenen. Hahahaha... :D
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
iemand een idee voor houten boten? welke houtsoorten, welke behandeling, vernis, etc?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.