Kastanjeboom

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In mijn tuin staat een kastanjeboom van plm. 25-30 jaar oud. Helaas is de boom dood, hij is dit voorjaar niet meer uitgelopen. Op een nader te bepalen tijdstip gaat de boom tegen de vlakte. In onze gemeente (Waddinxveen, bij Gouda) is voor dode bomen geen kapvergunning nodig.

Zijn er draaiers die belangstelling hebben voor, die ik blij kan maken met het hout? Zo ja, laat maar weten, misschien kunnen we dan een afspraak maken voor het omhalen en transportklaar verzagen. Ik hoef er niets voor te hebben, maar als het hout bruikbaar is voor iemand van het forum is het jammer als ik het opstook in de vuurpot.

Zelf ben ik bezig een oud binnenscheepje in te timmeren als pleziervaartuig, en maak ik af en toe speelgoed voor de kleinkinderen. Ik ben dus meer van de planken, balken en platen dan van de stammetjes en dikke takken.

Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als hij dood is dan is de kans groot dat hij vanbinnen rot is, de boom lijkt wel erg jong daarvoor. Misschien een ziekte aan de wortels? Ik zou zeggen kappen maar en zien of hij hopelijk bruikbaar is, dan zal je wel snel kandidaten vinden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is het een tamme of een paardekastanje? De eerste levert heel behoorlijk hout, wat zachter en lichter dan eiken, maar wel heel duurzaam. Je ziet het veel in tuinhekjes, tegenwoordig. De 2e levert erg zacht en snel rottend hout. Leuk bij oude bomen, waar de kern wat verkleurd is, of bij knollen aan de stam, maar bij een jong boompje alleen leuk om mee te oefenen, vind ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Had de boom afgelopen jaren last van bladval in de zomer? Paardekastanje wordt de laatste jaren geplaagd door de kastanje mot. De bladeren worden aangetast en uiteindelijk sterft de boom. Afgelopen week zijn er in het dorp zo nog een tiental kastanjebomen van ongeveer 20 jaar oud gerooid.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nee, de boom had last van bloedende bast, de veelheersende kastanjeziekte dus. Twee jaar geleden was het ergst, vorig jaar leek het erop dat het een stuk beter ging. In het najaar werden nog bloemknoppen gevormd. Dit jaar is hij niet meer uitgelopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.