Harvey T60

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik draai schalen in deze vorm altijd gelijk op de definitieve dikte, laat ze een of twee weken drogen zodat het oppervlakte droog is, en schuur ze dan direct. Deze schalen bij deze dikte laten drogen is mij nog nooit gelukt, zonder barsten vanaf de rand naar het midden.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik draai schalen in deze vorm altijd gelijk op de definitieve dikte, laat ze een of twee weken drogen zodat het oppervlakte droog is, en schuur ze dan direct. Deze schalen bij deze dikte laten drogen is mij nog nooit gelukt, zonder barsten vanaf de rand naar het midden.

Ik moet zeggen dat ik van dat scheuren van de rand nooit last heb. Is het niet erg lastig om de roze verkleuring die verschijnt op natgedraaid essen weg te schuren ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens last van die roze verkleuring, maar ik heb altijd gedacht dat het kwam doordat het hout te heet werd bij het schuren. Vooral ook omdat het bij mij vooral optreedt op bepaalde plekken waar het hout niet natter is dan de andere delen van de schaal.

Ik probeer tegenwoordig essen zo snel mogelijk te schuren; als ik het laat staan voor het schuren krijg je bij richels vervelende verkleuringen die je nog steeds ziet als je de richel weggeschuurd hebt. Maar het ultieme recept heb ik ook nog niet ontdekt.
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Als je nat draai. En een mooie ronde vorm wil hebben moet je hem dik draaien. en daarna in laten drogen. Want vervormen doet hij.
ik hang ze ondersteboven op. met een slangenklem om het klemblok. voor de rest niets, dit werk voor mij,
Soms draai ik hem meteen af. Maar dat doe ik dan bewust om juist een onregelmatige vorm te krijgen,
Maar belangrijk is dat je het hart weg draai zeker 2 cm want alle scheuren gaan maar het hart.

Bij Essen is de verkleuring minimaal. Ik denk dat je Els bedoel die heeft een roze/oranje gloed deze draai en schuur je weg als hij voldoende gedroogd is,
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Als je nat draai. En een mooie ronde vorm wil hebben moet je hem dik draaien. en daarna in laten drogen. Want vervormen doet hij.
ik hang ze ondersteboven op. met een slangenklem om het klemblok. voor de rest niets, dit werk voor mij,
Soms draai ik hem meteen af. Maar dat doe ik dan bewust om juist een onregelmatige vorm te krijgen,
Maar belangrijk is dat je het hart weg draai zeker 2 cm want alle scheuren gaan maar het hart.

Bij Essen is de verkleuring minimaal. Ik denk dat je Els bedoel die heeft een roze/oranje gloed deze draai en schuur je weg als hij voldoende gedroogd is,

Nee ik bedoel essen (fraxinus excelsior) dit verkleurd wel degelijk zoals je al op jouw foto kan zien, en niet elzen, dit verkleurd inderdaad ook net als natgedraaid kersen maar het als je het nadraaid zoals jij van plan bent heb je daar natuurlijk geen last van.

dat idee van die slangklem heb je zeker uit de radius, ik vond het er ook wel goed uitzien maar ik zet de voorgedraaide schalen gewoon in de stelling..
 
Laatst bewerkt:

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Dat is ook een reden dat ik dik draai en hem in laat drogen. Dan heb je van verkleuringen bijna geen last. En soms pakt de verkleuring goed uit. het blijft hout
ik heb een schaal van elzenhout die is door de Shellawax oranje gevlamd is geworden. dit is een heel mooie schaal. verkleuring kan ook mooi zijn.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de bodem redelijk vlak maakt, dan wiebelen ze niet zo erg. Of ik maak er een voetje aan, die ik later, als de schaal droog is, vlak afdraai (of bij hele grote schalen: vlak afschaaf). Persoonlijk heb ik wel wat met wiebelende schalen. Bij een natuurrandschaal kun je toch niet echt zien of ze vervormd zijn of niet, tenzij je weet waar je op moet letten bij de voet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.