Domino matrix

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Beste Forumleden,

Sinds kort in het bezit van een Domino DF 500 Q.
Waar ik echter nieuwsgierig naar ben, is of er matrixen bestaan over welke maat domino's je het beste kunt gebruiken bij b.v. plaatmateriaal en of het dan ook nog verschil uit maakt of je b.v. multiplex of mdf aan het verwerken bent.

Graag jullie ideeën / tips hier over.

Alvast dank
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De vuistregel is dat de domino 1/3 van de dikte van het materiaal is.
Een tip die ik deze week op de FOG las is dat bij liggende planken in een kast de domino onder het midden van de plank gepositioneerd moet worden. Dan is er minder kans op uitbreken als de plank zwaar belast wordt.

Groet, KArel
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Kijk, dat is nog eens een snel antwoord :), dank je Karel
Plaatmateriaal van 22 mm wordt echter een probleem in dat geval haha

Is er ook nog een verschil welke domino's te gebruiken? Ik heb nu een systainer vol met beuken, maar heb gezien dat er ook nog 'sipo' verkrijgbaar is.

Gr, Kees
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Misschien licht offtopic, maar voor sommigen nuttig om te weten.

In tegenstelling tot de beuken domino's hebben de meeste winkels geen sipo domino's op voorraad. Ik had vorig jaar voor een spoedprojectje (balkonhek) wat sipo domino's nodig, maar heb ze toen maar zelf gemaakt van wat afvalhardhout. (Voordeel van ze zelf te knutselen is dat je ze passend kan maken voor de bredere standen, maar het zelf knutselen kruipt toch meer tijd in dan je denkt)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.