startprobleem stihl 088

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Mijn stihll 088 doet het niet meer, geen ontsteking.
We hebben alles uitgemeten, alles ok.
Maar hoe kun je meten of het electromagnetisch ontstekingsmechanisme nog goed is?
jan
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
zoek je het woord bobine?

''electromagnetisch ontstekingsmechanisme'' dit is iig niks.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heb je gekeken of hij nog vonkt? Bougie uitdraaien ,kap (electrische aansluiting) er terug op en schroefdraad tegen de massa leggen. Als je de zaag dan aantrekt moet je de vonk zien. Bougie zeker niet aanraken, want de electrische schok zal je nooit meer vergeten.
 

WR1944

Oud hout
Zo te zien aan de eerste posting zal er geen vonk zijn. Heb je een schema? Daarmee kan je doormeten of de leidingen niet onderbroken zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het schema erg gecompliceerd kan zijn. Misschien wel erg geminiaturiseerd. Maar het moet onder barre omstandigheden z'n werk doen dus het moet simpel zijn. Misschien is er een website van Stihl en kan je een trouble-shoot lijst vinden.
Succes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als hij helemaal niet meer vonkt, zou ik in de eerste plaats naar de stopknop kijken. En verder alle verbindingen nalopen (doormeten).
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
We hadden alles doorgemeten, zelfs de bougie... alles ok.
Bij Michiels in Tremelo heeft men er een nieuwe bobijn ingestoken en nog niet willens starten.
Aan VanThielen had ik niet gedacht...
Morgen zou men er verder naar kijken...
Alvast bedankt voor de info.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik ging vroeger ook bij Michiels, toen hadden ze prima techniekers, maar de laatste jaren hebben ze het een paar keer serieus laten afweten en heb ik op aanraden van een goede kameraad mijn zaag voor reparatie naar Van Thielen gebracht. Zijn winkel en werkplaats zijn hééél wat kleiner, maar hij herstelt de machines degelijk en niet te duur. En hij zaagt zelf ook nog bomen, wat natuurlijk een groot voordeel is, die man weet waarover hij het heeft!
gr,
Danny
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo Danny,
Heel goed om weten.
Als de machine niet klaar is tegen de middag, ga ik ze terug ophalen bij Michiels en breng ze naar Van Thielen.
grts
jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Bij Michiels in Tremelo bleef men mij aan het lijntje houden voor de herstelling. De ene technieker kon het niet, de andere zou zich straks ermee gaan bezig houden, kortom het was hoog tijd om de 088 daar weg te halen. Ik zou de verkeerdelijk bestelde bobijn moeten betalen en de werkuren... zonder dat de machine werd hersteld, no way. Uiteindelijk nog 20€ betaald voor 'bestekkosten', dus betalen om er nooit nog een stap binne te zetten.

En dan naar Marc Van Thielen in Testelt, greep de 'zware jongen' vast terwijl ik het hele verhaal deed, stak zijn schroevedraaier even tussen de schakelaar en blies er eens door en .... startte de machine.... Opgelost!!!!

Bedankt Danny voor de gouden tip!
jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tja, er zijn mensen die een straffe adem hebben...
Neen, ernstig.
Er zijn techniekers die de machines en hun problemen kennen. En meestal zijn dat niet die met de duurste service.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik weet niet hoe dat in Belgie zit maar in Nederland geld voor reparaties:
Als er geen dienst word geleverd, hoef je daar ook niet voor te betalen.
Dus met andere woorden als ze er uren aan sleutelen en hem niet werkend krijgen, is de dienst, het repareren dus, niet gedaan.
En hoef je dus niet te betalen, en dus ook niet voor zogenaamde onderzoek kosten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.