Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Onbrandbaar Hout?

Onbrandbaar Hout?

Hallo iedereen!

Zoals sommigen onder jullie weten, ben ik architect in hoofdberoep. EN dit op een ecologisch bureau, met name DAM Architecten te Berchem.

Nu ben ik voor een project op zoek naar ofwel een houtsoort ofwel een behandeling die voldoet aan de belgische norm Broof(t1) (ofte dat het materiaal brandwerend genoeg is)
    Belangrijk voor ons is echter wel dat de eventuele afwerking milieuvriendelijk is indien mogelijk.

En aangezien dit forum o.a. bevolkt wordt met een aantal chemische mensen en andere vakmensen... dacht ik, ik vraag het ook even hier.

alvast bedankt!

edit:
    Klasse Indelingscriteria voor BROOF (t1):
    Aan elk van de onderstaande criteria moet worden voldaan:

- vlamuitbreiding buiten- en binnenzijde naar boven toe < 0,700 m
    - vlamuitbreiding buiten- en binnenzijde naar beneden toe < 0,600 m
    - maximaal verbrande lengte buiten- en binnenzijde < 0,800 m
    - van de blootgestelde zijde valt er geen brandend materiaal (druppels of deeltjes) omlaag
    - Brandende/gloeiende deeltjes doordringen de dakconstructie niet
    - Geen brandgaten met een oppervlak >2,5 x 10-5 m²
    - De som van de oppervlakken van de brandgaten < 4,5 x 10-3 m²
    - De zijwaartse branduitbreiding in het dakvlak bereikt de randen van de meetzone niet
    - Geen interne smeulbrand
    - Maximale radius van de branduitbreiding op “horizontale daken”, aan de binnen- en buitenzijde < 0,200 m
    Laatst gewijzigd door SamPonette; 24-05-13 om 14:50.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Zat laatst te kijken naar een aflevering van Grand Designs: Revisit: Isle of Wight. Daar in gaan ze op ongeveer 25.27 minuten de Larix te lijf met een dakbrander. Volgens de man die het deed werd het daardoor duurzamer.
    Ooit ergens geleerd dat 80% van hout verkoold en daarna niet verder brandt. Geen idee wat je er mee kan maar wie weet is het de ontbrekende schakel.

Jeroentje

Misschien kan je hier iets mee:
    http://www.thoma.at/html/deutsch/index1.html
    Misschien is boorzout een optie. Dit wordt gebruikt om cellulose isolatie te behandelen tegen brand en insecten.
    Laatst gewijzigd door mathieu; 26-05-13 om 14:47.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Plato hout is ook brandwerend. Hier staat een PDF file met gegevens.
    Jeroentje

dat zijn inderdaad 2 interessante opties! Morgen even de fabricanten contacteren. bedankt alvast en meer suggesties zijn uiteraard altijd nog welkom!

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Je kan toch de houten constructie wat dikker uitvoeren? Het verkolen is ook een goede conservering maar dit gaat bij een brand vanzelf.

Lucifers zijn ook chemisch behandeld dat ze niet zo goed branden (met name dat ze niet nagloeien).

Azobe is niet 'onbrandbaar' maar het zeker geen hout om even een lekker fikkie mee te stoken. Het gloeit en smeult meer dan dat er vlammen af komen. PDFje pagina 2

i.
    Laatst gewijzigd door knotwilg; 28-05-13 om 17:33.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knotwilg Bekijk Berichten
    Azobe is niet 'onbrandbaar' maar het zeker geen hout om even een lekker fikkie mee te stoken. Het gloeit en smeult meer dan dat er vlammen af komen. PDFje pagina 2

i.
    (knot)Wilg is ook van dat! Ik heb nu wilg in de kachel liggen, maar dat wil ook niet goed branden. Het hout is nochtans droog, maar het vuur komt er slechts moeilijk in. Als ik dezelfde hoeveelheid den of eik in de kachel zou steken, had ik nu een vuurzee en kan ik de keuken gaan zitten. Kwestie van niet te smelten.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Je kan toch de houten constructie wat dikker uitvoeren? Het verkolen is ook een goede conservering maar dit gaat bij een brand vanzelf.

Lucifers zijn ook chemisch behandeld dat ze niet zo goed branden (met name dat ze niet nagloeien).
    mja daar gaat de brandweer denk ik niet zo happig op zijn... ze begrijpen het wel hoor, maar de regelmakers dan weer niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Waar ik elke keer weer aan denk is het houten plafond van station Arnhem. Afgekeurd door de brandweer omdat het niet brandwerend was. Als ik het goed heb zit er nu een plafond in van hout. Misschien is er iets te vinden hoe ze het gedaan hebben.
    Jeroentje

Forum Rechten