(Bijzet) Tafellamp

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Hallo,

Bij deze wil ik jullie mijn nieuwe ontwerp laten zien van een (Bijzet) Tafellamp.
Ik heb nog wat notenhout over en wil daar de poten van maken, met beukenhouten deuvels.
Deze wil ik gaan maken voor de fun. Welke versie vinden jullie mooier?
Alle reacties zijn welkom.

Tafellamp.jpg

Mvg,
Dennis
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Die rechter ziet er wel lollig uit maar ik verwacht dat het meerendeel van Nederland voor de linker uitvoering zal gaan. Ik zou zeker het rode snoer behouden,staat erg goed.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou ook voor de linker gaan. Je kan overwegen om in plaats van een plastic fitting een porcelijne fitting te gebruiken, dat is denk ik mooier.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Rechts, prachtig! De rode draad trekt je blik naar de lamp, zelfs in klein formaat niet te negeren.

Fitting + lamp zijn bij de rechter variant visueel los van de constructie, en dus kijk je nog eens -> doel bereikt.
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Leuk om jullie reacties te lezen.
Ik heb gekozen voor een bakeliet look fitting.
Zwart past mooi bij een rode snoer, vind ik.
Ik denk dat Nederland over het algemeen inderdaad voor de linker gaat.
De rechter versie met de fitting aan de bovenkant hoort meer bij een hanglamp. Ik heb deze versie gemaakt om de rode snoer ook wat meer naar de voorgrond te halen als een feature.

Nog even een kleine uitleg hoe ik de poten wil gaan maken.
De poten worden met een slisverbinding met de regel verbonden, en vervolgens worden de 2 delen met halfhoutoverkeping met elkaar verbonden. Alles met de hand.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Rechts. Erg leuk, niks meer aan doen. Ik denk dat er een markt is voor beide modellen, waarbij de markt voor rechts er meer voor wil betalen dan de markt voor links :)

Er zijn ook nog messing fittingen te krijgen als je goed zoekt, lijkt me ook mooi!

Groet, Rob.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik zou voor de rechter kiezen, trekt inderdaad de aandacht. De kabel zal wss wel altijd in de weg liggen als er iets naast geplaatst wordt maar zo,n ontwerp verdiend het om alleen ergens op te staan.

Grtz,
vincent
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Ik ga toch voor de linker. Waarom? Veel van m'n Facebook vrienden kiezen voor de linker.
Deze is ook iets makkelijker te maken, omdat ik hiervoor geen gat hoef te maken in de glazen vaas. Tevens heb ik hiervoor niet de juiste gereedschap tot mijn beschikking. Wie weet zal ik deze toch een keer gaan maken.

Maar nu ik voor de linker versie ga, moet ik de fitting zien te bevestigen op de poten. Heeft iemand een idee hoe dit mooi opgelost kan worden?
Ik zat zelf te denken aan een metalen buisje met draadend dat past in de fitting waar het elektra draad doorheen kan lopen.
Is hier al wat voor?

img_7971.jpg

Groeten,
Dennis
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Is hier al wat voor?

Jazeker, nippelbuis. Meestal M10x1 (fijner draad dan op de standaard M10 bouten). O.a. Hornbach verkoopt setjes met een stukje buis, bijpassende moeren en een messing flens.

Ik besef dat je creatieve geesten zo weinig mogelijk moet sturen, maar in dit geval t.a.v. jouw keuze voor de linker variant: jammer, gemiste kans...:(
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Glasboortjes zijn gewoon te koop bij de plaatselijke hoe-het-zelf-zaak!
En als je dure boortjes wilt hebben, Bosch heeft Multi Construction boortjes, die zijn blauw van binnen. Gaan in secondes door glas

En inderdaad, de rechter zou ik eventueel kopen, die is 'out-of-the-box'

Zet je er trouwens gloeidraadlampjes in of LED?
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
En als je dure boortjes wilt hebben, Bosch heeft Multi Construction boortjes, die zijn blauw van binnen. Gaan in secondes door glas

Ben erg benieuwd naar dit soort boren. Zie prachtige voorbeelden in youtube filmpjes helaas gaan ze nergens door glas. We gaan er van de week eens eentje meenenemen en testen. Ben erg benieuwd.

[h=1]Bosch - Universele boren CYL-9 Multi Construction[/h] [h=3]Beschrijving[/h]
  • Geschikt voor praktisch alle materialen in de binnenafwerking, zoals bijv. beton, metselwerk, baksteen, eterniet, licht bouwmateriaal, meerlaags materialen, keramiek en tegels, hout, kunststof, metaalplaten, aluminium
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Moet lukken, ik heb ooit voor wat speelgoed van een neefje een vierkante spiegeltegel veranderd in een hartvorm, door 20 gaten te boren en daarna met een diamant stift het glad te slijpen. Ik neem niet aan dat een vaasje gehard veiligheidsglas is.
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Ik heb dit weekend bij de plaatselijke bouwhal een messing nippelplaatje gehaald met bijbehorende messing bolkop schroefjes.
Plaatnippel M10 messing.jpg
En ik ben begonnen om 2 van de 4 poten alvast grof uit te zagen en daarna te schaven.
de foto is genomen na het zagen. Ze zijn inmiddels op de juiste afmetingen geschaafd.

foto.jpg

Mvg,
Dennis
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Waarom zaag en schaaf je niet alle poten tegelijk, is sneller, en dan zijn ze allemaal hetzelfde....Cas
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
@Caso

Wat ik heb gedaan is de 2 poten uitgetekend op een plank van notenhout en deze grof uitgezaagd met een japanse zaag (met de hand schulpen is best pittig met noten, vandaar even iets anders na het zagen). Daarna heb ik ze gelijk geschaafd, en nu ga ik de andere 2 poten zagen en schaven. Vervolgens wil ik de regels gaan zagen en schaven. Als dit achter de rug is kan ik beginnen met de verbindingen. Ik wil dit allemaal met de hand doen.

Dennis
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Hier nog wat foto's.

De gaten zijn inmiddels gezaagd en uitgehakt.
Nu nog alles schoonsteken.
IMG_20130609_221333.jpg

Regel is al aan 1 zijde klaar, de andere zijde moet nog schoongestoken worden.
IMG_20130609_221434.jpg
IMG_20130609_221456.jpg
IMG_20130609_221512.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.