CS50EB precisie of CS70EB precisie

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Precisie Festool

Hoi
Ik sta op het punt een tafelzaag te kopen voor meubelmakers werk.
Is de festool tafelzaag set (cs50 dan wel cs70) echt precies zoals (uiteraard) beweerd wordt in promo filmpjes e.d. ? M.a.w. als ik een plank afkort wordt ie dan precies op 90 graden afgekort, zowel in de breedte als hoogte van het hout?
Of als ik de machine voor schulpen in 45gr instel, schulpt ie dan ook daadwerkelijk 45gr?
Ik ben erg benieuwd naar bevindingen uit te praktijk!
Pieter
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Festool hoek -1 en +47 graden?

Hoi,
Weet iemand wat waarom in de specs van de cs50 zaag de hoekinstellingen -1 en +47 genoemd worden (festool.nl) ? Ik zou verwachten 0 resp. 45 gr? Heeft die -1 en +47gr. een speciale betekenis? (Overigens bij toolnation lees ik -2 ipv -1?)
Bedankt.
Pieter
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ga nooit af van je machine. Elke insteling gaat mettertijd gaan afwijken en zal je moeten bijstellen. Dezelfde foutenmarge ga je bijna altijd hebben met nieuwe machines. Dus ik zou je adviseren om het sowieso te checken. Verder is festool accuraat genoeg en zal je wsl niet echt iets moeten bijregelen, al kan je steeds een maandagochtend-machine gekocht hebben. ;)
 

WR1944

Oud hout
Als de hoek nauwkeurig moet zijn om zonder een spleet verstekken te kunnen samenstellen moet je meten. De streepjes van de schaal zijn niet nauwkeurig genoeg om het exact te kunnen instellen. Ik gebruik een Wixey (electronische hoekmeter) om de hoek tussen de tafel en het zaagblad af te stellen. Door de magnetische zijde van het blokje gaat dit perfect. Eenmaal ingesteld hoef je niet bang te zijn dat er iets gaat verlopen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Kan fijn zijn om net even door de 45 graden te zagen om een hoek visueel dicht te krijgen. Achterzijde staat dan open maar dat maakt niet uit. Denk aan een uitwendige aftimmering rond een hoek in de interieurbouw. Mocht die hoek iets meer zijn dan 90 graden krijg je die niet sluitend.
 
Laatst bewerkt:

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Bedankt voor de goede adviezen!
Als de machine op alle vlakken haaks ingesteld kan worden en niet verloopt, als is het dan handmatig instellen in plaats van via de schalen op de machine zelf, dan is het prima. Ik begrijp dat dat het geval is.
Een wixey ga ik zeker ook kopen dus. Bedankt.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo, ik kan je uit ervaring melden/vertellen dat de Mafell een treetje hoger staat dan de Festool 70, ik heb 10 jaar lang een Festool 70 gebruikt (overigens naar volle tevredenheid) heb al een half jaar de Mafell 85 en dit is echt veel lekkerder zagen, als ik al een minpuntje weet te noemen is het dat de Mafell zonder bladverbreding minder breed kan dan de Festool, hier staat tegenover dat de Mafell een langer blad heeft en je tot 43 cm kunt afkorten. Ik ben echt heel tevreden en vind de meerprijs dan ook gerechtvaardigd.

Overigens ik gebruik hem professioneel.

Groetjes, Martin
 

SMeertens

Nieuw lid
23 mei 2013
5
0
Toch zou ik gaan voor de cs70, heb een Erika 85, gehad, maar voor transport op montage als int. Bouwer
erg onhandig en lomp. Zaagkwaliteit is bij beiden gelijk, de mogelijkheden ook.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ik relativeer;
200 jaar geleden en daarvoor werden er mooie meubels gemaakt met handgereedschap.
100 jaar geleden werden er mooie meubels gemaakt met gietijzeren machines.
Nu maken we mooie meubels op een festool.
de discussie is lastig.. 5 of 7 cm wat is beter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.