magnetische zaaggeleider: helpt het zaagtechniek te verbeteren?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik denk over de aanschaf van een Veritas magnetische zaaggeleider om zuiver recht en haaks te zagen. Mijn vraag is alleen of ik als ik zo'n geleider ga gebruiken op den duur zelf beter recht en haaks ga zagen, of dat mijn techniek juist minder zal worden?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
daar was laatst een discussie over hier
zit er zelf ook met een schuin oog naar te kijken ergens (moet ik even opzoeken) op internet staat ook hoe je zo'n ding vrij simpel zelf kan maken ze zijn er ook voor zwaluwstaarten.

tot nu toe zie ik er vanaf omdat ik elke keer mijn zaag techniek vooruit zie gaan (dat is dan wel van niveau helemaal niets tot een heel klein beetje iets) dus heb ik nog hoop ooit strake verbindingen te kunnen zagen. maar toch dat hulpstukje blijft knagen.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik had wel even gezocht op zaaggeleider, maar dit niet gevonden, Dank!

Ik denk dat ik hetzelfde heb als jij: het moet gewoon netjes zijn voor bepaalde zaken en geen zin en tijd om veel te oefenen....
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je techniek word er slechter door, omdat je steeds een hulpmiddel gebruikt.
Zolas sam als zegt: oefenen, en blijven oefenen.

Met hulpgeleider zul je ongetwijfeld strakker zagen, want anders doet dat ding zijn werk niet :).

Een heel goedkope hulp is het eerste stukje zagen langs een blokje hout.

De meeste mensen willen te snel recht kunnen zagen, beitelen of schaven, vaak denkt men dat je dit leert in een paar dagen/maanden tijd, dit is een illusie.
Vroeger, op de LTS was je bv een jaar bezig dit goed onder de knie te krijgen.

Geduldig en rustig zagen in het begin en veel oefenen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Met het zagen van de balken voor het frame van m'n werkbank heb ik gemerkt dat een vlijmscherpe zaag een eerste vereiste is. Daarnaast een goed aanvalsplan om een juist beginnetje te maken en door je hout te kantelen en diagonale snedes te maken je een goede geleiding krijgt voor de rest of de snede.
Vooral in langshout (schulpen) is een scherpe zaag belangrijk omdat door de vezelstructuur een botte zaag eerder gaat verlopen.
Maar je moet inderdaad veel oefenen en zeker in het begin rustige, bedachtzame streken maken. Ik vond recht zagen ook altijd lastig maar ik heb het gevoel dat ik het langzaam onder de knie krijg.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er gaat nogal wat mis met mensen die weinig zagen, ze hangen of trekken zijdelings de zaag opzij met hun lichaam door te veel naar links of recht de leunen of te staan, verkeerde trektechniek van elleboog en schouder,
elleboog naar buiten en binnen bewegen tijdens het naar achter trekken. ook word de volle lengte niet gebruikt, bij de nieuwe gecoate hardpoint zagen zie je soms alleen slijtage in het midden,
terwijl achter en voor op ze nog scherp zijn.
Deze dingen moet je dus goed onder controle hebben en je fout hier in herkennen. En vooral rustig zagen, geen wedstrijd er van maken, die snelheid komt vanzelf door ervaring.
Je herkent het bij langere, 60 cm en meer, het klapperende geluid bij het zagen.

Zagen met een botte zaag is ook veel zwaarder zagen.
Herslijpbare zagen scherp ik voordat ze bot zijn, dan kun je ze nl snel bijscherpen in 2 a 3 min, ipv een grote slijpbeurt, vaak is zetten dan ook niet nodig, misschien iets afkanten van de tanden met een harde wetsteen, om een gladdere zaagsnede te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dit is een goede vraag over de zaaghulp. Ik begrijp de diverse antwoorden : Oefenen,oefenen en oefenen. Dit is natuurlijk de ideale situatie maar er zijn vele houtbewerkers die heel misschien wel op zaterdagmiddag een paar uurtjes de schuur in kunnen om bezig te gaan met hun projecten. De ene week lukt dit wel maar dan weer 1 week niet. Dit maakt het oefenen dan wel lastig. Je wil dan gewoon lekker bezig zijn met je hobby en misschien niet al die tijd oefenen op een mooie zaagsnede of bijvoorbeeld slijpen van gereedschap uit de hand.

In een ideale situatie zou je elke dag misschien een 1/2 uurtje moeten oefenen op bepaalde vaardigheden lijkt me, dan krijg je het echt wel onder de knie. Lukt dat niet dan kan misschien een hulpstuk de oplossing zijn.

Kortom een lastig geheel......Er zijn hopelijk nog meer forummers met goede suggestie's.....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Tja, oefenen en werkstukken maken hoeven elkaar niet in de weg te zitten. Ik ben ook niet zo van de proefstukjes maken. Gewoon oefenen op je projecten. Dan zullen de eerste wat minder mooi zijn en wat langer duren, maar ik heb dan wel meer lol. En je wordt vanzelf beter. Verder ook overal de handzaag voor pakken. Gipswandje zetten? Zaag de rachels gewoon met je handzaag, gaat net zo snel als elektrisch en je oefent gelijk.

En natuurlijk, als ik weer eens zwaluwstaarten moet maken, of een stel pennen zagen, pak ik eerst een afvalstukje, zet er wat lijntjes op en probeer het gevoel weer terug te krijgen. Maar maanden achter elkaar alleen maar proefstukjes maken, liever niet.

Met handgereedschap werken is in de eerste plaats ontwikkelen van je vaardigheden. Hulpmiddelen gaan uiteindelijk alleen maar in de weg zitten. (Zei hij die net een Ulmia afkortzaag opgeknapt heeft...)
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Het begint met de houding van het lichaam ten opzichte van het te te zagen stuk, er recht voor staan en zorg dat de arm soepel langs het lichaam kan gaan en ook zorgen dat het werkstuk op een goed hoogte en recht voor je ligt, eventueel als je een balk wilt doorzagen ook de beide zijkanten aftekenen, zet anders ook een spiegel aan de achterkant zodat je de zaagsnede kan zien.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik heb zo'n veritas geleider - grootste nadeel is dat de max werkstukbreedte waar je hem op kan plaatsen te beperkt is - gevolg: je gebruikt hem niet ...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik ben een weekend klusser, en dan niet eens elk weekend.
Mijn ervaring is dat met het juiste scherpe gereedschap het recht leren zagen (of goed beitelen enz..) bijna vanzelf komt.
Het enige wat je jezelf niet aan kan leren, is de juiste houding aannemen. Daar heb je eigenlijk een ervaren man/vrouw voor nodig, die je van een afstand observeert en je helpt de juiste houding aan te nemen.
Tegenwoordig kan je ook veel van de filmpjes op youtube leren. Ook hoe het niet moet.

Groeten, Raymond
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ben niet vies van hulpstukken enzo maar voor recht zagen toch vooral veel oefenen. Wat helpt is de juiste houding, aftekenen, het duimpje erbij in het begin enz.. Allemaal te vinden op YouTupe. Door het volgens van deze tips en het verzagen van een balk vurenhout is de techniek met sprongen vooruit gegaan. Soms nog even het schaafje erbij maar dat mag als hobbyist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.