Tafelverlenging/ bovenfreestafel voor Hammer combimachine

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag collega-houtbewerkers,

Inmiddels ben ik een paar maanden in het bezit van een Hammer zaagfreescombi. (en ja, ik ga nog een review maken... :) )
Ik liep al langere tijd met het idee om een tafelverlenging te maken, waarin ik ook een bovenfrees wilde hangen. Door drukte, bouw/verbouw + regulier werk, was dit idee gewoon een idee gebleven.
Vorige week kreeg ik onverwachts meer tijd door een breuk in mijn voet.. :oops:

Maar ja, stilzitten is niet mijn ding, dus op krukken naar de werkplaats, een paar stoelen en voorzichtig wat gaan prutsen met afvalhout. (Het mooie hout ligt op de schuurzolder, niet handig met krukken.)

Mijn basisidee heb ik gecombineerd met een idee van Guido Henn (zie Holzwerken.net) en ziehier het resultaat:







Attached files
 

tuoh

Oud hout
Re: Bovenfreestafel gekoppeld aan mijn Hammer B3 zaag/freestafel

Hallo Houtbewerker,

dat is een mooi klusje, plaats besparend en je kan gebruik maken van de Hammer geleider.

Heb je er aan gedacht dat je bij de Hammer freesmachine ook een hogesnelheidas kan bestellen waar alle bovenfreesjes inpassen, deze as kan je in een wip wisselen met een klassieke freesas.

Deze hogesnelheidas draait 14000 tr/min en heeft plenty motorvermogen.

Mvg,

André
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Re: Bovenfreestafel gekoppeld aan mijn Hammer B3 zaag/freestafel

Dag André,
Inderdaad plaatsbesparend. Vanavond heb ik nog even gefreesd met een kop van 82 mm (!) Deze had ik al even liggen, maar mijn Festool freestafel was alleen geschikt voor de lichtere 1010 frees. Het ging perfect!

Hammer heeft idd een hogesnelheidsas, maar zover ik ben geïnformeerd door Felder Nederland kan deze alleen af-fabriek geleverd worden in plaats van de standaard 30 mm as. Heb jij daar een ander beeld bij? Ik weet overigens dat de Felder machines wel deze wisselmogelijkheid hebben.

gr, Wim
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In een Felder kun je inderdaad heel gemakkelijk de freesspindel wisselen, maar een hoge snelheids freesspindel met een spantang kost 420 euro ex btw! Voor dat geld koop je ook een goede bovenfrees en maak daar zelf zoals Wim een mooi freestafeltje bij.

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Guido,

Dank je voor je compliment. Hier is het linkje naar het filmpje van Guido Henn:
http://holzwerken.net/images/downloads/Fraestisch-1.wmv

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de constructie, bij het opdraaien van de frees merk ik dat er nog beweging zit in het constructieve deel, maar het werkt prima.

Vandaag heb ik ~30 meter gefreesd, ging perfect.
Ook het gebruik als tafelverlenging is ideaal. Met het schulpen van langere delen heb je nu betere ondersteuning.

Vandaag heb ik ook een ander hulpstuk gemaakt, zie http://holzwerken.net/videos.cfm#1. Klik dan op "Schlitz und Zapfen auf der Formatsäge"

Ook dat is een handig hulptstuk. :D
 
A

Athanor

Guest
Hallo Wim,

Wat een pech met je voet, beterschap gewenst!

Maar ik zie dat je van de nood een deugd hebt gemaakt en mooie oplossingen woor je werkplaats maakt. Raak ik ook gemotiveerd om weer wat meer tijd aan het verder inrichten van de werkplaats te besteden ;)

Ben benieuwd naar het volgende hulpstuk wat uit je handen komt.

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.