is een veritas spoke shave zijn geld waard?

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik wil een spoke shave kopen
nu heb je ze van 11 euro (kuntz) of 90 veritas of iets er tussen in (quangsheng)

ik kan me de veritas wel veroorloven dat is niet het probleem maar ik vraag me af of dat grote prijsverschil ook de moeite is.
tot nu toe gebruik ik gewoon een haal mes, een blokschaafje en dan een schrapper en schuurpapier voor bijvoorbeeld een nek van een snaar instrumentje of het maken van een boog.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb ze 2 weken geleden gekocht van peaktools (quangsheng), ben over de beitels daarvan niet echt te spreken, daar moet heel wat aan gebeuren voor die bruikbaar zijn.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een Stanley gekocht die meer krullen op z'n beitel dan op het hout maakte. Hock beitel erin gezet en dat ging een stuk beter. Maar voor dat totale bedrag kan je dan volgens mij net zo goed gelijk een Veritas kopen. Of een Hock spookschaafkit, ook leuk.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
jeetje dat van die quangsheng schaaf verbaasd mij wel ten opzichte van mijn eigen ervaring met quangsheng
is er echt iets mis met die bijtel of moet hij gewoon flink gevlakt en geslepen worden.
en nu je dat hebt gedaan hoe bevalt hij in de praktijk?


zo'n spookschaaf kit lijkt me opzich wel leuk maar ik ben bang dat ik me teveel op het maken van gereedschap ga richten dan op dat wat ik eigenlijk wil maken

(had ik maar wat meer tijd :rolleyes: dan wist ik het wel!)
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb eerst een stanley gekocht. Daarvan had de achterkant van de beitel een soort deuk en enorm diepe halfcirkelvormige krassen. Als ik het me goed herinner ben ik een halve dag bezig geweest om de achterkant te vlakken. Daarna werkte hij wel prima, alleen is de opening vrij groot.
Nu een Lie-Nielsen en die werkte prima uit de doos. Enige voordeel van de Stanley was dat die een verstelbare beitel had, in de zin dat je de
hoek ervan kon verstellen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb twee oudere Stanley spookschaafjes, en werken prima, ook de standtijd is goed.
Van de latere Stanley's van na 1994 zijn mesjes/beiteltjes van slechter staal, das net blik.

Kuntz zijn vind ik ook geen slechte spookschaven als je ze af en toe eens gebruikt.

De oudere modellen zijn veel te vinden op veilingsites voor zon 20 a 25 euro.

Als je last hebt van snel bot wordend staal, is wellicht een iets stompere slijphoek een oplossing.

Of een gebruikte Stanley kopen en er een nieuwer type beitel met harder staal in zetten? Dan ben je voor zo'n 40,- euro klaar.

Ik zie soms modellen voor meer dan 100,- euro, persoonlijk zou ik dat er niet voor willen betalen voor iets wat ik een paar keer per jaar gebruik.
Als ik wekelijks ze zou gebruiken misschien nog niet, dan zou ik eerder 2 goedkopere gebruiken, en dan wisselen als hij bot word.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
even los van het snel bot worden.
ik pas mijn schaven nogal veel aan tijdens het schaven
zou ik kunnen verwachten dat je dat dan ook gaat doen met een spook shave?
en als dat zo is zijn er modellen die makkelijker verstellen dan anderen?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik slijp mijn spookschaaf beitels uit de hand, heb geen idee welke hoek ze precies zijn, maar als ik merk dat ze op harder hout sneller bot worden,
dan pas ik idd de slijphoek iets aan, dat doe je normaal gesproken toch ook met steek/hakbeitels en schaafbeitels?

O schiet je met bogen? Maar die bogen van mijn komt geen spookschaaf op :), (heb een 60 pond Compound van Hoyt, met een treklengte van 32 inch).
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Nee ik schiet zelf niets meer vroeger wel. Maar ben er nu een voor mijn dochter een replica van een mesolithische boog aan het maken van berken
daarnaast maak ik instrumentjes en werk ik met groen vers? hout

als ik zie hoe vaak ik mijn haal mes gebruik zou een spookschaaf een goed idee zijn denk ik

ik bedoel niet zo zeer de vouw aanpassen maar dingen als het groter of kleiner maken van de mond en het in hoogte stellen van de bijtel
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Leuk houten bogen maken, let je goed op de tiller?
Voor je dochter, dan zal het wel geen 60 pond of meer worden.

Ik vind qua aan passingen en instellen, dat als je een tijdje er mee werk, je dit automatisch gaat doen, en merk dan weinig verschil.
Dit aanpassen aan het werk gaat dan net zo automatisch als bij bv een handschaaf.

Het grote prijs verschil zit het er vaak meer in, hoe de schaaf vleugels geslepen word of gepolijst, vind dit bij een spookschaaf niet zo boeiend, of ik een perfect gepolijste vleugel in mijn hand heb of niet.
Het eventueel af kunnen kantelen van het schaafmes/beiteltje kan wel handig zijn soms.
Bij sommige dure modellen kan dit niet.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ze is 9 dus nee 60 pond is net ietsje te veel
eerlijk gezecht ben ik al heel tevreden als hij het doet en niet gelijk stuk getrokken wordt

als ik het dus goed begrijp kan je met een goedkoope schaaf door middel van kantelen bepalen hoeveel je afneemt en met een duurdere niet?
dan ga ik direct voor de goedkopere. ik vindt dat nu juist zo prettig van haalmessen dat je constant kan bepalen hoe agressief je werkt.

wat raad je me aan?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
;););)Met carnaval voor mijn dochter ook een boog gemaakt (is 7 en wilte Merida van de Film Brave zijn!).
Met een spook schaaf van peaktool van een vers stuk plataan. werkt voor mij goed, maar ik heb te weinig ervaring met spookschaven om dit goed te kunnen beoordelen

en heet ook geen 60 pond trekkracht, maar ze was wel de koning(in) te rijk. Ook een koker met pijlen gemaakt.....
 

Bijlagen

  • IMG_1977.jpg
    IMG_1977.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 138
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
o o laat ik dit maar niet aan mijn dochtertje tonen moet ik ook pruiken en kleding maken :)
dat is vast een heel gelukkig meisje
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
ze is 9 dus nee 60 pond is net ietsje te veel
eerlijk gezecht ben ik al heel tevreden als hij het doet en niet gelijk stuk getrokken wordt

als ik het dus goed begrijp kan je met een goedkoope schaaf door middel van kantelen bepalen hoeveel je afneemt en met een duurdere niet?
dan ga ik direct voor de goedkopere. ik vindt dat nu juist zo prettig van haalmessen dat je constant kan bepalen hoe agressief je werkt.

wat raad je me aan?

Het kan best zijn dat de duurdere modellen wel een hebben die dat kan, maar die ken ik dan niet.
Misschien nog even wachten op andere die reageren?

Aanraden vind ik altijd moeilijk, de een ligt het ene stuk gereedschap wel de andere niet.
Maar ga zelf liever voor een aangepast goedkoper model. Heb zelf geen zin om enorm hoge prijzen te betalen voor hoog gepolijste gereedschappen, als me dat met een ouder gereedschap ook prima lukt.


Bogen breken omdat de tiller vaak niet klopt, of met te veel treklengte worden uitgetrokken.
Die Hoyt die ik heb is een super snelle high-tech boog, 354 f/s.
Tiller = de afstand van booglat naar pees, 2 tot 4 inch boven en onder het handvat. Als er verschil in de tiller zit dan buigt de boog onregelmatig en breekt hij, op Japanse traditioneele bogen uitgezonderd.
Bij houten bogen kun je de tiller aanpassen door de dikste tiller bij te schaven.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
;););)Met carnaval voor mijn dochter ook een boog gemaakt (is 7 en wilte Merida van de Film Brave zijn!).
Met een spook schaaf van peaktool van een vers stuk plataan. werkt voor mij goed, maar ik heb te weinig ervaring met spookschaven om dit goed te kunnen beoordelen

en heet ook geen 60 pond trekkracht, maar ze was wel de koning(in) te rijk. Ook een koker met pijlen gemaakt.....

Prachtig, tip voor recht schieten, de pijl moet naar de anderkant van de boog, maar das zeuren bij een foto van een blij kind :p
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
nou wat die boog betrefd zullen we wel zien.
er staan honderden filmpjes op youtube over hoe je zo'n boog maakt en het ziet er ook heel gemakelijk uit.
maar op de een of andere manier vindt ik het behoorlijk tegenvallen iets schietbaars te maken.

en het houdt me van de straat
 

tuoh

Oud hout
De Veritas spookschaaf is een puik ding, de prijs ook trouwens. Heb sinds kort de vlakke en bolle variant van Dicktools, voor 37€ het stuk zijn deze heel wat prijsgunstiger, terwijl de afwerking bijna vergelijkbaar is met de Veritas. De standtijd van de schaafbeitel is zeer goed. Gebruik deze dingen meestal voor het in vorm brengen van zware massieve Eiken spanten en gangen, dat werkt perfect. Met de Stanley's was dat wel anders, twee halen en je kon al terug naar de wetsteen, die schaafbeitels zijn vervaardigd uit pisbakkenstaal.

De afstelling van de schaafbeitel verloopt heel vlotjes, de regeling met de twee schroeven werkt heel precies. De uitstraling van de spookschaven is nu niet direct flitsend, zeker niet als je ze vergelijkt met Veritas, maar ze klaren wel elke klus, dat is het belangrijkst.

Mvg,

André
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik ben tevreden over mijn Veritas spookschaaf. geen ervaring met andere schaven. Goede standdtijd, fijn af te regelen.
Boog, pruik, jurk: nah. Maar wat zie ik? Aga?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.