Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

is een veritas spoke shave zijn geld waard?

Ik wil een spoke shave kopen
    nu heb je ze van 11 euro (kuntz) of 90 veritas of iets er tussen in (quangsheng)

ik kan me de veritas wel veroorloven dat is niet het probleem maar ik vraag me af of dat grote prijsverschil ook de moeite is.
    tot nu toe gebruik ik gewoon een haal mes, een blokschaafje en dan een schrapper en schuurpapier voor bijvoorbeeld een nek van een snaar instrumentje of het maken van een boog.

Ik heb ze 2 weken geleden gekocht van peaktools (quangsheng), ben over de beitels daarvan niet echt te spreken, daar moet heel wat aan gebeuren voor die bruikbaar zijn.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Ik heb een Stanley gekocht die meer krullen op z'n beitel dan op het hout maakte. Hock beitel erin gezet en dat ging een stuk beter. Maar voor dat totale bedrag kan je dan volgens mij net zo goed gelijk een Veritas kopen. Of een Hock spookschaafkit, ook leuk.

jeetje dat van die quangsheng schaaf verbaasd mij wel ten opzichte van mijn eigen ervaring met quangsheng
    is er echt iets mis met die bijtel of moet hij gewoon flink gevlakt en geslepen worden.
    en nu je dat hebt gedaan hoe bevalt hij in de praktijk?

zo'n spookschaaf kit lijkt me opzich wel leuk maar ik ben bang dat ik me teveel op het maken van gereedschap ga richten dan op dat wat ik eigenlijk wil maken

(had ik maar wat meer tijd dan wist ik het wel!)

Ik heb eerst een stanley gekocht. Daarvan had de achterkant van de beitel een soort deuk en enorm diepe halfcirkelvormige krassen. Als ik het me goed herinner ben ik een halve dag bezig geweest om de achterkant te vlakken. Daarna werkte hij wel prima, alleen is de opening vrij groot.
    Nu een Lie-Nielsen en die werkte prima uit de doos. Enige voordeel van de Stanley was dat die een verstelbare beitel had, in de zin dat je de
    hoek ervan kon verstellen.

Ik heb twee oudere Stanley spookschaafjes, en werken prima, ook de standtijd is goed.
    Van de latere Stanley's van na 1994 zijn mesjes/beiteltjes van slechter staal, das net blik.

Kuntz zijn vind ik ook geen slechte spookschaven als je ze af en toe eens gebruikt.

De oudere modellen zijn veel te vinden op veilingsites voor zon 20 a 25 euro.

Als je last hebt van snel bot wordend staal, is wellicht een iets stompere slijphoek een oplossing.

Of een gebruikte Stanley kopen en er een nieuwer type beitel met harder staal in zetten? Dan ben je voor zo'n 40,- euro klaar.

Ik zie soms modellen voor meer dan 100,- euro, persoonlijk zou ik dat er niet voor willen betalen voor iets wat ik een paar keer per jaar gebruik.
    Als ik wekelijks ze zou gebruiken misschien nog niet, dan zou ik eerder 2 goedkopere gebruiken, en dan wisselen als hij bot word.

even los van het snel bot worden.
    ik pas mijn schaven nogal veel aan tijdens het schaven
    zou ik kunnen verwachten dat je dat dan ook gaat doen met een spook shave?
    en als dat zo is zijn er modellen die makkelijker verstellen dan anderen?

Ik slijp mijn spookschaaf beitels uit de hand, heb geen idee welke hoek ze precies zijn, maar als ik merk dat ze op harder hout sneller bot worden,
    dan pas ik idd de slijphoek iets aan, dat doe je normaal gesproken toch ook met steek/hakbeitels en schaafbeitels?

O schiet je met bogen? Maar die bogen van mijn komt geen spookschaaf op , (heb een 60 pond Compound van Hoyt, met een treklengte van 32 inch).
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 21-05-13 om 13:33.

Nee ik schiet zelf niets meer vroeger wel. Maar ben er nu een voor mijn dochter een replica van een mesolithische boog aan het maken van berken
    daarnaast maak ik instrumentjes en werk ik met groen vers? hout

als ik zie hoe vaak ik mijn haal mes gebruik zou een spookschaaf een goed idee zijn denk ik

ik bedoel niet zo zeer de vouw aanpassen maar dingen als het groter of kleiner maken van de mond en het in hoogte stellen van de bijtel

Leuk houten bogen maken, let je goed op de tiller?
    Voor je dochter, dan zal het wel geen 60 pond of meer worden.

Ik vind qua aan passingen en instellen, dat als je een tijdje er mee werk, je dit automatisch gaat doen, en merk dan weinig verschil.
    Dit aanpassen aan het werk gaat dan net zo automatisch als bij bv een handschaaf.

Het grote prijs verschil zit het er vaak meer in, hoe de schaaf vleugels geslepen word of gepolijst, vind dit bij een spookschaaf niet zo boeiend, of ik een perfect gepolijste vleugel in mijn hand heb of niet.
    Het eventueel af kunnen kantelen van het schaafmes/beiteltje kan wel handig zijn soms.
    Bij sommige dure modellen kan dit niet.

Forum Rechten