Figuren zagen uit steigerhout

snorkel

Nieuw lid
20 mei 2013
3
0
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het maken van een tafeltje uit steigerhout. Daarbij wil ik een figuur zagen in de steigerhout planken. Ik gebruik nieuw steigerhout, aangezien gebruikt steigerhout een stuk moeilijker te verzagen is. Het figuur is vrij precies en met rondingen (een hartje moet het worden).

Nu is mijn (beginners-)vraag: met welk gereedschap zou ik het beste een figuur uit deze (32mm dikke) planken kunnen zagen? Mijn gevoel zegt dat een decoupeerzaag (die ik al heb) dit niet aankan en dat een fatsoenlijke elektrische figuurzaag dit wel zou moeten kunnen, maar ik wil graag jullie mening horen voordat ik hier veel geld aan uitgeef. Gek genoeg vind ik op internet weinig of geen afbeeldingen van steigerhout met figuurtjes daaruit gezaagd: is het hout überhaupt wel geschikt om zich zo nauwkeurig te laten bewerken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele reacties.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Snorkel,

Welkom op het forum.

Steigerhout laat zich prima zagen met een decoupeerzaag. Wel even het juiste blaadje kopen.
Precies zagen met een decoupeerzaag moet je wel goed oefenen. Begin bijvoorbeeld eerst met dunner hout en eenvoudige figuren.
Het figuur hoeft er ook niet in een keer uit, de rondingen kan je bijvoorbeeld eerst grof uitzagen en dan fijner zagen.
Ook kan je eerst gaten boren om op die manier van verschillende kanten te kunnen zagen.

Uiteraard moet je decoupeerzaag wel het vermogen hebben om het aan te kunnen. Maar dat is tegenwoordig zelfs met de goedkoopste geen probleem meer.
Wat wel een probleem met goedkope decoupeerzagen is, is dat de zaag-as meer trilt en af gaat wijken (vanwege warmteontwikkeling) dan bij de betere merken.

Veel plezier en succes,

Groeten, Raymond
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ligt een beetje aan het figuur wat je er uit wilt zagen. Maar je hebt van Bosch ook decoupeerzaagbladen die smaller zijn. Hiermee kan je echt scherpere bochten maken. Hiermee ga je al wel sneller scheef zagen.

41833.jpg


Voordeel is wel dat je hele scherpe bochtjes kan maken. Met een normaal blad kan je de vorm er met diverse snede tot aan de rand zagen. Uiteindelijk kan je met het blad tot aan de rand "raspen" om een mooi lijn te krijgen.

Mog een moeilijk logo hebben kan je er een dun plaatje triplex achter plakken zodat alle details heel blijven.

Maar zagen met een decoupeerzaag in dikker hout blijft moeilijk. Het is kwestie van gevoel en rustig de zaag zijn werk laten doen. Niet te langzaam want dan verbrand de boel en ook niet te snel, vooral in de bochten, want je zaagt scheef.
Op een kromme steigerplank moet je de decoupeerzaagmachine niet op het hout drukken. Meer op je gevoel de body recht houden en zagen.

Mijn favoriet is de T101D van Bosch, standaard in de kist liggen en de best geslepen zaag die er is. Ook voor invalwerk een super zaagje.

11358.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Met een tafelfiguurzaag gaat het prima, maar een decoupeerzaag doet de klus ook prima, zeker met een zaagblad als hierboven genoemd. Je krijgt dan wel grovere randen dan met een figuurzaak, eventueel kan je het betreffende deel afplakken met ducttape, daarop je patroon tekenen en er zo doorheen zagen, dat scheelt weer in de rafels.

De zijkanten werk ik af met een klein schuurtrommeltje van drie cm, wordt keurig glad en je kan schuine kantje nog een beetje corrigeren.

Succes!

Groet, Rob.
 

snorkel

Nieuw lid
20 mei 2013
3
0
Heren,

Hartstikke bedankt voor de gegeven adviezen. Volgens mij heb ik hiermee een compleet beeld van wat kan. Ik ga het eerst proberen met mijn eigen decoupeerzaag en als het daarmee niet lukt (het is een goedkoop huismerk apparaat) dan doe ik een upgrade naar een beter apparaat. Het afplakken met tape heb ik nog nooit zo gedaan maar lijkt me inderdaad een uitstekende manier om een schoner resultaat te krijgen.

Het behaalde resultaat zal ik zeker nog hier posten, waarschijnlijk na volgend weekend.

Nogmaals dank! :)

Snorkel
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het is met vragen soms erg handig als je een afbeelding plaatst.

Als je af en toe een decoupeerzaag gebruikt kan in de meeste gevallen een huismerk voldoende zijn.

Heb je al nagedacht hoe je de afbeelding gaat over brengen op het werkstuk, of teken je hem uit de losse hand?
Je kunt een moeilijker of nauwkeurige vorm ook bv maken met carbonpapier er onder, en hem dan door drukken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heb je al nagedacht hoe je de afbeelding gaat over brengen op het werkstuk, of teken je hem uit de losse hand?
Je kunt een moeilijker of nauwkeurige vorm ook bv maken met carbonpapier er onder, en hem dan door drukken.

Voor grotere afbeeldingen: projecteren met een beamer.... Werkt erg handig!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@Zweihaak: je "rijschaaf" blijft geweldig, hahaha, ik zie nu net dat je hem als avatar gebruikt!

;)

Ja kon het niet laten :) koste een half uur photoshoppen, maar je hebt dan wel een echte rijschaaf met stuur een wielen.
Dus nu kan en mag het nooit meer verkeerd gaan, tenzij ze stonteigenwijs zijn.

Maar voor jou nog een keer dan:) maar dan omdat je hem leuk vind :)

Rijschaaf met wielen.jpg
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor grotere afbeeldingen: projecteren met een beamer.... Werkt erg handig!

Idd ook wel eens gedaan, werkt prima natekenen via een beamer dit was echter voor een muur tekening, nog belangstelling bij een hele oude pro versie van Sony met 3 lampen? Weegt slechts +25 kilo :) :)
 
Laatst bewerkt:

snorkel

Nieuw lid
20 mei 2013
3
0
Heb je al nagedacht hoe je de afbeelding gaat over brengen op het werkstuk, of teken je hem uit de losse hand?
Je kunt een moeilijker of nauwkeurige vorm ook bv maken met carbonpapier er onder, en hem dan door drukken.

Nou, wat ik van plan ben qua overbrengen is het volgende. Ik print het figuur uit met een (toner) printer. Vervolgens leg ik het vel papier op het hout en houd er een hete strijkbout tegenaan. Als het goed is smelt de inkt en komt deze op het hout terecht. Als dat niet dik genoeg is om (nadat ik er een laag tape op geplakt heb) te kunnen zagen dan trek ik hem eerst nog een keer over.

De vorm is overigens een hartje. Einddoel is om een tafeltje over te houden met een hartje erin.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Probeer het niet met de nieuwe Mafell decoupeerzaag, want dan ben je verkocht!

Helemaal mee eens.

Deze week voor mijn festool decoupeerzaag de cms module gekocht, zodat je optimaal zicht heb op je zaagsnede. Ook de tip eerder in dit topic voor het bosch zaagje meegenomen (past ook in...) en je vliegt zo uit de bocht. Grote teleurstelling alom, dat op deze wijze werkend je de meest bizarre kronkels kan maken en met niet al te vaste hand......:rolleyes: Dus niet doen!!

Met een mafell gaat het lukken, uitgaande van de onderbouwing .......

Even in de serieus modus; Had ook een vraag gesteld maar kennelijk geen ervaring met... Op het FOG forum staan alle voor en tegens om meer gecontroleerd te werken met een decoupeerzaag -omgekeerd in een tafel- werkt het allemaal wat secuurder.
 
Laatst bewerkt:

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
En met de Mafell op z'n kop en het zaagblad achterstevoren gemonteerd! is het ook lekker zagen. Verder kan de Mafell in de verwisselbare voet ook helemaal naar voren gezet worden, waardoor je net wat verder komt in nauwe ruimtes.Ik heb er zelf 1 gekocht bij GereedschapPro en ben niet alleen over de machine zeer tevreden, maar ook over dat bedrijf. Geweldig goede service en Sander is zelf ook duidelijk een liefhebber van kwaliteit. Ik kwam er te laat achter dat ik mijn Festool in had kunnen ruilen met een zeer goede inruilprijs, dezelfde die ik via marktplaats voor de Festool heb gekregen.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Tips geven vind ik ok, maar de steeds weer terug kerende verkapte reclames niet.
Topic gaat over hoe je een figuur zaagt uit 32 mm steigerhout, en niet waar je je decoupeerzaag hebt gekocht of bij welk bedrijf.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Tips geven vind ik ok, maar de steeds weer terug kerende verkapte reclames niet.
Topic gaat over hoe je een figuur zaagt uit 32 mm steigerhout, en niet waar je je decoupeerzaag hebt gekocht of bij welk bedrijf.

Roerend mee eens
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind het prima als er af en toe een merk met type wordt genoemd. Maar dan moet het wel terzake zijn. En dit vind ik een beetje storend.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Over deze post kreeg ik de nodige pb's "ongepast bericht". Die heb ik nog niet beantwoord, het lijkt me handiger om het zo te doen (het zijn er best wel veel). Ik ben het wel met de schrijvers eens dat dit wel een beetje over de schreef is. Natuurlijk is het prima als mensen enthousiast over hun gereedschap en leverancier zijn, maar in dit geval ligt het er wel elke keer te dik bovenop, het is bijna ongeloofwaardig aan het worden. Bij deze het volgende verzoek aan de forumleden, toon vooral je enthousiasme en schrijf over je gereedschap en leverancier, maar dan wel in de context dat het van toegevoegde waarde moet zijn.
Voor dealers die hun producten en/of diensten aan willen bieden hebben we de rubriek "commerciële advertenties" die bedoeld is als rubriek waar commerciële partijen, zoals gereedschap en hout leveranciers hun waar aan kunnen bieden, tegen een kleine vergoeding. Dit is een aparte rubriek, forumleden die geen commerciele aanbiedingen willen zien, blijven er van verschoond.
Binnenkort kom ik met een voorstel hoe ik denk dat het zou kunnen werken, dan kunnen we er samen over overleggen.

jaap

edit: nou was ik ook even te snel, ik schreef dat Sander niet op de Mafell dealerlijst stond, maar Scheppie wees me er op dat hij daar wel degelijk op staat onder de naam Futureweb. Er staat tussen haakjes zelfs Gereedschappenpro achter:mad:. Mijn excuses daarvoor. Eveneens schreef Scheppie mij over zijn contact met Fred*, hoe hij onder de indruk is van zijn draaiwerk en niet kan geloven dat het met opzet zo geschreven is. Dat neem ik dan ook graag aan, mijn bericht was ook meer gericht op toekomstige schrijfsels van onze gewaardeerde forummers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Die grens tussen oprechte bevlogenheid en enthousiasme en (onbedoelde) commercie is zo lastig he......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.